Viktökning av P-piller?
Har aldrig använt p-piller tidigare, och har nu hämtat ut och ska börja med Yasmin. Och allt kändes toppen, tills jag fick veta att man kan gå upp i vikt.
Jag vet inte hur vanligt det är, och hur mycket man kan gå upp. Men just nu känns det inte speciellt lockande att börja…
Jämfört med andra biverkningar som depression, minskat lust, blodpropp eller att bli fläckig som en groda (kloasma) så är väl viktuppgång inte det mest skrämmande!
Ovanstående är skivet i en halvironisk ton, men bar halvironisk. Jag har fått diverse jobbiga biverkningar av olika sorters p-piller och skulle alldrig äta sånt igen! (Men jag har inte gått upp i vikt av dom)
Alltså att man går upp i vikt är väll för att man blir mer sugen och äter mer. Alltså får man tänka på vad man stoppar i sig när man äter p-piller.

Sedan är det ju inte så att du slänger på dig 5 kg på en månad pga pillrerna. man får helt enkelt kolla vad man äter. Jag började gå ner i vikt när jag tog p-piller …
Nästan alla preparat har biverkningar och viktuppgång är något man kan påverka allafall.
Hade du inte fått veta om ev viktökning hade du troligen inte märkt något och inte kopplat det till ev piller utan att man kanske ätit för mycket helt enkelt.
Du behöver alltså inte oroa dig…
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Tack så mycket för era svar, ska prova p-pillerna iallafall. Så får jag hoppas att det går bra…

Håller med övriga.
Har personligen aldrig gått upp av preventivmedel.
Qui dormit, non peccat
Vissa går upp vissa inte.
Jag gick upp på neovlettan men fick reda på nu att det är vanligt med just den.
Har börjat på nya p-piller idag, Yaz, som tydligen man inte ska få sånt sötsug eller vikuppgång av.
Hon berättade att många p-piller/p-medel gör att man samlar på sig vatten, därför går man upp.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är som #6 skriver att man lättare samlar på sig vatten och därför går upp i vikt. Har alltså inte att göra med vad man stoppar i sig enbart utan viktökning kan komma ändå, ofrivilligt.
Jag har gått upp ca 15kg sedan jag började med p-piller. Tog ett tag innan jag fattade att det var kopplat till dom. Jättesvårt att gå ner i vikt medan jag åt dom, först när jag lsutat äta dom fick jag resultat.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Viktuppgången är väl egentligen inte så farlig i sig i förhållande till alla andra biverkningar. Men när man får alla andra biverkningar också så känns viktuppgången ännu värre.
Käkar cerazette sedan kanske 4-5 år, har inte förens nu kopplat att mina extra kilon måste komma därifrån. När jag sakta men säkert la på mig kilo efter kilo utan anledning så började jag undra vad det var frågan om.
Inte hungrigare och äter inte mycket, snarare tvärtom, tränar regelbundet, yoga, cyklar, går långa promenader, styrka osv. Men händer inte ett skit på vågen oavsett om jag cyklat 3 mil eller gått en mil flera ggr i veckan. Något frustrerande, väntar på tele samtal från kvinnomotagningen och ska ta upp detta då.
Det positiva är att jag sluppit mens de här åren och det är ju inget jag vill ha tillbaka.
Kan tillägga att jag aldrig någonsin haft svårt att gå ner i vikt, kunnat äta vad som utan att gå upp och har jag ätit mindre eller rört på mig mera eller båda så har jag gått ner i vikt på engång.
Äter Cilest28 sedan två år tillbaka och var också orolig för att gå upp i vikt. När jag var på UMO för att disskutera vad som skulle passa mig bäst sa jag att jag var lite orolig över biverkningarna plus att jag absolut inte ville få mer problem med finnar än vad jag redan har. (ångest över de där små sakerna som finns överallt..)
När jag hade berättat detta så fick jag Cilest och jag har inte gått upp ett enda kilo! Mina bröst växte dock nästan två BH-storlekar (hade liten A förut och har nu B/C).

jag gick upp första gången, men då var jag bara 15 och smal som en sticka, jag ick upp 5-10 kg och fick en mer hälsosam vikt. Efter det har vikten aldrig påverkats när jag har börjat igen.
jag gick upp massor när jag började med p-piller! Jag åt inte mer än förr och jag var hela dagarna i stallet varje dag i veckan… När jag försökte bli av med mina extrakilon hände absolut ingenting! Men jag har sedan 2 år tillbaka använt NuvaRing och sedan dess har jag utan större försök gått ner 13kg… Det är först nu efter årsskiftet jag börjat med nutrilett för att få lite kickstart igen efter alla festligheter men tidigare åt jag som alltid, rörde mindre på mig pga fysiska problem men endå gick jag ner hela 13kg…
För mig hjälpte tyvärr inte att byta till yaz..
Jag tror att det är himla inidviduellt om man gå upp eller inte :)
#9 Det låter väldigt konstigt, min barnmorska sa att Cerazette inte gör att man går upp i vikt :s Står heller ingenting i bipacksedeln om det.
#14 Ändå är vi många som gått upp i vikt av cerazette.
#14 Står visst det i biverkningarna på cerazette, viktökning.
Vanliga (förekommer oftare än hos 1 på 100 kvinnor)
Ovanliga (förekommer oftare än hos 1 på 1 000 men mer sällan än hos 1 på 100 kvinnor)
Sällsynta (förkommer mer sällan än hos 1 på 1 000 kvinnor)
humörförändringar,
nedstämdhet, minskad sexuell lust (libido),
huvudvärk,
illamående,
akne,
bröstspänningar,
oregelbundna eller uteblivna
menstruationer,
viktökning
infektioner i underlivet,
svårigheter att använda kontaktlinser,
kräkningar,
håravfall,
menssmärtor,
vätskefyllda blåsor på äggstockarna (cystor),
trötthet
hudutslag,
nässelutslag,
smärtsamma blåröda hudutslag
(knölros eller erythema nodosum)
#16 Jag jag såg det i efterhand. Dock tycker jag det är konstigt att barnmorskan sa att de inte skulle påverka det.
#17 Ja konstigt tycker jag. Det är inte alla det påverkar, jag har haft mina knappt 1 vecka nu ingen skillnad ännu i alla fall :)
Man har nog upptäckt mer biverkningar nu av cerazette än vad man trodde de gav tidigare, för när jag åt cerazette så stod det inte att man kunde få cystor på äggstockarna och underlivsinfektioner och det var ju det jag fick + en massa andra biverkningar men det kom smygande inget man märkte i början. Så barnmorskan kanske inte är uppdaterad när det gäller biverkningar och cerazette. Själv fick jag ju lida även 1år efter jag slutat med dem för då upptäcktes ju en stor cysta som gjorde ont och tryckte på urinblåsan som jag fick äta medicin mot som också den hade biverkningar.
#19 Fast cystor på äggstockarna kan man ju få ändå, om man har otur, man kan ju omöjligt veta/säga att det berodde just på cerazetten.
Jo fast läkaren sa att om man hade ärftlig benägenhet få cystor så brukar man få det bra mycket tidigare än vid 41års ålder och jag åt cerazette i ca 1år och det är det enda p-pillret jag testat.
#21 Okej, ja jag har ingen nära i släkten som haft det, så jag borde inte ha en benägenhet till att få det, men borde dem inte fråga sånt innan då?
#18 Jag har också sluppit änsålänge, har snart tagit mina i en månad. Håller tummarna för oss båda 
#23 Ja får hålla tummar för oss båda 

Jag har cystor och har ring så alla kan få det.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus