Kvinna iFokus

Kvinna

Etiketterpreventivmedelmenscykeln-och-mensskydd
Läst 210 ggr
Anonym
Anonym
2025-08-21 11:13
0

P-piller

Har tagit p-piller i 1 1/2 år och det funkar bra. Tabletter i 24 dagar sedan 3 blanka (min mens kommer dag 3 av de blanka). Nu senaste 4 gångerna är jag skulle få mens blev det bara lite lite blod eller inget blod. Trodde först jag var gravid men nope. Är detta normalt att mensen försvinner mer och mer av P-piller även under pauserna? Och hur nyttigt är det? Tar p-piller då jag får extrem mensvärk och såhär vet jag exakt när jag ska få ont. Men nu försvinner mensen i sig helt och jag har enbart symptomen dessa dagar.

Sindri
2025-08-21 15:28
0

Menar du om det kan vara skadligt att inte ha mens? Det tror jag inte, tanken var nog att vi skulle föda fler barn och amma och då blir det långa perioder utan mens.
Jag åt p-piller i lite drygt 20 år med undantag för några graviditeter på 80-talet.
På 70-talet hände det ofta att jag inte gjorde något uppehåll, inget hände för det, och då var pillren mycket starkare än nu, minipiller fanns inte alls.

Men - alla är olika och har man t ex flera i släkten med blodproppar, hjärtproblem etc så skall man såklart vara extra försiktig och kolla sig ofta.

Efter mitt sista barn var fött fick jag en hormonspiral och det funkade jättebra på mig. Inga biverkningar och ingen mens alls. Helt underbart. Men - även här får man titta på individen och jag vet de som inte tålt det. Får du fortfarande ont under uppehållen tycker jag du skall fråga din gynekolog om hormonspiral.

alva03
2025-12-02 10:24
0

Man har egentligen ingen äkta mens med p-piller, det är snarare en "mellanblödning". Livmoderns väggar förblir tunna och byggs aldrig upp när man äter piller så det finns i sig inte heller behovet för kroppen att rensa dessa. Så i sig blöder de flesta kvinnorna bara då de slutat med piller i 2-4 dagar. Och många har bara en svag en, ibland försvinner den helt. Det ska i sig, framförallt med nya p-piller inte vara något man behöver oroa sig för gällande huyr nyttigt det är. Doserna har anpassats och utvecklats så vad jag förstått på min gyn är det med moderna sorter allmänt bättre. Ochman går ju regelbundet på kontroller dessutom!

MVH Alva <3