Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettersamlevnadsamhälle-och-feminism
Läst 203 ggr
alva03
2026-05-26 15:38
1

Vad är situationer ni som kvinnor tycker är obehagliga pga erat kön?

Som rubriken lyder!

Tänker allt från att hur man blir sexualiserad när man äter en banan på "fel" vis till att man inte kan röra sig fritt när det är mörkt eller kanske inte vågar hjälpa en man när det är sent.

MVH Alva <3

alva03
2026-05-26 15:52
1
  1. Bära kläder som visar mycket hud (typ kort kjol eller tube-top). Är man ute på stan verkar det klassas som frikort för kommentarer och annat.
  2. När man åker tunnelbana eller tåg och det bara är unga män i samma vagn. (Har flera gånger blivit pressad på att ge telefonnummer eller blivit smygfotat (ena snubben hade ljudet på haha).
  3. Gå ute när det är mörkt, framförallt i kläder som inte döljer ens kurvor (och det är uppenbart att man är en kvinna): Man vet tyvärr aldrig vem man stöter på…
  4. Nakenbadplatser när marioteten av besökarna är män.
  5. I skolan minns jag att man inte kunde äta banan då killarna fånade sig. Utöver det kunde man inte heller borsta tänderna vid samma handfat som dem för spottade man ut tandkrämen lyckades de skämta till det hela som sperma.
  6. När man skämtar om min kropp (sexualiserande eller degrerande).
  7. När män tycker de ska kommentera att man säkert är bra på vissa sex positioner bara för att man just sagt att man rider som hobby eller har ridit.
  8. När man är ute med vänner och andra grupper börja stöta på en eller försöka starta bråk.
  9. Åka taxi.
  10. Resa till vissa länder själv.
  11. Läkarbesök som handlar om MINA fortplantiningsorgan. Min mamma, jag och en nära vän fick alla mer gehör när en MAN var med oss. Like huh…?
  12. Köpa dagen efter piller (bara behövt två gånger, två kondomer ur samma låda så det var antagligen en dålig vända, aldrig hänt innan eller efter) då det på något vis båda gångerna verkade som om jag som kvinna gjort fel då jag inte använde p-piller…?
  13. Gyn besök när man behöver hjälp kring mens och inte redan äter p-piller.
  14. Dejter med någon man lärt känna online…
  15. Besöka en man för första gången när han bor själv eller med vänner. (Har haft en vän som råkat illa ut så säkert därför jag är känslig där).

MVH Alva <3

alva03
2026-05-26 15:56
1
  1. Anta att jag klär upp mig för andra.
  2. Anta att jag sminkar mig för andra.
  3. Prata om hur jag pga ett val (piercing, tattoo, frisyr, hårfärg, etc.) inte kommer finna en bra man.
  4. Antagandet att man som kvinna enbart är interesserad av män/behöver en man för ett bra liv.
  5. Antagandet att man vill ha barn eller någon dag kommer vilja ha barn.

MVH Alva <3

TottieL
2026-05-26 23:52
1

Jag tycker att allt handlar om huruvida uppmärksamheten är välkommen eller inte.

Jag har varit med om att en kollega eller chef har tittat på mig på ett särskilt sätt, d v s han har varit sexuellt eller romantiskt intresserad av mig, trots att vi har varit i en professionell situation där jag vill bli tagen på allvar och inte bli objektifierad som kvinna. Det var provocerande tycker jag.

I helt andra situationer, t ex om jag har varit på dejt med någon som jag är intresserad av och dras till, och han visar att han gillar att titta på mig, om han flirtar med mig o s v, då vill jag ju inget hellre än att han ska göra det!

Jag vill gärna få uppskattning som kvinna och bli uppmärksammad sv en kille, men det måste vara av rätt kille och i rätt situation.

Ibland är jag bara en människa som vill bli tagen på allvar som en person. Ibland är jag en kvinna som tycker om att bli uppmärksammad för att jag är kvinnlig/vacker/sexig, av en kille.

Allt handlar om situationen och vem det handlar om.

Ovälkomna blickar eller inviter är hemska. Välkomna blickar eller inviter är underbara.

Tellberg35
2026-06-23 16:08
3

Fysiskt känner jag inte så mycket, men på nätet. Jag var lite väl detaljerad i ett forum och sen exploderade inboxen från tveksamma män.