Hårfärgning, hemma eller salong?
Alltid färgat håret hemma med hjälp av en vän men har nu bokat tid på salong inför nästa vecka. Såg dock sen att det verkligen är skitdyrt i jämförelse och jag betvivlar inte behov av prisskillnaden då personen är utbildad och använder sig av bra grejer. Men är det dock sån skillnad att färga hemma mot att färga på salong?
Hur har ni som testat båda upplevt?
Stor skillnad. Det sitter mycket bättre och du kan ofta blanda färg i salongen. Men såhär funderar jag:
Ok, salong tycker jag är bäst men dyrast. Så vad ska du göra? Ska du bara helt enkelt färga håret och sen är det bra? Då skulle jag färga hemma. Men förr färgade jag mitt hår och slingade. Hur lätt är det hemma? Gå till salongen! Nån hjälp?
Lita aldrig på någon som inte tycker om djur.
Jag har absolut inte råd med dagens salongpriser. För ska jag till salong vill jag stötta de med gesällbrev som har ordentlig utbildning. Jag värderar att folk satsar på utbildning i branscher var vem som helst kan kalla sig tex frisör, trots att dom inte har någon som helst kunskap.
Men när en klippning kostar 1/9 del av min månadsinkomst, och färgning minst det dubbla blir det omöjligt.
En väninnas mamma som är utbildad frisör som haft salong tidigare men slutat jobba som det klipper mig numer.
Färgning sköter jag själv hemma nu när jag har valt en kortare frisyr och det är mindre viktigt att dela upp håret i slingor för att få färg överallt.
Nör jag hade långt hår var det mamma eller en väninna som hjälpte mig.
Färgerna en riktigt salong använder var förr garanterat bättre för hud och hår. Och kartongfärgerna hemmafixare köpte var väldigt starka.
Idag kan privatpersoner få tag i färger frisörer använder, och kartongfärger finns i bättre kvalitet.
En bra frisör kan så klart färga mer avancerat och blanda så det blir perfekt ton för just dig, eller göra balayage mm. För någon som inte är väldigt kräsen kring exakt nyans av brun, mellan brun och naturligt brun funkar kartongfärg.
Enda gången jag hade sett till att gå till frisör är om jag skulle välja att bli ljusare i håret. Aldrig att jag hade vågat bleka håret hemma.
Ts är du ljus och vill färga mörkt eller bara vill göra en lite annan ton?
Försöker göra det hemma nuförtiden, salongspriserna är ju galna nu.
Jag både klipper och färgar mitt hår själv. Ibland blir det någorlunda jämnt, ibland tröttnar jag på allt och rakar av det för att starta om :)
Har bara varit på salong en gång i mitt liv för en sisådär 20 år sedan.
_No way! Yes way!