Kvinnans roll är i köket?
Hej!
Jag tänkte bara se hur andras reaktioner är på det här med Gordon Ramsey's nya projekt?
Han vill få tillbaka kvinnorna i köket och åker runt i ett program bland kvinnor och lär dem laga mat.
Jag tycker att detta är helt VANSINNIGT. Hallå, detta är 2012!
Vad är poängen med att just KVINNAN ska bli bättre..?
vad tycker ni om detta?
Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!
http://www.tjugoattondeapril.blogg.se
Har inte sett programmet. Handlar det in om kvinnor som egentligen vill laga mat men som inte kan/vågar?
Helt sjukt. Finns inget som säger att just kvinnorna ska stå i köket. Suck
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ingenting, britter kan inte laga mat ;) Nä, men skämt åsido, britter lagar mindre och mindre från grunden och mer och mer är helfabrikat. Att lära folk att laga mat är awesome, just kvinnor… Ingen aning om varför. Jamie är bättre pedagog på det sättet.
Vill inte säga något innan jag vet vad det egentligen handlar om, men spontant låter det lite assymmetriskt.
#1 Nej, det handlar om kvinnor som är ¨dåliga på att laga mat¨ och som drar sig ur köksrollen. :(
#2 Precis! Varför inte männen. Jag kan hålla med att flera måste lära sig mer om matlagning och så, men det gäller ju båda könen. Galet!
#3 Håller helt med dig! Jag tycker idén är fantastiskt bra. Fler behöver lära sig laga mat som är bra! Inte bara en massa halvfabrikat som det mer och mer blir i England och USA.
Men det är just kvinnoaspekten som inte faller mig i smaken. Det är totalt smaklöst att rikta in sig på kvinnor, i och med historian om kvinnor och den diskriminerande rollen om husfruar.
Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!

Ytterligare en tanke som slog mig efter jag gick tillbaka till spisen (oh the irony) var att det kan finnas en poäng om man tänker på specifika grupper - i storbrittanien är singelmammor som blir mamma tidigt väldigt vanligt i de lägre samhällsklasserna, likväl är det de klasser som äter mest helfabrikat och typ… inte vet vad skillnaden mellan fläsk och nöt är, som ett exempel. Till det hör också att helfabrikat och onyttig mat blir billigare och där med mer lättillgänglig, speciellt för låginkomsttagare med lite tid - till exempel singelmammor… Men som sagt så vet jag itne vad hela grejen handlar om, så jag säger fortfarande att det låter assymmetriskt.
Edit: #4 Aha. Var det bara det som var poängen med programmet. Nu tycker jag inte om Gordon längre.
#4 Finns många män som lagar bra mat. Tycker att den som vill laga mat hemma, gör det liksom :) Här gör båda det. Jag har heltids skola plus djur plus städning. Så bra när man kan göra båda 2 :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
# 5 Förstår din tanke. Men det finns även massa singelpappor. Samt så tycker jag att budskapet är fel. isåfall skulle han kanske säga att han vill hjälpa kvinnor som är ensamstående att laga bra och snabb mat, exempelvis.
#6 Precis! Så mycket lättare! Här hemma delar mina föäldrar upp der vilket underlättar för de båda!
Råkade se lite av ett avsnitt Själva grejen var väl att lära kvinnor, som själva valt att vara hemma och ta hand om familjen, att kunna laga mat Detta för att slippa äta ute och köpa/äta massa skräpmat och halvfabrikat Alltså ett sätt att få hela familjen på rätt väg vad det gäller matvanor
Tycker absolut inte att kvinnans roll är i köket Dock är det väl inte så mycket begärt att den som är hemma och tar hand om familjen (man eller kvinna) lär sig att laga mat …
#8 Ja något sådant har jag också sett. Men det verkar ju inte vara samma som det pratas om här? För där vill ju kvinnorna lära sig eftersom dom inte kan.
#8 Precis, men just därför tycker jag inte att man ska nischa sig på kvinnor. Han specificerar ju sig. Och det var inte bara ensamstående, det var singelkvinnor som letar efter män osv…
Bara kvinnor i allmänhet.
#9 Precis, i detta fall söker sig Gordon till personer, inte personer till honom.

Jag ser inte problemet. om kvinnorna vill lära sig laga mat så är det väl bra! Jag hade jättegärna gått på en matlagningskurs, trots att jag är för jämlikhet.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#11 Men det är det som är poängen, kvinnorna ställer inte upp frivilligt.
Jättbra om det är ett erbjudande för både män och kvinnor. Men jag tycker det bara blir fel nu när det BARA är KVINNOR som ska stå I KÖKET.
Sedan att han utbildar och lär folk att laga mat, det är toppen!
#12 har du en länk till programbeskrivningen? Låter väldans konstigt om ett tv program tvingar kvinnor att vara med ;)
#13 Det riktar sig endast mot kvinnor för att Gordon Ramsey vill ha tillbaka dem i köket. Tyvärr, såg det på tv, vet inte vilken kanal eller vad programmet hette.
Men vad menar du med att kvinnorna inte ställer upp frivilligt? Självklart är det frivilligt om de är med på inspelningarna.
The F-Word
The first series was based around the "Get Women Back in the Kitchen" campaign where Ramsay visited several English households to help women who wanted to improve their culinary skills. The Times' restaurant critic Giles Coren and food writer Rachel Cooke acted as field correspondents who presented reports on unique food fads and healthy eating respectively.
A major component of series 1 was Ramsay's "Get Women Back in the Kitchen" campaign. In a self-administered survey he found that three-quarters of women could not cook, with some 78% never cooking a regular evening dinner. Women found cooking to be a chore, whereas men found it to be an enjoyable activity. Ramsay claimed that women "know how to mix cocktails but can't cook to save their lives."
http://en.wikipedia.org/wiki/The_F_Word
Kanske man ska göra lite research innan man blir upprörd i onödan?:)
#16 Tack :) Kvinnorna har alltså sökt till programmet för att de vill lära sig :P Precis som jag trodde.
#17 Något annat skulle väl vara absurt. Inte kan Gordon Ramsay tvinga kvinnorna att delta i något de inte är intresserade av.
Och poängen var väl att få kvinnorna, som inte tycker om att laga mat, att tycka om det. Ramsay tycker om matlagning och ser inget nedvärderande i det, kanske man borde tänka på det också. Han tycker ju att det är livet själv att laga mat.
Namnet är provocerande och det är viktigt nuförtiden att tv-shows får lite provocerande namn för att få människor att reagera. Men jag personligen reagerade inte nämnvärt eftersom jag har tidigare sett på alla hans tv-shows och vet lite vad han vill komma till.
Nej jag förstod inte heller reaktionerna i tråden.
#18 Det är som du skrev, namnet låter otroligt provocernade (skulle vara konstigt annars med tanke på Gordon) och någon drog väl förhastade slutsatser av det.
Kvinnans roll är där de vill vara. Jag gissar att konceptet är lite av ett skämt och ska tas med en nypa salt, och jag tar förgivet att de valt att vara med. Något som också bekräftats i tråden. Om de sen spär på i själva programet och patar om hur hemskt det är att kvinnor flyttat sig ur köket, tja, då är det en annan sak.
Jag tycker att det är lite synd att vi fått den här mentaliteten, att män bara vill sätta sig över kvinnor och tvinga dem att återgå till sina klassiska sysslor. Att vi liksom tar för givet att kvinnor blir tvingade till saker så fort det handlar om de stereotypiska könsrollerna. Jag är fruktansvärt stereotypisk, men jag trivs med det. Så länge det är mitt eget val så ska jag få baka och sticka så mycket jag orkar.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Av någon anledning blir jag provocerad av tråden, dagens feminism eller könsneutralitet har jag ofta svårt att förstå.
Den drar ofta mej över en kam och man pratar om individer men känner mej placerad i ett fack av debattledarna..
Gordon Ramsey är själv en kock vilket betyder att han står i köket hur kan man få ihop det till att han skulle anse att det är kvinnans plats i köket (kvinnans plats är i köket)?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#22 Blev också provocerad av tråden. Och darför skrev jag som jag gjorde ovan.
Sen tror jag knappast en västerländsk kanal skulle köra en serie som handlar om att kvinnor ska stå i köket (om nu programmet var sådant vilket det nu inte är)
Frågan är väl varför man just fokuserar på att lära kvinnorna laga mat. Visst, de har valt själva att vara med och vill lära sig laga mat, men varför utesluta männen? Finns säkerligen minst lika många män som har samma behov av att laga mat som dessa kvinnor. Ser inte någon anledning som helst att inte inkludera män i ett sånt här program.
Varför inte ha med människor av båda könen..?
#24 Ännu en gång. Kolla upp lite om ämnet. Det finns olika teman och det där var ett tema.
#24 Känner du dig diskriminerad om kvinnor vill lära sig mat och Gordon vänder sig till just dessa? Jag gör det då inte.
Varför denna hets kring att allting ska vara så lika som möjligt för könen? Att vi får lika betalt för lika arbete samt har samma mänskliga rättigheter bör räcka. Män och kvinnor är olika, bättre att ta vara på detta än att placera oss alla i ett fack där det är förbjudet att tilltala någon som kvinna och inte som enbart en person.
#27 precis min åsikt 
Det kan väl få vara lika! Det är sexigt med män som är bra på att laga mat, och att hjälpa till i hushållet för övrigt.