Recept på p-piller
Nu blir jag snart 20 och då blir p-pillerna dyrare (Yazmine28). Tänkte därför om jag kan ta ut det jag har kvar på apoteket och få ett nytt recept igen av barnmorskan. Hur ofta får de skriva nytt recept? Hur ofta får man ta ut sina p-piller. Jag var där för ca 1½ månad sedan tror jag.

Beror på . oftast skriver de ut för ett år i taget så du kanske kan ta ut det du har. Men ett nytt recept får du nog inte om hon inte om du inte fått för 3 månader tex. Kolla med din barnmorska eller apoteket hur mycket du fått.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har för mig att min gyn skrev ut för ett år varje gång jag behövde ett recept. Innan jag fyllde 20 kunde jag ta ut allt jag hade kvar. Jag tror att det var mer än 3 månader (nästan ett helt år).
Jag åt också Yasmin28 förut och de kostade 220:-/3mån. Det blir en stor omställning. :P
Du kan ta ut allt, men en del som jobbar på apotek vill inte säga det. Säg att du vill ta allt, så får du nog ta ut, ska du se. :)
1 gång om året tror jag dem max får skriva ut :)
När jag fyllde 20, så tog jag ut för ett helt år :) För dem frågade om jag ville ta ut var 3e månad eller för ett helt år, blev billigare i längden om man tog ut för ett helt år.
Men p-piller är inte dyrt:)
För mina neovletta 28 ger jag runt 300kr/år:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag ska kolla med barnmorskan, hon skrev ut för tre månader sist jag var där.
#3 Ja, fast Yazmine 28 är dyrare.
#4 Men verkligen så mycket dyrare?
Har en kompis som äter samma p-piller som du, men hon ger inte alls så mkt? MInns itne riktigt hur mycket men inte så mkt.
Border det itne vara samma priser överallt?

Yasmin 28 är väldigt dyrt. Nu minns jag inte exakta priser men är man över 20(?) så blir det väldigt dyrt :/
Sen har jag för mig att om det finns en "spärr" på hur ofta och mycket man får ta ut på recept, så står det på den listan man kan få från apoteket.
Man ber dem bara skriva ut listan man har över mediciner man har recept på och så står det där hur många gånger man får hämta ut, när man får hämta ut osv.
#6 Är man under 20 så får man ju gratis ;) (ialla fall gäller det så i Blekinge) :D

#7 Här är det inte gratis, utan kostar 25 kr per paket om man är under 20. Men över 20 så blir det normalpriser och just yasmin och liknande piller är väldigt dyra.
#8 Okej? Här är det gratis med p-piller tills man är 20, vilket jag är glad för:) Men nu är jag över 20, så nu måste jag betala:)

Det är olika mellan landstingen om det är gratis, hur länge det är gratis/kostar mindre osv. Hemma kostar det 100 kr om året tills du är 23 tex. I sthlm verkar det vara samma regler som gäller.
Qui dormit, non peccat