Väldigt trött
Halloj, nu funderar jag på en grej. Jag är helt sjukt trött om dagarna. Jag sover ordentligt och äter relativt bra (inte så bra på helgerna för då är jag inte lika aktiverad = blir inte hungrig). Men jag är så trött att om jag sluter ögonen en sekund så känner jag hur hela sinnet och kroppen stänger ner och somnar. Som att efter en lååång dag lägga sig i sängen och somna så fort man lägger huvudet på kudden. Ungefär så trött är jag. Ofta när jag vilar ögonen litegrann så simmar jag direkt ut ur fullt medvetande och är där på gränsen mellan dröm och verklighet.
Vad är detta? Har jag någon sorts vitaminbrist? Äter frukt varje dag (ekologiska bananer) och älskar juice så det dricker jag också några gånger i veckan. Snabbmat tycker jag inte om så det undviker jag så gott jag kan. Blir kanske 1-3 gånger i månaden iallafall :( Likadant med halvfabrikat, men jag bor hemma och är inte den som lagar maten (har inte tid/ork) så där har jag inte jättestort inflytande.
Jag är 18 år.
Kan vara för att du inte får tillräckligt med soljus. Jag blir så sjukt trött på hösten/vintern på grund av det. Har svårt att vakna, somnar jätte lätt och är trött hela dagarna. Blir även lite smått deprimerad.
Små stjärnor lyser också i mörkret.

#1 Hmm tror du.. Jag har även dåligt minne, kroppen känns jättetung och det kryper i den. Jag kan inte koncentrera mig på saker och jag får lätt ångest. Men jag kommer inte ihåg om det brukar vara så på sommaren eller inte. Kanske. Och jag vet inte om det finns något samband mellan mina "syptom". Kan det vara järnbrist? Eller som du säger, brist på solljus?
Järnbrist kan det självklart också vara. Det har jag med haft, då var jag också väldigt trött och seg. Du kanske ska gå och ta blodprov och se vad du har för värden?

#3 Jag vet att min mamma haft järnbrist förut, kanske går det i generna.. Men hur gör man då om man vill veta det? Ringer till ett sjukhus eller? Glömde säga det att jag blir väldigt lätt yr också om jag rör mig för snabbt. Jag får en såndär "light-headed" känsla och ibland svartnar det för ögonen och i värsta fall så trillar jag.. Men det kanske inte hänger ihop med några av de andra grejerna.
Jag tycker att det låter lite som järnbrist. Har ni inga husläkare där ni bor?
Så att man bara åker dit om det är drop in eller beställer en tid?
Annars så är det väl vårdcentralen som gäller, att få en tid där för att kolla upp det!
Ring din vårdcentral och säg att du vill ha en läkar tid. Där kan du berätta om hur du mår och säga vad du misstänker. Då komer läkaren antagligen skicka dig på blodprov, så testerna tas.
För så som du mår ska man inte må om man är frisk :) Så ju snabbare ni hittar problemet, ju snabbare kan ni göra något åt det :)

#6 fast jag har mått så ganska länge bara att jag inte tänkt att det kunde vara någonting.. annorlunda. Eller så :) Fast idag påpekade en kollega att det kunde vara någon vitaminbrist och då tänkte jag att ja, jag kan ju fråga på iFokus. De brukar ha massa svar :) Men jag tänkte prova börja med lite vitaminer och blir det inte bättre så kommer jag att åka till en vårdcentral. Promise!
Yrseln tror jag beror på att jag har lågt blodsocker ibland.
Hoppas det hjälper med vitaminer. Och bra att du annars söker hjälp :)
Och jag håller med, iFokus är superbra, fullt med kunniga och intelligenta människor :)
Yrseln kan bero på lågt blodtryck, som i sin tur kan bero på järnbrist. Försök att äta järnrik mat tillsammans med ett glas juice och undvik mjölk, te och kaffe i samma måltid då det hämmar järnupptaget. Järnbrist är ganska vanligt bland unga tjejer, särskilt om man har rikliga blödningar under mensen, då försvinner det ganska stora mängder järn ur kroppen och det är inte alltid man klarar av att få i sig tillräckligt för att återställa balansen i kroppen.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

#8 tack :) det hoppas jag med. Valde några som hette "Aptokete Kvinna", 12 vitaminer och 10 mineraler. Verkade bra tycker jag! Inser också att det kan ta ett tag innan jag ens ev. märker någon skillnad så käkar upp burken och har jag fortfarande kvar alla mina "problem" så ska jag minsann kolla upp det.
Ja jag är ganska ny på iFokus, hände ett tag på bukefalos men där var det mest en taskig attityd och moralkakorna haglade över en. Här lyssnar folk på mig istället för att klampa över mig och säga att "nej nej det är fel fel fel förstår du inte det?". MEN ska inte glida ifrån ämnet alldeles för mycket, tack för svaren båda två :)
Får du frisk luft och motion?
HB (järnet) kan du få mätt på vårdcentralen. Om det är nåt så enkelt är det bra att få reda på, för det går ju att göra nåt åt.
Sen är det ju faktiskt mörkt och hemskt just nu, tror dom flesta är tröttare såhär års!

#11 Nja, jag pendlar så jag får ju frisk luft på morgonen och eftermiddagen/kvällen när jag väntar på bussar och tåg. Ibland är jag ute och går ärenden (minst en gång om dagen) och det är ju lite motion och frisk luft. Men utöver det så hinner jag inte riktigt göra andra saker (plus att jag ska erkänna att jag inte är så sugen på att gå ut och gå en runda i mörkret och kylan).
Jag tycker som övriga att det låter som järnbrist och ev vitamin D brist 

#13 Ok :) Jag har (som jag tidigare skrivit) köpt ett kosttillskott som innehåller "utöver basen av vitaminer och mineraler även: E-vitamin, Järn och folsyra, D-vitamin och kalcium" så det hjälper kanske :) "Anpassat för kvinnor" står det på burken.. :)
jag är tveksam på om en sådan burk räcker. När man har järnbrist så behöver man mer järn än normala dagsbehovet som finns i dessa tabletter, och tar du mer så överdoserar du resten. Jag föreslår att du kontaktar läkare nu direkt i stället då det kan ta år i värsta fall att få bukt med järnbrist.
Ta ett blodprov och kolla upp alla ev brister. Även om det nu skulle vara så att det inte beror på någon brist (vilket jag nog ändå tror det är) så är det himla bra att se om det är något man behöver få i sig extra av så att man inte blir sjuk sedan istället.
Så slå två flugor i en smäll, kolla upp om det beror på brist och dessutom i förebyggande!
Hakuna matata!

Jag har samma som du. Blev rekomenderad Blutsaft. Det är mycket järn och vitaminer och jag har blivit lite piggare av det. klart värt att prova 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus