22 år och oskuld
Hej! Jag är 22 år och jag skämma något fruktansvärt över att jag är oskuld. Jag skämma ännu mer av att jag inte KAN ha sex ens om jag velat. Får knappt in ett finger för att min kropp säger nej och det gör ont😔
Känner mig ful och ovärdig. Känns som att jag är oskuld för att ingen vill ha mig😔
Har haft pojkvänner i perioder men det har aldrig blivit långvarigt då dem alla ville ha sex och lämna mig för att jag inte ville det.
Oralsex går bra men penetration går inte alls. Inte själv heller…
För varje kille som försökt att tvinga sig på mig eller tröttnat på mig så tappar jag tron på andra och blir rädd. Har aldrig träffat killar som är snälla och goa som mina vänner har.
Jag blir arg på mig själv för att jag känner mig fjantig och för att åren bara går. Alla på mitt jobb skämtar om hur hemskt det skulle vara att vara oskuld i våran ålder och äldre än det.
Jag skäms så mycket att det inte finns ord för det😔
Otroligt korkade och töntiga arbetskamrater du har. 👿 Att förlora sin "oskuld" är inget man gör för att trumfa med.
Sex är inte något man har "bara för att". Som att "fylla moppe" eller så.
När du träffar någon som du verkligen tycker om och känner dig trygg med (då tycker den personen om dig tillbaka och vill inte bara träffas för att ha sex) då känner sig din kropp också trygg och då vill den.
Nu kan det hända att alla dina försök gjort att din kropp "låst sig" och du spänner dig och då fungerar det såklart inte.
Jag skulle försöka boka en tid hos en barnmorska/gynekolog så att du får reda på att det inte är något fel på din kropp.
Du kan alltid säga att du funderar på p-piller, inget du behöver hämta ut sen om du inte vill ha det.
#0 De som ska skämmas är dina kollegor som för sin ålder låter väldigt omogna. Killar som försökt tjata eller tvinga till sig penetrerande sex skulle jag vilja rycka rejält i nackskinnet. Morr!
Sen låter det inte som att du är oskuld. PIV-sex (penis i vagina) är en väldigt liten del av vad sex och intimitet är. Även oralsex är sex. Har du haft oralsex är du inte längre oskuld.
Jag har själv i perioder haft ett aktivt sexliv utan penetration.
Precis som #1 nämner så gör en gyn.undersökning för att utesluta att det är något vården kan hjälpa dig med för att få din kropp med på noterna.
För de mentala spärrarna så kan säkert en duktig psykolog eller sexrådgivare/sexolog komma med bra tips och råd hur du kan prova dig fram (i din egen takt!) på egen hand eller tillsammans med en framtida partner.
// Harley
#1: Jag har hormonspiral idag . Blev sövd när jag satt i den pga att jag väldigt lätt får panik. Dem gjorde en Gyn undersökning då och sa att allt ser bra ut🤔
Funderar på att träffa en sexolog.
Jag hoppas att du har rätt angående att träffa någon men i dagsläget litar jag inte på någon eftersom kille efter kille bevisar mer och mer för mig att dem bra och fina inte finns.
Finns en person (min bästa vän) som jag mer än gärna skulle vilja bli något med men han vill inte ha mig. När han beskriver sin drömtjej eller hur han vill att relationen ska se ut så skriver han mig/oss. Men han vill ha det med någon annan som inte är jag😔
Inte ska du behöva skämmas. Sök hjälp på VC. Det tror jag är snabbaste vägen till en lösning som fungerar. De kan remittera dig till både gyn och kurator.
Lycka till!
Oskulder finns det i alla ådrar då det inte är alla som är bekväm med att göra sådan!
Det är dina jobbarkompisar som borde skämmas för att de ens nämner något sådant!
Ett gott skratt förlänger livet
Det är absolut inget att skämmas för.
Att du misstänker att något är fel r inte ovanligt. Det kan vara svårt de första gångerna. Det tog flera försök innan jag och min första pojkvän kunde ha penetrerande sex.
Det viktiga är att det är någon man känner sig bekväm med.
Dina arbetskamrater låter inte redo för att ha sex. Oerhört omoget.
Du ska absolut inte skämmas. Tvärtom, ska du vara stolt över att lyssnar till dej själv och din kropp!
Att tala med sexolog är nog en jättebra idé. Vad som däremot inte är en bra idé är att bestämma sej för att försöka penetrera själv eller låta nån annan göra det, så länge du känner oro/rädsla/obehag. Bra sex är är utan krav på prestation.
Sen är det viktigt att inte lyssna för mycket på andras prat. Alla har vi olika preferenser, och det är bara du och en eventuell sexpartner som väljer hur, när och var.
Kom ihåg att du inte har en skyldighet att upplåta din kropp till nån annan, utan att denne ska vinna din tillit, så att du känner dej trygg och avslappnad (om än eventuellt upphetsad).
Lycka till!
Att inte ha haft sex alls när man är upp till 30 är mycket vanligare än man tror och inget att skämmas för.
Men däremot så är du, som #2 nämnde, inte oskuld om du har haft oralsex. Idén om att sex bara är PiV (penis in vagina) är väldigt heteronormativ och problematisk. Om det vore sant skulle bögar och flator aldrig förlora oskulden vilket såklart är en absurd idé. Om man är intim på ett sexuellt sätt, d.v.s. oral/petting m.m., så är det sex även om ingen penetration ingår.
Sajtvärd på Skrivlust
Var 21 när jag förlorade oskulden.
Tycker att det är något man inte ska stressa sig till, utan att det får ta den tid det tar tills man är redo för ett sådant steg.
Så, om någon annan är i den åldern och inte har "gjort det" ännu, så är det definitivt inget att skämmas för.
Håller f.ö med de andra om att det inte bara är penetrering som räknas.
Jag tycker verkligen inte det är något man ska stressa sig till precis som nämnts ovan. Istället är det nog något man kanske ska vara stolt över även om jag fattar att det känns som man "missar" något som alla andra gjort.
Ett tips är att släppa fokus på det hela och istället försöka njuta med hjälp av sexleksaker och onani på egen hand.