Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 3457 ggr
[VampireGirlElvira]
9

Big is beautiful!!!

Jag kan ärligt säga att jag är nöjd med hur min kropp ser ut! Jag är ca. 169 cm lång och jag väger nu 66 kg. (Det är på grund av P-staven som jag har haft nu i ett år.) Och jag har alltid varit smal när jag var yngre på grund av anorexin. Och jag är stolt att vara "normalstor". ^-^ Vilka är också stolt över sin kroppsform?

Calcifer
27

Jag avskyr det uttrycket. Precis lika mycket som jag avskyr uttrycket "real women have curves". Man är ALLTID vacker. Och man är ALLTID en riktig kvinna om man känner sig som en. Skitsamma i vikt, längd, BMI osv.

Jag är stolt över att vara människa, och över hur min insida ser ut. Sen får utseendet hänga med bäst det vill, det får inte hindra mig, men jag vet inte om jag kan känna stolthet över hur jag ser ut. Jag är stolt över att jag lyckats gå ner 60 kilo, men jag reflekterar mer kring att det är lättare att hitta kläder som passar och att min hälsa är bättre.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

mejamylove
13

Big?

Varför är alla så utseende fixerade!? Så länge man inte är för smal/tjock så att man får hälsoproblem så tycker jag att sånt här är helt onödigt att prata om.

[VampireGirlElvira]
0

Okej, jag skrev lite fel. :) Såklart så är alla kvinnor vackra.

[Niina@Love]
0

Följer.

[Niina@Love]
2

Jag kan stolt säga att jag är trygg med hur jag ser ut. Jag är 160 cm lång och väger 73 kg.

Underbarn
1

Jag trivs i den storlek jag är i nu. Jag är liten :) Tycker inte heller om uttrycket att en riktig kvinna har kurvor osv. Jag är 160, har w 26, xs/s 32/34 och väger 48 kg. Vill ha denna storlek livet ut haha :) utom när man är gravid då ;) trivs bäst så här

Loris M
15

Visst kan man avsky olika uttryck och visst kan man tycka att det finns en tråkig utseendefixering i samhället. Men jag tycker att TS ger uttryck för något annat. Hon är nöjd med hur hennes kropp ser ut och jag säger bara: Tummen up för dig! 👍Visst ska man kunna vara stolt över hur man ser ut!

Det är faktiskt inte många kvinnor som skulle säga så om sin kropp. Nu menar jag oavsett om man är stor, liten eller mittemellan. Även de som ser bra ut enligt normen och ideal, är oftast missnöjda med någon del av sin kropp. (enligt diverse undersökningar)

Jag är också nöjd med min kropp och jag önskar att fler kvinnor kunde säga samma sak som TS. Ja, alla är vackra. Men alla kan inte inse det eller känna sig bekväma i sin kropp. Därför blir jag bara glad när någon säger: Jag är nöjd med min kropp! 🙂

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

[VampireGirlElvira]
2

:D

SuperLimm
3

Jag är 170 lång och väger 63 kilo, helt nöjd med det! Skulle dock vilja ha mer muskler men är lite lat så jag kommer inte iväg till gymmet som jag borde.. hehe 
Jag har alltid varit lång och smal. Även när jag föddes så var jag lång och smal, 51cm lång och 2500 gram. Har i hela mitt liv fått höra att jag är för smal och borde äta mer. Att jag har anorexia osv. Har dock aldrig haft några ätstörningar. 

Idag är jag nöjd. Jag har dock fått jobba mycket för att känna mig nöjd och inte bry mig att jag har "för små bröst" osv. Jag ser ut som jag gör och det mesta kan jag faktiskt inte ändra på utan att operera mig, vilket jag inte vill. 

Det jobbiga är att jag fortfarande får höra att jag är för smal, folk som inte känner mig tror att jag har ätstörningar osv, även idag när jag faktiskt inte är så smal som jag varit. Oftast har folk kommer fram till mig (och gör än idag ibland) och tagit tag runt mina handleder och utbristit "men guuuud vad smal du är!! du borde äta mer!". Idag svarar jag bara med att "ja, jag har fettsugit mina handleder" eller något annat idiotförklarande som typ att "ah för runt handlederna har man ju så jävla mycket fett!". Endel människor är bara korkade! 

Hur som helst är jag nöjd idag och jag försöker inte bry mig så mycket om vad alla andra tycker och tänker. Gillar dom inte min kropp behöver dom inte umgås med mig.

Mvh Linn

[rumelle]
2

Det är alltid kul att höra att folk trivs med sina kroppar oberoende av hur de ser ut! 
Själv är jag inte helt nöjd med min kropp. Väger ungefär tio kilo mer än vad som känns ok. Jag tycker väl inte att jag är tjock direkt men jag saknar att kunna röra mig så fritt som när jag vägde mindre.

Agda
3

Jag är jättenöjd med min kropp och mitt utseende. Har nästan aldrig varit missnöjd med det, det var nog bara den gången jag vägde några kg för mycket jag inte var så nöjd, dock orkade jag inte lägga ner så mycket energi på att vara missnöjd då😉

idailsk
5

Ja.. Men, Big är inte hälsosamt om det blir övervikt. Det blir som en ursäkt att fortsätta vara överviktig, istället för att ta tag i sig själv och få en hälsosam vikt. Jag är överviktig. "Du är så kurvigt härlig!" får jag höra och visst det är väl roligt, men det är en blindhet. Jag är inte nöjd med min kropp, vacker eller inte, för den är ohälsosam. Jag är 170 och många som gissar min vikt säger 70-75 kg. Snällt, för jag väger 88 kg. När jag mådde som bäst så vägde jag 68 kg. Tränad, fit, hade bra kondition, var superstark.
Vems fel är det? Mitt så klart. Men, det är aldrig okej att vara överviktig, för sin egen hälsas skull. Big is beautiful? Nej, Healthy is beautiful.

Detta kanske sticker i ögonen, men det är så många som blundar för den ohälsosamma delen och förskönar kurvighet, när det egentligen handlar om övervikt. Även mina vänner och min omgivning. Även jag gjorde det.

Stort grattis till er som trivs med er själva och älskar era kroppar, jag ämnar att komma dit jag med. 🙂

Kram Mila Kär

Vyer
3

Men övervikt måste inte betyda ohälsa. http://en.wikipedia.org/wiki/Health_at_Every_Size

Calcifer
6

#12 Övervikt behöver absolut inte betyda ohälsa. Fetma betyder i de flesta fall ohälsa, men övervikt är inte synonymt med fetma. Big is beautiful är definitivt sant, men det utesluter inte att allt annat är beautiful heller. Dessutom enligt din text så är man vacker om man är hälsosam - de som försöker gå ner i vikt men inte klarar av det då? Ska de gå omkring och känna sig fula och äckliga? De som lider av anorexia, har de inte rätt att känna sig vackra bara för att de inte är hälsosamma?

Nä, om man inte är hälsosam ska man absolut inte glamorisera sin vikt (oavsett om man är över eller underviktig) men man har all rätt att känna sig vacker och ingen annan har rätt att påstå att man inte är det!

idailsk
3

Du misstolkar mig. Naturligtvis har alla rätt att känna sig vackra. Det var inte poängen i det hela. Du plockade upp det som Du störde dig på, inte det jag menade. Det vackra är att vara hälsosam, inte att bara hälsosamma människor är hälsosamma. Väsentlig skillnad.

Jag har inte försökt påvisa att övervikt är synonymt med fetma. 

❤️

Kram Mila Kär

Calcifer
0

#15 Nåja.

[Tilde]
0

Beauty is in the eye of the beholder, föredrar jag. 😃 Jag personligen är smal och föredrar smalare kroppstyper. Säger såklart inte att man inte kan vara fin bara för man är större, men ja. Smaken är som baken.

Jag är dock väldigt kurvig ändå, trots att jag bara väger 52 kg och är nästan 170 cm lång. Men det är å andra sidan normalvikt för mig. Jag älskar min kropp i alla fall! 🎈

Mona22
0

Har en gång i i tiden varit riktigt smal men efter sjukdom gått upp lite. Inte tjock men är inte helt nöjd.