Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettoff-topic
Läst 9382 ggr
[Crazyy]
1

Hur ofta byter ni lakan?

Vet inte om denhär tråden passar i forumet men hittade inget passande forum:/ Men är lite nyfiken, hur ofta byter ni lakan och pyamas? själv byter jag lakan två ggr i veckan och pyjamas varannan dag :)

Karmatarerskanise
2

Antar att du menat sänglakan. Oftast en gång i veckan, speciellt sommarhalvåret. Ibland varannan vecka. Har ingen pjanas. Sover i trosor och det byts minst en gång om dagen.

[WickedAlly]
1

Försöker byta sängkläder en gång i veckan, ibland blir det varannan men aldrig mer sällan. När jag bodde ensam var det alltid varannan vecka men nu är vi ju två som "smutsar ner". 

Pyjamas har jag ingen, vi sover alltid nakna.

[NinaCrown]
1

I regel var annan vecka, men svettas jag under natten så byter jag direkt dagen där på. Ifall jag varit sjuk, eller kännt mig småsjuk, så byter jag så fort jag känner mig iaf 80% frisk igen. Ibland en gång till när jag är helt frisk. Avskyr gamla sjukdomslakan 😟

Sover oftast näck, har bara pyjamas eller liknande om jag har gäster som ska sova över vilket hänt 1 gång sen jag flytta in i min lägenhet för ett år sedan 😇

[MissCassandra]
1

Jag byter oftast 1 eller 2 gånger i veckan Aldrig mer sällan än så! Använder ej pyamas, brukar sova i nattlinne och dem tvättar jag 2-3 gånger i veckan

pyromanen
1

Lakan bytas vid behov. Allt från några få dagar till kanske 3 veckor mellan. Pyjamas kommer oftast i tvätten efter 2 nätter, max 3.

Fridaaaa
1

1-2 gånger/vecka i regel.
Sovplaggen byter jag flera gånger/vecka.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[rumelle]
1

Lakan byts varje eller varannan vecka. Blir oftare på sommaren om det är varmt och svettigt. Nattlinne byter jag ca 3ggr/vecka. Har tre olika jag brukar växla mellan och sen tvätta dem 1g/vecka.

[Devya]
5

Varannan vecka. Jag sover inte heller naken så det blir ju inte speciellt smutsigt. Duschar innan jag ska sova och brukar se till att ha ren pyjamas. Inte behöver man ju då byta lakan särskilt ofta, tycker jag personligen då.  :)

Jag är noga med att det ska kännas skönt och fräscht då jag ska sova. Svettas under natten gör jag aldrig, däremot fryser jag väldigt mycket. =/

Vyer
22

Oregelbundet och på tok för sällan. 😃

Halvdansken
6

En gång i månaden eller nåt. När jag får energi till det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

citytjejen
1

Lakan byts varannan vecka, ibland mer ofta om det behövs. Vi sover båda nakna så sovkläder blir det inga byten av så att säga.

/Christina

JossanH
5

Vi byter nog var 3e vecka eller nåt sånt.. Jag är en såndär person som tycker att det är okej om det inte är kliniskt rent. Vi sover oftast nakna, ibland sover jag i en t-shirt kanske 2 nätter innan den hamnar i tvätten. Duschar helst varannan eller var 3e dag. Ibland önskar jag att jag orkade byta oftare men det funkar ändå bra för oss :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Zorita]
3

När det behövs. Har ingen aning om hur ofta det är.

[Mustangcab]
1

Sängkläder varannan vecka och pyjamas en gång per vecka.

[rosetten]
1

Ca varannan vecka, ibland oftare.

Har ingen pyjamas.

[Gladamarsvin]
1

byter de väldigt sällan men ska göra det i morgon sover i trossor och bh

Catta-
2

Sängkläder, en gång i månaden kanske. Kläder jag sover i, varannan dag ungefär

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

NinjaKakan
1

Alldeles för sällan antar jag. Är skitkass på detdär. Och rullar bara av lakanet samma dag som jag satt på det..Så ungefär 1 gång var 100 år skulle jag vilja säga. 🤫

Pelzi
3

oj inte ofta haha XD en gång i månaden byter jag sängkläder, känner mig som värsta grisen ju, men orkar inte byta oftare :P

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Idunvallen
1

Lakan byter jag när de är smutsiga/känns ofrächa vilket kan bli rätt ofta ibland då katterna är väldigt duktiga på att håra ner och släpa in mängder med grus till sängen. Sover gör jag naken så nån pyjamas behöver jag inte fundera över:)

Medarbetare på Utekatter iFokus

Ikajo
3

Det är ganska slösaktigt att tvätta för ofta… 1 gång i månaden är fullt lagom. Jag bor ensam så det är ingen annan än jag som störs om min pyjamas inte är helt ren. Man tvättar ju inte jätteofta på person heller, kläderna skulle ta slut.

//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här

Karmatarerskanise
0

#21 Jag tvättar mina kläder en gång i veckan också. Jag duschar minst en gång om dagen. Så vad du menar med "Man tvättar ju inte jätteofta på person heller" vet jag inte.

1 gång i månaden är kanske lagom för dig, för mig är det alldeles för sällan och jag tycker sängkläderna blir äckliga långt innan dess.

Ikajo
0

#22 Det fattades ordet "en" i den meningen… "på en person".

Allt är ju frivilligt, jag har personligen inte så där jättehöga krav…det är vilket fall bara mig det påverkar… Iofs tvättar jag bara typ var tredje vecka och då tvättar jag allt under några dagar, så jag byter typ lakan när jag tvättar…

Karmatarerskanise
0

#23 Man tvättar ju inte jätteofta på en person heller? Menar du då duschar?

[Crazyy]
0

Och så har jag en till fråga också, tänkte att jag kan skriva den i denhär tråden istället för att skapa en ny: Hur ofta dushar ni? Själv duschar jag varannann dag, och hur ofta ska man duscha egentligen??

Karmatarerskanise
0

Jag duschar minst en gång om dagen. Ibland 2.

linn8
0

1-2 gånger om dagen

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[rosetten]
1

Duschar varje eller varannan dag, håret tvättar jag varannan eller var tredje dag.

Fridaaaa
7

#25 2-3 gånger/vecka.  Bättre för hår och kropp, kan torka ut annars om man har otur och så. Och blir inte skitig över en dag heller, så jag måste duscha 😛 Inte ens med djur i hemmet 🙂

[Crazyy]
2

Jag duschar varannan dag för att det sliter på håret annars, annars hade jag nog dushat varje dag

PogoPedagog
0

Jag har säger samma som ovanstående. 

Angående lakan blir det oftats en gång i månaden men jag skulle nog helst byta lakan o örngott oftare egentligen.

Ikajo
4

#24 Jag menar att det inte går åt så mycket tvätt (som i kläder och dyl) på en person. Det är bättre för naturen att man fyller maskinen så jag tvättar bara när jag har mycket tvätt.

Det varierar lite hur ofta jag duschar. Jag läste tidigare i år en artikel som sa att man kunde få hudproblem av att duscha för ofta. Om man inte tvättar håret så ofta blir det inte heller skitigt lika ofta. Nog för att man kan få hudproblem av att duscha för sällan också men då ska det till rejält. Tvål torkar ju ut huden.

Karmatarerskanise
0

#32 Jag fyller ensam en maskin på en vecka 😎. Byter kläder varje dag.

Ikajo
1

#33 Byter tröja jag i stort sett varje dag. Om jag inte ska träffa någon så har jag ibland samma tröja två dagar. Byxor har jag bara ett par så de byter jag typ aldrig. Trosor i stort sett varje dag, de dagar jag har strumpor åker de varje dag, BH har jag bara tre och det är för dyrt med fler så de är på. Tvätt var tredje vecka och då full maskin mörkt, ljus tvätt var sjätte vecka för jag använder inte så mycket ljusa kläder…

[NinaCrown]
1

Duschar var annan dag. Tröjor kan has i en, ibland 2 dagar. Byxor, koftor och tjocktröjor upp till 4-5 om jag bara strosat runt hemma i dem. Trosor och stumpor byts varje dag. Bh har jag flera som jag växlar mellan så är väldigt varierande på dem.

Tvättar var annan till var fjärde vecka, och fyller då 3-6 maskiner. Ibland upp till 8 maskiner på vintern när filtar och jox behöver tvättas med.

Dock är maskinerna i min tvättstuga lite mindre än de jag sett i lägenhetstvättstugor förr.

JossanH
3

Jag duschar varannan eller hellre var tredje dag, men när man har en sambo som älskar att duscha så blir det lätt att man känner sig smutsig när han kryper ned nyduschad i sängen och jag duschade i förrgår.. När han är iväg och jobbar några dagar/en vecka duschar jag mer sällan. Håret tar jag typ var tredje- sjätte dag. Vår dotter badar jag kanske var tredje- fjärde dag. Hennes hud vill jag vara rädd om.

Sajtvärd på Iller.ifokus

monstermash
0

En gång i veckan, dock kan jag byta örngott upp till 2-3 gånger i veckan. Använder inte pyjamas.

Razzora
1

ojoj, för våran del så är det nog mer var 3:e vecka skulle jag tro. Får alltid så fruktansvärt ont i ryggen när jag byter lakan och sambon kan tyvärr inte hjälpa till eftersom hans IBS spelar honom ett spratt varje gång han böjer sig.. 

Dessutom eftersom han duschar väldigt sällan (hud problem) så känns det fräschare att byta när han har duschat än när jag gör det (vilket brukar hända ungefär var 3:e dag)

Man känner sig nästan lite smutsig när man läser igenom några av kommentarerna när de byter flera gånger i veckan ;)¨

Vi använder inga pyjamas överhuvudtaget…

----------------------------------------------------------------
Saknar dig Nisse Hjärta R.I.P. 2008-10-05 - 2014-02-12
Sajtvärd på mobiltelefoner.ifokus.se och android.ifokus.se

JossanH
4

#38 mer smuts åt folket! :P

Sajtvärd på Iller.ifokus

Gronstedt
0

Säger som #9 och #10 om sängkläderna. Duschar vid behov, vilket blir vad som helst mellan 1 och 7 gånger per vecka. Byter kläder vid behov men klär mig sällan, så det blir inte så mycket tvätt heller.

Emelie-E
2

Byter inte heller sängkläder allt för ofta. Så fort blir det inte skitet. Kan hända att jag tvättar örngotten in i mellan ibland, men annars blir det när jag känner att det behövs. Duschar gör jag ca var tredje dag, huden torkar ut och mitt hår behöver absolut inte tvättas oftare än så. Men är jag extra svettig eller känner mig blä så hoppar jag ju så klart in i en dusch tidigare än så.

CelsiusT
1

Här byts det inte lakan så värst ofta. När dom är skitiga. Så ibland varannan vecka och ibland en gång i månaden. Händer att det blir mer sällan ibland, brukar som sagt riva ur dom när det börjar kännas skitigt (och håller inte så noga koll på hur många veckor det går mellan gångerna).

Här sover vi nakna. Så inga pyjamasar att tvätta. Däremot så sover jag i trosor ibland (och sambon i kallingar) och då byts dom ju varje dag. Men det hör inte till vanligheten.

Jag duschar minst 3ggr/v. (mån, ons, fre) efter att jag löptränat på morgonen. Då passar jag på att tvätta håret och göra en helduschning. Ibland behöver jag duscha däri mellan, men då brukar jag försöka att bara tvätta kroppen. Men tyvärr händer det ibland att jag måste tvätta även håret. Försöker att inte duscha mer än jag absolut behöver, har så känslig hud och hår.

Tvätta kläder känns det som om vi gör hela tiden. Byxor används ganska många dagar i sträck, olika beroende på vad man har dom till och hur skitiga dom blivit. T-shirt/linne användes i princip bara 1 dag, men ibland räcker det att vädra så man kan ha det i 2-3 dagar. Yttertröjor används minst 2-5 dagar och ibland mer om dom inte blivit svettiga. Underkläder och strumpor används bara en dag, utom BH som används tills dom blir skitiga (allt från 1 dag till flera veckor). Alla kläder som används mer än 1 dag vädras regelbundet. Tvätta gör vi ungefär en gång i veckan, och det brukar ofta bli mer än en maskin. Kör aldrig halva maskiner utan då får det vänta till vi dragit ihop tvätt så det fyller upp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

nlinds
0

Jag byter sängkläder väldigt oregelbundet och allt för sällan.

Duschar gör jag varannan dag oftast, ibland var tredje, just för mitt hår skull..

Tvättar gör vi allt för sällan också, mitt psyke sätter stopp när det gäller att gå ner till tvättstugan 😐 kanske 1 gång varannan månad… Och då blir det flera maskiner och en heldags tvättning.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

JossanH
1

På tal om att tvätta kläder så tvättar min sambo aldrig sina jeans. Händer det så är det för att dom fått något riktigt äckligt på sig så det kan hända en eller ett par gånger under jeansens "levnadstid".

Sajtvärd på Iller.ifokus

nlinds
0

#44 samma som min sambo då….

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

ChristineL
0

Oregelbundet, jag vill få det till en gång i veckan men det blir sällan så. Vi sover i underkläder med katter i sängen så det blir ju ganska hårigt :P I dotterns spjälsäng och barnvagn byter jag dock en gång i veckan.

Swadika
0

Haha oj alldeles för sällan när jag läser era svar xD Jag har ett dubbeltäcke och dubbellakan och det har vi inget "ombyte" till utan bara det som sitter på. Så då blir det mer sällan eftersom det tar en hel dag att torka det och man hinner inte sätta på en maskin på morgonen och hinna hänga upp den. December - Juni tror jag att jag bytte lakan 2 ggr (men då sov jag bara 1-2 nätter i veckan i den sängen xD)

Däremot så byter jag örngott oftare :) Men gör det när det behövs, byter oftare på kudden jag sover på än kuddarna jag inte sover på men som jag ändå har i sängen. 

Sover oftast i linne och tvättar den varannan dag :) Duschar gör jag om jag regelbundet ska iväg så varannan dag. Men nu när jag inte jobbar varje dag så duschar jag dagen innan jag ska till jobbet (eller om jag ska iväg någon annan stans)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Michiis
0

byter nog lakan en gång i veckan till varann vecka beroende på.. 
sover inte i pyjamas. 
Duschar en-två gånger per dag till varannan dag, håret dock försöker jag bara duscha 2-3 gånger i veckan.

// Michis

[Rödluvan]
1

#1 Finns det andra lakan?

Iofs, det kan vara intressant att veta hur ofta spöken byter lakan, det måste vara ganska ofta om de ska hålla sig vita.

Timmorn
1

Seriöst!? Skulle aldrig orka tvätta och byta lakan 2 gånger i veckan… Jag byter ganska orgelbundet, men haha säkert varannan månad, så länge inte katten har sovit i den och det är hår och kattsand i hela sängen.  Byter direkt efter jag varit sjuk också, men det är ju inte ofta. 
Hur mycket svettas ni egentligen om ni måste byta så ofta?🤔
Fasiken byter inte ens när pojkvännen har svettats i den efter sex och inte blir jag sjuk ofta eller är lortig för det. 

Tvätta håret alltså shamponera bör man göra 1 gång i veckan, men jag kan nog göra två ibland. Annars kan jag duscha mer gånger om jag tränar. 

Jeans kan jag ha i 3 dagar och sedan låta de lufta och använda flera dagar till innan de tvättat, tröjor tvättas oftare används snitt 2 dagar. 
Såklart tvättas saker och ting oftare om jag har fått fläckar på dem både lakan och kläder, men det är ju inte så ofta det sker för mig i alla fall. Hade varit annorlunda om jag var småbarnsförälder. Eller om typ springmask gick i familjen då måste man ju tvätta lakanen och allting också.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

[Devya]
1

#50 Att byta lakan två gånger i veckan tycker jag är överdrivet men varannan månad låter inte heller bra i mina öron. :)

Jag älskar fräscha sängkläder och därför byter jag varannan vecka. Då de börjar bli lite väl skrynkliga så tycker jag inte om att ligga där. 

Ni som inte tror att sängkläder blir smutsiga så snabbt (speciellt ni som sover nakna) borde skaffa en såndär UV-lampa och sen se hur pass "rena" era sängkläder egentligen är. :) Jag kan ju säga er att det lär nog finnas en massa fläckar överallt som annars inte syns i vanligt ljus.

Oberoende så gör människor hur de vill. Byt så ofta eller så sällan som passar er. Det finns väl ändå inget rätt eller fel gällande det här utan att bara göra det som känns bäst. :)

[Crazyy]
0

Asså det kommer ju massa kryp om man inte tvättar lakanen minst varannan vecka…:p

Timmorn
0

#51 haha ja jag kan ju erkänna att när jag kommer på mig själv då jag faktiskt var 6 vecka kanske så har jag lite dåligt samvete. Så en gång i månaden skulle nog räcka för min del. Och jag kan ju erkänna att det bästa som finns är att vara nyduschad och lägga sig i helt nytvättade lakan. Men skulle aldrig orka fixa med allting hela tiden. 

Om jag skaffade en UVlampa skulle jag säkerligen bli hysterisk och aldrig kunna sluta städa för att man såg alla möjliga konstiga fläckar överallt.😃😉 De visar väl även blodfläck som inte syns för blotta ögat. Alltså fläcken är borta men om man inte har använt typ starka blekmedel så syns den ändå för UVljuset.

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Fridaaaa
1

#50 Handlar inte om svett 😛 Jag svettas väldigt sällan.
Du ska bara veta hur mycket kvalster och annat skit som är där på, som inte vi ser med ögat 😉 Samma med madrasser och så 😛

2 gånger/vecka kanske är överdrivet, vi byter ca 1 gång/vecka eller varannan vecka, men vi har djur också t.ex 🙂

Timmorn
2

Jag är fullt medveten om kvalster. Men de är ju kvar i madrassen, på bordet, ja precis överallt. Det är klart att de är i lakanen, de äter ju på oss det är verkligheten. Både när vi sover och säkerligen hela tiden eftersom att de är så mikroskopiska de finns ju i våra ögonbryn ja precis överallt.
Alltså definiera skitigt liksom. I dagens samhälle så ökar astman och allergier  för att vi snarare har det för kliniskt rent så att de inte får den skit de ska för att lära sig hantera det. Jag tror snarare att det är nyttigt att ha lite mikroorganismer i närheten så att det härdar en 😃

Nog för att de säkert tvättas bort om man tvättar men så himla mycket tror jag inte sker. Men har man många djur eller småbarn har jag mycket lättare att förstå varför man tvättar så ofta. Jag menar fällningsperiod på katt, herregud. 

Och sen kan jag förstå boroende på vilka sorts lakan man har. Hade en sorts satinlakan från IKEA som formligen drog till sig hår och damm, så jag vägrar använda dem längre. Mina vanliga i boumull från hemtex drar inte alls åt sig på samma sätt.

JossanH
5

Fast alla smuts är inte dålig ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zevzi
0

Jag byter aldrig men min mamma brukar..men vet inte hur ofta men jag duschar oftast just innan jag lägger mej så jag är alltid ren när jag hoppar isäng:)

[Thiah]
0

Byter när jag orkar eller lakanen känns för hemska. Sambon och katterna bryr sig inte alls om hur lakanen ser ut.  Sover ofta i någon sorts tröja och på vintern även pyjamas byxor. Men detta är mest för att jag smörjer in mig med feta krämer på nätterna och det vill jag inte ha på lakanen. 

Duschar gör jag typ var 3 dag men tvättar mig ordentligt varje morgon. Pallar inte av att duscha oftare, det är ju mega jobbigt att bli blöt och att smörja in och ha blött hår osv… 🤪

Jetaime
0

Byter väl sängkläder ca varannan vecka :) om ja vettats mycket eller så, blir det klart oftare.

Sover bara i en tröja, och den byter jag när det behövs. :)