Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 66474 ggr
[Rambooo]
36

knöl i underlivet

Hejsan. Jag är en 17-årig tjej och jag har sedan i söndags märkt att jag har en stor hård knöl vid sidan av underlivet (ungifär där låret börjar och underlivet börjar) mellan klitoris och slidan. Knölen är rätt så stor, lite mindre än en pingisboll med en form av en mandel känns det som. När jag sitter, står, går eller kommer åt denna knöl som jag hela tiden gör förutom när jag ligger när och särar på benen så gör det jätte jätte ont och vid knölen och lite utanför den så är det svullet och rött. Jag kan inte göra något för att det gör så ont så fort jag kommer åt denna knöl.. vad är det för knöl och vad ska jag gö? Den blir inte mindre utan det känns som om den blir större och större och gör bara ännu ondare :'(

BlackandBlue
0

Uppsök läkarvård så fort du kan tycker jag skulle vara det bästa du kunde göra!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

MarajLowajz
0

Fettknöl kanske?

Ring vårdcentralen imorgon bitti och fråga, antingen får du numret till mödravården/kvinnokliniken så får du ringa dit.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

Bruden-Mbuti
0

kan vara en varböld.

gå till gyn eller ungdomsmotagningen och kolla upp den.

du ska inte gå och ha ont eller vara oroad.

boka tid och få knölen undersökt av en kunnig läkare

ElmerKrudd
0

Kan vara en uppsvälld körtel. Om du har varit sjuk så kan körtlar svullna (har hänt mig och det kan vara rätt smärtsamt, speciellt eftersom de sitter där det sitter)  t.ex. på halsen, i armhålor och just där du beskriver i ljumsken. 

Det kan även vara en infekterad hårsäck. De kan bli rätt så stora om man har otur. Om du är orolig över den kan du dock ringa 1177 och fråga dem. Men tror som sagt att det inte är någon fara :)

Är det en uppsvälld körtel så brukar de gå ner efter ett par dagar och om det är en infekterad hårsäck så kan de också gå tillbaka, eller så går de sönder. Om den går sönder så se till att du får ut hårstråt från roten så kommer det inte tillbaka :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

StickyKitten
0

Man har ju en del körtlar i underlivet som producerar talg, låter som att det kan vara en sådan som svullnat eller inflammerats eller något? 

Har haft diverse knölar där nere lite då och då, någon har varit en finne, någon annan en inflammerad hårsäck, men det har gått över av sig självt efter någon vecka. Men om den inte slutar växa och göra ont så är det nog en bra idé att höra med en läkare. Och kläm inte på den, då blir det värre.

ElmerKrudd
6

Detta kanske låter lite.. konstigt.. men, hur ser den ut? (om du kan kolla alltså, med typ en liten spegel eller nåt)

Menar alltså om den har någon speciell färg etc.

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

bohan85
3

kan detta stämma in? du skriver iof där låret börjar men länkar ändå http://www.1177.se/Vastmanland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Bartolinit---infektion-i-blygdlappen/

[Rambooo]
3

#7 Du hade rätt. 

Var på akuten idag och sökte upp knölen jag hade och gynekologen sa att det var det du länka och han sa att det hade blivit så infekterat och stort att det var en under att jag änns knappt kunde gå. Fick lokalbedövning och så snitta han upp den och det lukta inte lite illa av varet :S men kan gå NÄSTAN som vanligt nu. Har fått antibiotika som jag ska äta i 10 dagar pga jag är mer infektionkänslig pga min diabetes och sen ska jag upp och kolla svullnaden på måndag igen på kvinnokliniken :) Är så skönt att kunna gå, sitta och ligga igen :')

[silkesnosen]
0

Hua, men så skönt att det lösts sig.

Bruden-Mbuti
1

bra att du åkte in och fick den borttagen.

hoppas du inte får tillbaka den.

bohan85
0

Så skönt att det löste sig!

[Rambooo]
0

#10 jag hoppas också att den inte kommer tillbaka för då blir det operation ist och den ena av dom där (vad dom nu heter) kommer få bli bortopererad.. :/

[Rambooo]
0

Någon som vet vad för nackdelar/fördelar det är när man opererar bort en så kallad blygdkörtel?

bohan85
0

jag vet inte exakt men dessa körtlar utsöndrar sekret för att hålla slemhinnorna fuktiga, och detta sekret ökar i mängd vid upphetsning. Så får man kanske mindre av detta? Dock har man ju inte bara en körtel så kanske märker man inget?

[Rambooo]
0

finns det nån annan som vet mer ? :)