Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamhälle-och-feminism
Läst 4836 ggr
[postmortum91]
4

Experiment "kvinnor på facebook"

Tänkte genomföra ett experiment efter att ha läst "feminism behövs".
De flesta har hört talas om kvinnohat på internet. Och även att polisen inte verkar ta det på allvar. Såg för ett tag sedan en dokumentär om det, men kommer inte ihåg om det var insider/ouusider/….utifrån.
Om någon vet vad jag pratar om får ni gärna länka, försökte hitta men misslyckades. 

Åter till mitt experiment: Jag tänker starta en ny facebook eftersom jag inte vill använda mitt riktiga namn då jag riskerar att få dödshot och liknande. Jag kommer ha ett kvinnligt namn och sedan söka på facebookgrupper/sidor som kan ha innehåll att ifrågasätta. 
Exempel: Jag såg igår när jag sökte lite att det finns en grupp på facebook som heter "My whore wife", om jag går in på den sidan och kommenterar en bild eller ett inlägg med att skriva "varför måste världen vara så sexistisk?" eller liknande, fast på engelska om jag är på en engelsk sida och på svenska om jag är på en svensk sida. 

Ni får gärna följa mina "framsteg". Det jag vill kolla är om det verkligen är så illa, att man så enkelt kan få på sig hemska kommentarer och hot av små, obetydande kommentarer eller frågor.  

Ni får gärna tipsa mig om var/hur jag ska hitta sidor som kan innehålla något kvinnoförnedrande eller vad jag ska ställa för frågor. Men jag vill inte göra personangrepp mot någon eller vara otrevlig. Jag ska vara så oprovocerande som möjligt. 

Min sambo sa igår att jag får "skylla mig själv" om jag skulle få dödshot när jag testar det här, redan där inser jag hur fel världen ser ut. Jag ska ju inte vara taskig mot någon.

OBS! Jag vill inte ha några taskiga kommentarer här inne!

Michaela-N
9

Varför vill du vara jobbig? Anmäl sidan istället.

[postmortum91]
3

Jag kan väl inte anmäla en sida som visar halvnakna tjejer?
Varför skulle de finnas så många då? Facebook verkar inte bry sig om sånt direkt. Kanske går jag längre och dokumenterar mina resultat och går vidare med det. Hur är jag jobbig? :S

Michaela-N
2

Tror du att du kommer få positiva svar tillbaka? Tror du att dessa män som lägger upp sexistiska bilder, grupper och sajter på facebook kommer se ditt inlägg och tänka "Oj, jag borde nog sluta med det här"?

Nej, du kommer inte få något medhåll över huvud taget. Det bästa du kan göra om du vill främja feminism eller vad ditt syfte nu är med dessa inlägg, är att faktiskt anmäla gruppen.

[postmortum91]
0

#3 Jag är väl medveten om att jag inte kommer få någon positiv respons. Men visst jag gör så här: Jag anmäler de grupperna först, och kollar efter 24 timmar. Om gruppen finns kvar så går jag vidare men min första plan.

Det är ju därför jag tänker skriva på sidorna för att få se om det är så lätt att få hat på sig. Det är ju därför jag kommer vara "anonym" just för att jag vet att jag riskerar att få hot precis som jag skrev där uppe.

MoaL
7

Ehh.. Okej att kommentera om folk säger idiotiska, elaka saker, men att kritisera eller anmäla bilder på halvnakna tjejer? Anmäler du bilder på halvnakna killar också? Många tycker om att titta på sådant, och har de ställt upp på att fotograferas så är det ju ingenting att klaga på. Jag har ingenting emot sådana bilder, det vore bara löjligt att klaga på det.

Kvinnor är inte bättre än män när det gäller halvnaket. Hur många uppskattar inte att titta på välbyggda män? Jag har sett hur många sådana bilder som helst delas på facebook, inom grupper, och så vidare, och inte är det någon kvinna som skriker upp om hur hemskt det är då. De flesta människor tycker om att titta på vackra kvinnor/män, vad som nu tilltalar dem. Jag ser ingenting förnedrande i det, och de som inte gillar det behöver ju inte vara där.

Att säga ifrån om någon säger något felaktigt eller bara för att vara elak ser jag inga fel i dock.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[postmortum91]
7

Men SUUUUUCK!!! Nu blir det ju såhär jag inte vill. Nu bara för att en gnäller på mig så börjar en annan göra det också. Jag sa aldrig från början att jag skulle anmäla halvnakna bilder på tjejer. Det var ju Michaela-N som sa att jag hellre borde göra det.

Varför ska det ALLTID finnas folk på iFokus som alltid ska ha något negativt att säga. Varför kan ni inte hålla er borta så kan de som tycker det är en intressant "undersökning" få skriva istället. Nu har ni förstört min tråd. Tack!

MoaL
5

Startar du en tråd på ett forum får du acceptera om folk tycker annorlunda. Det här är inget "du-får-bara-skriva-om-du-håller-med-mig"-forum, så funkar det inte.

Det var för övrigt du som nämnde halvnakna tjejer först, din allra första mening i inlägg #2; "Jag kan väl inte anmäla en sida som visar halvnakna tjejer?"

Jag har inte alls något behov av att säga negativa saker, jag känner bara ett behov av att uttala min åsikt i frågan. Vill du bara prata med folk som håller med dig är det bättre att hitta någon som tycker precis som du och så kan ni sitta och hålla med varandra i en privat chat istället - men hur givande en sådan konversation kan vara vet jag inte. 😮

Mvh,
Moa

LinaLj
12

Jag ser inte riktigt vad en sådan undersökning skulle visa eller leda till. Vad är målet? Inte heller skulle jag tro att du kommer bli mer motsagd eller "näthatad" för att du använder ett kvinnonamn. Även en man som gått in på en sådan sida som fokuserar helt på just den typen av bilder och säger att det är fel skulle få utstå en hel del otrevligheter. De som gillar en sådan sida på facebook gör det ju av en anledning.

Det är som om jag skulle gå in på hästar iFokus och säga "Hästar är det värsta som finns, man borde lägga ner varenda stall" och sedan skrika om kvinnligt näthat när jag får arga och upprörda kommentarer. 

Däremot skulle det vara intressant att ha två konton, ett manligt och ett kvinnligt, som gick in och diskuterade olika ämnen (som inte behöver röra könsroller) för att se om de blir olika bemötta. Det skulle kunna ge insikt i om kvinnor har lättare att drabbas av näthat än män.

leemland
3

Du ser ju bara här vilket "påhopp" du får. (så uppfattar jag att du känner de, det är inget illa ment till någon! ) 

Men jag håller med #8 !
Du bör nog tänka igenom det lite till innan du gör något. Det krävs lite mer information och så tycker jag.  

Men alla är olika, du väljer ju själv vad/hur du ska göra, men du ska säkert räkna med påhopp och sånt. Var bara försiktig och använd ingen information som kan "spåras" till dig. 

Än en gång det är INGET illa ment till någon!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[postmortum91]
1

Tyck vad ni vill, men jag ser inget fel i att arbeta för att uppmärksamma näthatet. Om jag dokumenterar allting och anmäler hoten som kommer mot mig, så kan jag sedan använda mitt material till att gå vidare på olika sätt. Hur tänker jag inte delge eftersom det bara verkar vara syniska människor som kommenterar mina idéer, så jag håller resten för mig själv.

[silkesnosen]
4

Jag är ledsen men det är väl bättre att försöka motverka näthat genom att ge sig in i heta diskussioner och lugna ned dem eller föreslå ettt fysiskt möte, då jag tror att folk är värre bakom en skärm än i verkligheten.

Det är inte cyniskt det som de ovanstående säger. Du planerar på sätt och vis att sätt dig i ett getingbo, röra om med en pinne och sedan säga, men oj vad arga de blev. Jag tror ju att du skulle kunna göra så mkt mer med en genomtänkt strategi för att förändra ngt till det bättre. Att folk hatar och vågar bakom skärmen vet vi alla. Det inget illa ment!

[NinaCrown]
2

Det är ett intressant ämne, som jag själv filurat på att gotta mig ner i, men har inte hittat ett konstruktivt sätt att genomföra det på. Att bara hoppa in och negativt ifrågasätta folks val kommer bara resultera i ilska oavsätt om det gäller nakna fruntimmer, hästar, vilken soffa man bör köpa från Ikea eller träningskläder.

Jag kunde inte heller komma på ett bra sätt att framställa mina fynd för att intressera mer än eventuellt min närmsta umgängeskrets heller…

Min slutledning blev tyvärr att en sådan undersökning inte skulle leda till något förutom att någon eventuellt skulle kunna leta reda på skit om mig så att jag som privatperson får lida.

Hade jag dock varit man, och utgett mig för att vara kvinna på internet, så tror jag att jag skulle fått mycket mer gehör för eventuella fynd 😕 Men kan vara så att jag bara är synisk… 😇

leemland
4

#10 Jag är verkligen inte cynisk! Det ska du ha klart för dig. 

Ja, näthat finns! Och de är något som alltid kommer finnas. Personligen tror jag inte man kan göra särskilt mycket för att motverka, annat än att anmäla och blocka.. Visst är det inget trevligt att bli utsatt för de och det är inte särskilt snällt att utsätta någon för det heller.!

Risken finns också när du går vidare med din anmälan att du blir ifrågasatt.
Du måste ju kunna ta lite "kritik" om man nu ska kalla de de. 

Men här är ingen som sagt att dom inte vill se ditt slutresultat.!

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Devya]
11

Det är viktigt att hålla sina egna känslor åt sidan och inte bli för upprörd då någon inte håller med dig. Det är kanske något som du borde öva på innan du ger dig in på en sådan där undersökning.

Angående undersökningen, jag förstår inte riktigt vad som är meningen med den. Försök gärna utveckla din idé lite mer så att du faktiskt har ett konkret resultat i slutändan som du kan analysera. Då skulle jag vara intresserad av att läsa mer om det. :)

[postmortum91]
1

#14 Jag blir upprörd för att folk skriver i min tråd och gnäller och kommer med negativ feedback när det inte var det jag ville ha. Jag skrev till och med det i #0

Varför ska man förstöra andras trådar?
Jag ville ha en diskussion med folk som NinaCrown. 

Jag bad inte om folk som inte håller med mig, jag vet redan att det finns folk som inte gör det, men mig tråd skulle inte handla om olika synpunkter kring detta, det skulle ju handla om min undersökning. Så inte konstigt att jag blir arg och upprörd. Det är ju ungefär som att jag lägger upp bilder på min hund i hundifokus och frågar vad det är för "färg" på hunden, och istället börjar folk gnälla på att min lägenhet inte verkar städad på bilderna.

[Devya]
7

#15 Om du blir upprörd av det som har skrivits här, vilket jag inte tycker är så farligt, så lär du ju bli galen om du börjar skriva för att provocera fram reaktioner på de där sidorna som du ville ge dig in på. Jag tycker bara att du ska vara förberedd på allt. 

Det är så här det går till på forum. Det är svårt att på förhand avgöra vilken riktning det kommer att gå. Om du håller till mycket på forum så borde du veta det vid det här laget. :)

Sen spelar det ingen roll fast du lägger in en kommentar om att du inte vill ha några taskiga kommentarer, sådant kan komma oberoende.

[Devya]
14

Varför är det så dåligt med negativ feedback? Jag tycker all feedback är värt att ta till sig då det kommer till sådana här saker. Om man vill vara seriös och göra en ordentlig undersökning så får man nog ta till sig allt som skrivs och sen avgöra vad som är värt att lyssna lite extra på.

Om folk reagerar på det här sättet, så fundera på vad det finns för brister i hur du presenterade din undersökning. I mina öron låter den väldigt bristfällig ännu och som en outvecklad idé som du kanske borde arbeta lite mera på. Låt dig dock inte nedslås av sådant utan arbeta bara på och fundera vad du kan göra för att ge det lite mer substans.

[postmortum91]
0

Sajtvärden kan låsa tråden.

[Tilde]
6

Är jag den enda som tycker att TS hade en bra idé? Att ställa frågor om varför männen tänker som de gör och ser på kvinnor så sexistiskt, hur är det negativt från hennes sida?

Jag tycker det är super! Spela roll om det blir en diskussion, det är de männen som är svin och inte TS!

[NinaCrown]
5

#19 Problemet som jag tror många ser är hur det ska genomföras för att i slutänden leda till något positivt. Det är en bra idé i grunden, det håller även jag med om, men det ska vara produktivt med.

Att bara hoppa in i trådar lite random och spotta hat som exempel, kommer mest troligen inte få personerna i fråga att omvärdera ämnet. Snarare tvärt om, de får ett "bevis" på att deras tidigare synsätt stämmer. Alltså spär man endast på hatet man egentligen vill motarbeta.

Du kanske har sett LaLindas inlägg på facebook och hennes blogg om svårigheterna att hitta kläder som är större än stl 42, och vilket näthat det ledde till? Hon lyckades rikta tillbaka det hatet utåt och bevisa för folk hur det faktiskt ser ut för många när de tar upp problem de utsätts för, och det ser ut att gå ganska bra för henne i den frågan. Det sprids som ett virus över hela facebook samt andra sidor.

Skulle Postmortum91 lyckas med något liknande vore det asabra, men det är svårt och mycket handlar antingen om otroligt bra förarbete eller ren tur som för LaLinda.

[postmortum91]
5

#20 Men sa jag att jag skulle spotta hat? Kan ingen av er läsa?
läs igen "Jag ska vara så oprovocerande som möjligt. "
Hur spottar man hat då? Inte konstigt att jag blir trött på folk här inne på iFokus, ni läser vad ni vill läsa och dömer en sedan. Läs fler gånger och knip käft någon gång. Speciellt när man ber att inga ska slänga skit, då det inte var därför jag startade tråden från början.

[NinaCrown]
3

#21 Skrev att det är ett exempel på hur man inte bör göra, inte att det är vad du tänk. Jag försöker skriva utifrån ett bredare perspektiv än just exakt vad du tänkt eller inte tänkt göra då jag inte har några djupa detaljer angående det.

leemland
7

#21 Men du måste ju kunna ta emot kommentarer. De du ser som negativt är kanske inte negativt för någon annan. Men om du inte kan ta emot kommentarer och vara oförskämd så ska du ju inte skriva, så enkelt är de!

/ J 

MoaL
8

postmortum91, klarar du verkligen av att göra ett sådant här "experiment"? Bara en fråga, eftersom du inte ens verkar kunna hantera en vanlig forumtråd. Du blir till och med blir provocerad och upprörd över inlägg som inte borde provocera eller uppröra någon. 🤔 Och tro mig, jag skriver inte det här för att provocera dig, utan för att jag på fullt allvar inte förstår varför du gång på gång tar allt vi skriver negativt, kallar det för "skit", och sedan är fruktansvärt otrevlig. 😐

Folk i den här tråden slänger inte skit, vi ställer frågor och berättar vad vi tycker och tänker.

Mvh,
Moa

StickyKitten
6

Vilken trist respons du fick. Men det är typiskt, så fort någon vill göra något konkret ska det komma andra och tala om för denne hur onödigt det är, "tror du det kommer hjälpa" och hitta alla möjliga fel. Givetvis har de själva noll och inga lösningar på någonting, men klaga kan de.

För övrigt, man kan anmäla sidor hur mycket man vill, det hjälper inte ett smack. Facebook gör inte ett skit åt det och det finns för närvarande en namninsamling om just detta. Så det är lite naivt att tro att man bara ska kunna anmäla så blire bra.

Vidare kan man givetvis inte jämföra bilder på halvnakna män och kvinnor eftersom de är helt j*vla olika. Kvinnor är ofta passiva objekt, de gör ingenting och är bara till för att tittas på, medan män ofta är starka, aktiva, de har kontrollen mm. Så det är rätt så stor skillnad.

Bra att du vill göra något och hålla diskussionen vid liv.

StickyKitten
7

#5 Bara för att någon har ställt upp på en bild så är den knappast okej per automatik. En bild kan fortfarande förmedla budskap som är skadliga, även om ingen på bilden kommit till skada. Så att klaga är inte löjligt och det är heller inte din sak att tala om för någon annan vad som är löjligt att klaga på. Du bestämmer inte det, punkt slut.

Bilder på män är annorlunda än bilder på kvinnor. Kvinnor är ofta passiva, underlägsna, utsatta och dessutom väldigt magra. Män är ofta starka, vältränade, har kontrollen och ser ut som att de just är på väg att erövra världen typ (generaliserat, men ändå). Man kan inte jämföra bilder på män och kvinnor utan att jämföra deras innehåll.

MoaL
8

StickyKitten, wow, du gav mig SÅ mycket jag skulle vilja skriva, men jag ska göra ett allvarligt försök att banta ned det.

1. Det är min åsikt, jag tycker att det är löjligt. Den bestämmer inte du över, punkt slut. 👍

2. "Kvinnor är ofta passiva objekt, de gör ingenting och är bara till för att tittas på"

Nej precis, för män gör så mycket på bilderna. De poserar inte alls bara för att tittas på.. Eller? 🤔

3. Vi kanske har olika syn på vad som är passivt och underlägset och utsatt, men jag kan då definitivt säga att majoriteten av bilderna jag har sett inte har några sådana motiv. De flesta ser tvärtom ut som kvinnor som vet vad de vill, och i mina ögon är de varken passiva, underlägsna eller utsatta.🙂

Sedan vet jag inte riktigt vad som skulle vara negativt med passivt och undergivet.. Vissa tjejer ÄR passiva och undergivna, och vissa killar (och tjejer) TÄNDER på tjejer som är passiva och undergivna. Precis som det finns tjejer (och killar) som tänder på passiva och undergivna killar. Smaken är som baken, och jag ser ingen anledning till varför alla kvinnor måste vara Xena Krigarprinsessan… 🤔

Vad gäller vikt och form så finns det bilder på kvinnor i alla format, allt från väldigt smala till enormt feta, pyttesmå bröst till gigantiska, allt efter smak. Det finns större variation på motiv när det gäller kvinnor än när det gäller män, såvitt jag har märkt, medan de flesta bilder på män nästan alltid visar en välbyggd, alternativt slank, man. Gissa varför? Därför att det anses vara mer attraktivt, både från mäns och kvinnors håll, när män är "stora och starka". Precis som många anser att det är attraktivt med feminina, mjuka kvinnor. Det är inget fel i det, och jag tycker inte att någondera smak är fel, alla tycker om olika saker. Man måste inte hålla med om allt, och det man inte håller med om måste inte vara fel bara för det. 

Det du skriver ger mig en något oangenäm eftersmak av radikalfeminism, med ditt synsätt på bilder på kvinnor och ovilja att inse liknelserna med liknande bilder på män och vad det innebär för dem. Både kvinnor och män ÄR sexuella varelser som tycker om att titta på attraktiva män/kvinnor, det är helt naturligt. 

Feminism av den typ där det i princip anses som något fult och fel att som kvinna vara mjuk och feminin och kanske till och med undergiven, eller som man att vara stark och dominant, är ingenting jag varken förstår, uppskattar eller stödjer. Båda personlighetstyperna existerar och ingen av dem är fel, liksom mängder med andra varierande personligheter. Själv är jag en dominant, tjurskallig besserwisser som förvisso tycker att exempelvis klänningar är jättesöta/-sexiga, men som själv föredrar, hellre använder, och känner mig mest bekväm i ett par gröna militärbyxor och linne. Det betyder inte att mitt sätt är det enda rätta, och att alla måste vara som jag. Det finns inga rätt och fel, alla är olika.

Är du för ett totalförbud av alla bilder på människor som visar upp sig? Eller tycker du helt ärligt bara att bilder på kvinnor är fel, medan bilder på män är helt okej?

Mvh,
Moa

Bellbooh
5

#27 bra skrivet! 

och TS jag tycker inte att du ska ta folks kommentarer i den här tråden så personligt eftersom de flesta som har skrivit här verkar inte haft annat i åtanke än att ge dig konstruktiv kritik. Istället för att tro att de vill trycka ner dig och ditt "experiment" vore det nog bättre att se det som att de vill hjälpa dig att utveckla en bättre strategi för det du har tänkt göra.

Det är så det går till i verkligheten när man ska börja med studier på vetenskaplig nivå. För att inte riskera att man fokuserar på irrelevanta detaljer eller valt en bristfällig tillvägagångssätt så rådfrågar man utomstående för att diskutera ens frågeställning och metod. Jag tycker inte det är något fel med din idé som du har fört fram redan från början men visst skulle det kunna bli bättre och många här har redan gett dig tips och intressanta perspektiv kring näthat.

[NinaCrown]
0

StickyKitten, inte för att vara oartig och hoppa på dig men håller med MoaL på många punkter men vill även lägga till en sak…

Vad jag sett så håller uppfattningen kring vad som är attraktivt hos män och kvinnor på att skifta med. I min umgängeskrets så är det EN kvinna som sitter och spanar på manliga muskelberg som lagar trasiga motorer på fejjan, och det är min mamma.

Många av de resterande fruntimmrena dras mer och mer till androgyna eller till och med feminina män.

I princip alla karlar jag känner föredrar även kurviga kvinnor, och många av dem som är i förhållanden har även ganska dominanta partners.

Ifall jag frågar mina manliga vänner om vilken känd kvinna eller karaktär de tycker om mest och ser som sexigast så skulle nog Ripley från Alien komma väldigt högt på den listan.

StickyKitten
6

Du får tycka precis vad du vill, men du ska ha klart för dig att du inte har rätt att tala om för någon annan vad som är löjligt. Bara vad du tycker. Det är en viss skillnad. 

Om trean kan jag bara säga en sak: Läs på lite om bildanalys och medieanalys. Det handlar inte om åsikter och vad du tycker om en bild som du tittar på, det handlar om att med relativt vetenskapliga metoder analysera en bild och dess budskap. Det finns en aning mer kompetenta människor än både dig och mig som ägnat halva sina forskarkarriärer åt att analysera bland annat bild och media (från olika synvinklar) och du skulle ha nytta av att ta del av deras resultat. 

Det finns även omfattande forskning om kroppsspråk och dess psykologi, som är intressant när man analyserar vilket kroppsspråk manliga och kvinnliga modeller har. Även det skulle du kunna läsa på om.

I övrigt gör du en massa tokiga antaganden. Det är ingen här som tycker att det är fult att vara undergiven, eller missat att många är det, det finns ingen (radikalfeminist?) här som tycker att det är fult med kvinnlighet eller att sex och sexualitet är något dåligt. Dina resonemang om feminism gör det uppenbart att du inte fattar vad detta går ut på dessutom, men det får vara en annan diskussion.

Jag kan bara kort säga att det inte handlar om att VISSA gillar att vara undergivna, män eller kvinnor, utan om att kvinnor systematiskt framställs som undergivna medan män systematiskt framställs som starka. 

Har man inte bott under en sten de senaste decennierna så bör det heller inte vara en nyhet hur många av dagens modeller ser ut, det vill säga oerhört magra. Det borde inte vara en nyhet att unga tjejer svälter sig som aldrig förr och att barn tänker på bantning allt tidigare - är det en slump tror du? 

Du ställer fel frågor. Igen, ingen här tycker att nakenhet är fel eller att bara nakna män är okej men inte nakna kvinnor. Det handlar om att nakna män skildras annorlunda än nakna kvinnor. Igen; Det är inte en åsikt, det är fakta konstaterat efter år av forskning.

StickyKitten
4

#29 Fast vad din mamma och dina kompisar attraheras av är inte ett motargument. Jag har över huvud taget inte pratat om vad vanliga människor tycker är attraktivt, utan om hur män och kvinnor skildras inom media.

T.ex, varför ser det ofta ut såhär för män, men såhär för kvinnor?

[NinaCrown]
3

#31 Ifall allmänhetens uppfattning om vad som anses vara snyggt ändras, så kommer troligen även medierna ändra sig. Varför ska de haka sig fast på det som är gammalt och utdött?

Tittar jag i tidningsställen i affären idag, så ser jag något helt annat än vad jag skulle sett för bara 5 år sedan. Idag ska kvinnor bli starka, de ska ha synliga muskler, medans för 5 år sedan såg jag i princip bara en massa "Gå ner 10kg på en vecka, enda du behöver göra är att sluta äta!"-tidningar samt "Såhär tillfredställer du din man!"-tips. Nu har det faktiskt hänt att jag sett "Såhär gör ni det skönt för dig"-tips på en del omslag till en del damtidningar.

Karlar har även mer och mer tidningar som handlar om kläder och mode, inte bara bilar och porr.

När jag var liten var det nästan dödssynd för en tjej att välja en serietidning istället för en hästtidning. Idag ser jag många flickor som står och håller pokemon, nemi och marvell-serier i kassakön.

Det känns lite snett för mig att se förbi ändringarna som sker och sedan ojja över att inget händer och allt fortfarande är lika sexistiskt.
Dagsläget är inte ultimat när det kommer till jämställdhet men känns för mig ganska onödigt att inte vara nöjd med de stegen som redan tagits.

Detta är en fråga som kommer ta lång tid att få ordning på, och jag blir något irriterad på folk som är sura över att det fortfarande finns sexism men som inte verkar vilja se att saker håller på att ändras. Vi kommer inte att en morgon vakna och så är all sexism borta. Det funkar inte så.

Och angående vad min umgängeskrets finner attraktivt eller inte anser jag är ganska relevant, då de tillhör allmänheten. Allmänheten är alla och det är dem som styr vad som klassas som snyggt och sexigt.

MoaL
2

Visst inser du vad det är för slags tidning du skickar bilder på, StickyKitten? GQ, en tidning för män alltså. Hur många heterosexuella män vill se andra män sexa sig med ett lakan i sängen? Hahaha GapskrattarMig gör det verkligen absolut inte ett smack att de har bilder som ska framstå som sexysexy på vissa omslag. Kvinnor och män uppfattar olika saker som sexiga, och då säger det sig självt att vi framställs olika på omslagen. (För övrigt har jag sett bilder på män i bara lakan också, liksom omslag på bara kvinnoansikten.)

Så du menar att bara för att någon har offrat halva sin forskarkarriär åt något så måste jag hålla med dem? Då har jag problem, för forskare håller inte ens med varandra och jag håller inte med alla forskare. Jag föredrar att tänka för egen maskin då och då, och jag tycker *gasp!* att det här ämnet är ett enda stort hycklande trams. Kvinnor gör många gånger hur mycket som helst för att vara sexiga inför både män och kvinnor, och sedan gnäller man när vi framställs sexigt på tidningsomslag? Buhuhu..? Funderar

De som tycker att man automatiskt är undergiven för att man är insvept i ett lakan eller spelar lite på oskuldsfullhet för att verka sexig måste ha missat det uppenbara i att det är ett drag som faktiskt framstår och tas emot som sexigt, och därmed också används av den anledningen. Används i verkligheten. V-e-r-k-l-i-g-h-e-t-e-n, bland helt normala, vanliga människor. Men det blir ramaskri när det framställs på ett tidningsomslag? Då skriker man upp om förtryck och allt blir bara negativt? Tyvärr, StickyKitten. Det spelar ingen roll vad vissa extrema "allt-måste-vara-exakt-likadant-annars-är-det-förtryck"-typer säger, jag håller inte med.

Modeller har alltid varit magra, ingen nyhet. Att ungar tänker på bantning tidigare tror jag knappast beror på modellerna, utan på hur mycket det pratas överallt om bantning och viktminskning, hur många föräldrar som ojar sig över vågen, ska banta, räkna kalorier, äta lchf, motionera, och så vidare, och så vidare, och så vidare, allt som nu finns och pratas vitt och brett om inför barn. 

Många föräldrar gör dessutom det i mina ögon stora misstaget att skaffa egna datorer till ungarna så att de kan sitta på sina rum från ung ålder och utsättas för all idioti som finns på nätet och alla reklamer, bloggar och dylika sidor som inte är för barn att läsa på, istället för att vara utomhus med sina kompisar och leka kurragömma, tjuv och polis, eller något så simpelt som att bara cykla omkring. För att inte tala om att många föräldrar tycker att det är gulligt(!!!!!!!!) när barn tidigt börjar sminka sig, vilket de såklart ofta fortsätter med. 
Att det går åt h-vete med barnen numer har knappast att göra med något så simpelt som magra modeller eller mer eller mindre oskyldiga tidningsomslag, utan för att barn inte längre får vara barn. De blir små minivuxna som sminkar och rakar sig och tänker på sin vikt och sitt utseende långt innan de ens når tonåren, och att leka blir något omoget och dumt. Än värre blir det när man tänker på alla dessa idiotiska supa-och-bete-sig-som-ett-pucko-och-bli-känd-jättefort-program som sänds på tv; Big Brother, Jersey Shore och så vidare. Att skydda sina barn i dagens samhälle är inte längre att bara lära dem att inte följa med främmande gubbar som bjuder på godis.

Mvh,
Moa

[postmortum91]
3

Jag har redan börjat mitt experiment, och nej, jag blir inte vidare provocerad av de kallar mig för sosseflata, korkad och att kvinnor inte är bra på någonting. För jag är beredd på det och vet vad jag ger mig in i. Sedan har jag skrivit många gånger tidigare men jag får väl ta det en gång till för er:

Anledningen till att jag blir så förbannat provocerad av ert ifrågasättande är för att det är så typiskt folk på iFokus. Folk inser inte att alla trådar är inte till för att ifrågasätta och köra en diskussion. Speciellt inte då jag hade som syfte med min tråd att skriva fler olika inlägg om mina "upptäckter" och för att få mer konstruktiv respons som att "Jag vet att det finns sidor om överviktiga kvinnor där det förekommer taskiga kommentarer" eller "Man skulle kunna skapa en egen grupp på facebook om till exempel motståndet till hur lättslagen fungerar runt Våldtäkter och sedan ha den som öppen och se om någon skulle skriva något taskigt". 

Istället "förstörde" ni min tråd, genom att ge mig massor av anledningar till att försvara min idé, vilket jag inte ska behöva göra. Men det finns alltid cyniska människor som ska hitta fel/svårigheter, och sedan säger till mig att jag ska kunna ta kritiken. Jag har inte bett om någon kritik, det är som att gå runt på stan och ifrågasätta människors varje steg de tar. När en mamma arrangerar en dansuppvisning för sin dotter, och istället sitter man och ifrågasätter mamman och dottern om varför hon inte kunde visa upp något mer "grabbigt". 

Det är samma på¨hundarifokus, såfort någon stackare vill ha tips om hur man ska aktivera en blandras eller liknande så flyger det istället ifrågasättanden och personliga åsikter. Det är någonting som heter OT-off topic, och det verkar en del ha svårt att förstå innebörden. Om jag vill visa upp min undersökning och ha tips, så är det ot för mig att istället få negativ respons. Om jag hade velat haft det så hade jag bett om det. Varför ska man alltid hitta det dåliga i allting, dyster värld ni lever i. DÄRFÖR blir jag provocerad, speciellt när ni inte heller har förståelsen för att negativ feedback kan vara opassande i vissa tillfällen. Och en del människor klarar inte sånt alls, jag är inte en sådan person, men det finns. 

Lär er visa uppskattning, bekräftelse på engagemang och respekt.

Maria
9

Har du kritik mot iFokus som forum så förstår jag inte vad du gör här överhuvudtaget.

Personligen tycker jag din idé är ganska korkad och det står jag för.

Kanske borde du skrivit att du undanber dig negativa kommentarer och att du bara vill ha massa "gilla"🙂

/Maria

Afturelding
4

Jag gillar din grundidé, men utförandet verkar sådär. Det är en bra idé om man ska samla in information (då man behöver konkreta exempel till en studie eller dylikt), men då väger också fördelarna upp nackdelarna, eftersom att det kommer något konstruktivt ur det hela.

Jag skulle själv kunna göra något sådanthär. Men, då skulle jag dels läsa litteratur i ämnet att jämföra med, dels utföra en studie i "verkliga livet", göra ett flertal intervjuer (representerande både sidor) och slutligen försöka ge ut arbetet till allmänheten.

Jag vet ju inte hur långt du tänkt gå (jag har inte läst igenom tråden ordentligt), och jag försöker inte vara negativ. Men jag är konstruktiv, och ser ett etiskt problem i det här. Att framkalla hat för att sedan inte göra något med materialet man samlar in (på riktigt, alltså mer än att uppdatera en tråd på ett forum) anser inte jag är etiskt rätt.

Men, väljer du att göra något konstruktivt på riktigt med den information du får in så följer jag gärna ditt arbete. Dessvärre har jag inga förslag på hemsidor, men jag skulle råda dig till att läsa feministiska bloggar, då de brukar vara duktiga på att länka till facebook-grupper osv :) http://hej.blekk.se/ läser jag själv ibland.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

StickyKitten
3

#33 Varför skulle män inte vilja titta på halvnakna män, när kvinnor ständigt får göra det? I damtidningar, där omslagsbilden alltid är en kvinna och reklambilderna alltid är på kvinnor, ofta halvnakna. Aldrig funderat över det, eller?

Du får tänka på egen hand hur mycket du vill, men man gör sig själv en tjänst genom att utbilda sig lite och sätta sig in i ämnet man pratar om istället för att kasta runt sina egna åsikter bara. Dessutom, tanken har aldrig slagit dig att de kvinnor som anstränger sig för att vara sexiga kanske inte är samma kvinnor som klagar över sexiga kvinnor på omslag?

Ingen har sagt att allt måste vara likadant, det hittar du på helt på egen hand.

Men snälla, modeller har inte alltid varit magra, det är ren och skär ignorans att påstå något sådant. Googla. Sen att du inte ser ett samband mellan modemagasinens magra modeller, tidningarnas ständiga bantningstips och det folk pratar om är ju lustigt. Men jag nöjer mig med att konstatera att det hänger ihop.

All idioti som finns på nätet finns i media också. Så jag vet inte varför du tror att media är helt skuldfritt, men läskiga internet fördärvar barnen. 

Saker hänger ihop, ingenting är isolerat. Magra modeller är inte oskyldiga, halvnakna kvinnor är inte problemfria, osv. Sen om du tycker att det är trams så visst, men du verkar inte besitta någon vidare kompetens i ämnet ändå.

StickyKitten
4

#35 Ännu en som inte förstår skillnaden mellan att hoppa på någon och att ge konstruktiv kritik. Är det något i vattnet nu för tiden eller?

Att kalla någons idé för korkad är förbannat otrevligt och handlar bara om att man vill trycka till någon annan, och ingen jävel bryr sig om du "står för det", för det gör liksom ingen skillnad, din kommentar är lika otrevlig och opassande för det. 

Och nä, det handlar inte om att folk ska sitta och ryggdunka varandra, det handlar, återigen om konstruktiv kritik, att på ett schysst sätt leverera sina tankar, oavsett vilka de är, i enlighet med hur TS har specificerat denna tråd, nämligen utan taskiga kommentarer (som förövrigt strider mot reglerna på ifokus) och med vikt på hur undersökningen kan utföras, inte om den borde utföras.

Är det verkligen så oerhört svårt att fatta?

[postmortum91]
1

#38 Tack! Det värmer verkligen att någon förstår hur jag menar och har medmänsklighet. Sedan tycker folk det är konstigt att jag blir provocerad. Konstigt när folk antyder att mina idéer är "korkade".

[postmortum91]
1

Det värsta är att personen som inte verkar förstå vad konstruktiv kritik är och kallar mitt förslag korkat och fortfarande inte förstår varför jag blir provocerad är över dubbelt så gammal som mig…

Maria
3

#40 Jag tycker det är väldigt märkligt hur du kan bli provocerad av ordet "korkat" när det hela handlar om ett test där du själv ska provocera fram reaktioner.

/Maria

StickyKitten
2

#41 Din logik är ju lustig. Varför är det märkligt att vilja bli bemött med respekt och enligt reglerna på ett forum som iFokus

Och sedan när är det fel att provocera fram reaktioner? Tanken har aldrig slagit dig att man kan göra det utan att vara respektlös? TS har dessutom skrivit flera gånger att hon vill vara så oprovocerande som möjligt. 

Nivån här inne alltså, pinsamt. Ni verkar vara som ett gäng ungar här på kvinna iFokus. TS, mitt tips är att lägga det här i t.ex politik iFokus, det är färre medlemmar där tror jag men de är mycket trevligare och dessutom insatta i samhällsfrågor.

Maria
1

#42 Det finns redan en tråd på Politik iFokus om detta.

Ingen har i denna tråd gått emot skrivreglerna vad jag kan se.

/Maria

[silkesnosen]
2

#42 Det där är oförskämt och en klart tråkig ton. Majoriteten av kommentarenrna här har ju varit för att man vill ge konstruktiv kritik för att se till att upplägget och därmed reskultatet blir så bra som möjligt och inte bara "slå in öpnna dörrar".

Det här är ett diskussionsforum och inte ett forum där man bara håller med på ett okritiskt vis. det gynnar sällan ngt.

StickyKitten
1

#43 Det finns riktlinjer om att hålla god ton och visa respekt. Förklara gärna för mig hur det är respektfullt och god ton att kalla någon annans idé för korkad. Ska bli kul att se.

#44 Jag håller inte med, det har varit många tråkiga, nedklankande kommentarer som inte alls har god ton och som heller inte följer syftet med tråden. Att du dessutom väljer att argumentera emot mig, och t.ex inte personen som rakt ut bryter mot reglerna och kallar TS idé för korkad, är ju lustigt. Det är alltså okej enligt dig att kalla någons idé för korkad, men inte okej att kritisera någon som gör det?

Det är absolut ett diskussionsforum, det har vi konstaterat tusen gånger nu och TS har flera gånger påpekat att det inte handlar om att sitta och hålla med varandra, utan om att ge konstruktiv kritik. Förstår du skillnaden? Och det gäller att hålla sig till ämnet också. TS efterfrågade faktiskt inte åsikter om idén i sig, utan tips på vilka frågor man kan ställa och vart. Och hon undanbad specifikt otrevliga kommentarer.

Kan inte folk respektera det så har de inget på diskussionsforum att göra över huvud taget, och det har många här redan bevisat.

Maria
3

#45 Jag bryter inte mot några Skrivregler. Jag kallar INTE TS för korkad utan själva idén.

Sedan skriver TS:

Det värsta är att personen som inte verkar förstå vad konstruktiv kritik är och kallar mitt förslag korkat och fortfarande inte förstår varför jag blir provocerad är över dubbelt så gammal som mig…

Här börjar man närma sig personangrepp. Vad har min ålder med sammanhanget att göra?

/Maria

[silkesnosen]
3

#45 Tja det får väl vara lustigt. Att jag väljer dig är väl för att jag anser att du drar alla över en kam, med en tråkig ton. Det innebär inte att jag främjar tråkig ton hos andra.

Jag förstår skillnaden och jag anser att det har kommit en hel del tips, men givetvis kommer det reaktioner, då idén inte föreföll ha ngt mervärde i nuvarande upplägg och det kan man ju behöve påpeka. Om man nu ska försöka peka på ngt så viktigt och aktuellt som näthat och kvinnoförakt, är det viktigt att man funderar kring syfte, tillvägagångssätt och metod.

StickyKitten
2

#45 Är det någon som påstått annat? Låt mig citera mig själv då: "Förklara gärna för mig hur det är respektfullt och god ton att kalla någon annans idé för korkad."

Det är inte respektfullt. Det är inte god ton. Du bryter mot reglerna.

Personangrepp? Amen snälla. Du tycker alltså det är fullt okej att kalla någons idé för korkad, men att TS uttrycker besvikelse över att någon som är dubbelt så gammal som denne, och förhoppningsvis borde vara mer mogen, det är personangrepp? Jösses, rena djungeln här inne när det kommer till regeltolkning.

#47 Du främjar andras tråkiga ton genom att enbart peka ut och kritisera mig, istället för att adressera alla som du tycker använt en trist ton. 

Absolut, men det finns konstruktiva sätt att framföra det på. Man kan bidra med tips och idéer, och inte bara skjuta ner andras idéer, och framför allt kan man kritisera på ett trevligt sätt (som vissa gör men långt ifrån alla). Min poäng är att det verkligen inte är konstigt att TS blev besviken på bemötandet hon fick.

Maria
6

#48 Förstår du inte skillnaden med att skriva?:

Du är korkad.

Idén är korkad.

/Maria

StickyKitten
0

#49 Det ena är ett personangrepp och det andra är "bara" otrevligt och respektlöst och strider alltså mot reglerna

Skärp dig nu.

Maria
4

Att tycka en idé är korkad behöver inte vara otrevligt och respektlöst utan det är snarare en tolkningsfråga där vi inte är överens. 

Att be någon skärpa sig är inte särskilt trevligt och respekterande heller så den här frågan kan vi nog älta i oändlighet.

/Maria

Karmatarerskanise
3

Förstår inte riktigt experimentet.
Och efter att ha läst tråden tappade jag snabbt intresset. Men lycka till med vad det nu är du vill uppnå.

StickyKitten
3

#51 En åsikt behöver inte vara otrevligt, nej, men att uttrycka den kan vara det och att säga till någon att dennes idé är korkad är alltid otrevligt. Undantaget om man har en relation där denna jargong är okej, men jag gissar att ni inte har det.

Dessutom, hör och häpna, så tog TS illa upp. Sedan försökte du motargumentera och ifrågasätta hennes reaktion, fast att det är du som gjorde fel från första början.

Sluta försöka skylla bort ditt dåliga beteende.

Maria
2

#53 Jag ifrågasatte TS reaktion i jämförelse med vad hennes test går ut på och då lär TS med all säkerhet få höra värre saker än ordet "korkat"

/Maria

StickyKitten
0

#54 Och? Varför ska TS acceptera att du kallar hennes idé för korkad, bara för att andra kommer att vara värre mot henne?

Jag är övertygad om att TS inte har några som helst problem med att hantera det näthat hennes anonyma facebook-konto eventuellt möter, men hon har också full rätt att reagera negativt på att bli otrevligt bemött här, på ett forum där det finns regler och riktlinjer om att vara artig, visa hänsyn och hålla god ton.

[Devya]
2

#55 Man måste nog tyvärr vara förberedd på vadsomhelst, oberoende på vilket forum man skriver.

StickyKitten
0

#56 Förberedd, absolut, men man måste inte acceptera det.

Karmatarerskanise
3

Visst får man acceptera att man får svar från olika läger på ett forum. Alla vill få fram sin åsikt och har rätt till att göra så.

StickyKitten
0

#58 Ingen här har påstått något annat. Men man måste kunna framföra sina åsikter på ett respektfullt sätt.

[Devya]
0

#59 Men inte alla kan det. Jag tycker sen att det inte har varit så pass dålig stämning här, jag har nog sett betydligt värre.

Det är bara att acceptera att inte alla kan framföra åsikter på ett sådant sätt som man önskar. 

Du säger att man behöver inte acceptera vadsomhelst, men vad annat kan man göra? Det är nog bara att inse att diskussionen inte tycks gå framåt på något sätt just nu.

Det är som det är, inget att bli så pass upprörd över. Om jag skulle blivit upprörd över alla de gånger som jag har blivit illa bemött på forum där man förväntar sig god ton, så skulle jag nog exploderat vid det här laget. :) Men jag bara accepterar att vissa inte kan ta kritik och att de flesta kan inte framföra sina åsikter på ett bra sätt alla gånger. Ibland lyckas det att föra en vettig diskussion om varandras olika ståndpunkter, men ibland tar det tvärstopp vilket det tycks ha gjort här.

StickyKitten
0

#60 Det man kan göra är att anmäla kommentarerna, och det är ju upp till moderatorerna att ge varningar och ta bort inlägg. Det är ju därför de finns.

Men visst, man kan inte ändra på andra, men vill man ha en vettig nivå på ett forum så måste det ju finnas regler och folk som ser till att dessa följs.

[Devya]
0

#61 Jepps, man kan anmäla. Mycket mera kan man ju inte.

Regler är bra men tyvärr så verkar det vara väldigt subjektivt sen om något faller utanför reglerna.