Bekväm med blottad hud?
Hur känner ni inför att blotta lite hud nu när sommaren är här? Och/eller när killar kollar noggrant på er?
Jag är en väldigt varm person så för mig är det himmelsk att få gå i shorts och linne. Jag känner mig bekväm i det men känner mig obekväm när de flesta killar/gubbar glor. Har aldrig gillat uppmärksamhet och blickar så det är bara jobbigt.
Jag är en sån person som inte kan ha tröjor som inte är urringade :) klarar inte av det, får känslan att jag stryps om jag har tröjor som sitter för högt upp vid halsen. Hud är inga problem att visa på det sättet, men skulle aldrig få för mig att ha magtröja eller visa mina ben.
Usch nä, jag håller mig borta från befolkade stränder och och andra allt för befolkade ställen så gott det går. Något av det värsta jag vet är när killar glor på mig i bikini så nä
#1 Men så är jag med.. för tajta tröjor klarar jag inte av, det blir ett tryck mot halsen. Kvävnings känsla!
#2 Ja :( Jag är likadan.. jag vill bara vara ifred liksom. Så håller mig undan stora vägar här i stan så gott jag kan.
Blir lätt varm jag med, men även otroligt lätt bränd så jag måste ha kläder om jag inte ska vara konstant i skugga. Jag tycker heller inte om den brännande känslan man får när man är i solen, känns som att det ska brännas hål i huden 🤦♂️
Är därför inte ovanligt att se mig gå runt med paraply på vanliga soliga dagar, och det drar blickar kan jag lova 😂
#4 Förut älskade jag solen men med åren har det bara blivit värre. Jag kokar typ, så skuggan är min bästa vän!
Haha :) Men det är ju bra, det måste vara rätt svalt va? :)
Jag tycker inte om att visa mig med lite kläder med det beror på komplex. :p Men ibland kan jag känna mig extra fin och ta på mig ett linne och ett par shorts och gå ut :)
men*
#6 Härligt att du ändå kan slänga på dig lite lättsammare kläder då och då :)
Det är skönt men precis som du gillar jag inte när andra tittar på mig. Jag har stor byst och då dras blickarna oftast dit och det gillar jag inte, i alla fall inte killar som kollar in en med kåtblick. Hade nog inte brytt mig så mycket om jag hade varit mer säker i mig själv. Shorts har jag inga problem med men att vistas ute i linne är svårt för mig.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#9 Skönt att jag inte är ensam. Det känns som man får en stämpel på sig, sexobjekt osv. Jag gillar det verkligen inte!
Tänk att lite blickar kan få en att känna sig så obekväm :(
#10 Ja, precis. Förra veckan när jag gick i kjol som slutade i mitten av låren ungefär (till studentmiddag) så märkte jag att det var vissa som tittade konstigt på mig haha. Det tyckte jag var lite konstigt för så kort var den inte och det var rätt varmt ute.
Hälsningar Olivia
Jag bryr mig inte om någon kollar, ibland är det bara komiskt hur vissa glor :)
#11 Äh, s.k normala shorts går också till halva låren ;)
Idag var jag ute en timme med hunden, hade vanliga shorts och vitt linne. Det var en äldre man som åkte förbi i sin bil och formade munnen till puss-position… väldigt irriterande.
Det känns lite underligt för mig att så många verkar tycka att det är jobbigt när andra tittar på dem, men är kanske för att vi blir tittade på på så olika sätt.
Folk tittar ofta på mig, speciellt om jag står nära någon för att det är då många reagerar på att jag är så pass lång som jag är. Jag var även emo under många år, och det lockar en och annan blick. Sen har ju jag även mitt klassiska gröna paraply med vita prickar oavsett väder under större delen av året. Och en "tant-rull-väska" som jag reffererar till som Rullis trots att jag inte ens fyllt 23 än…
Sen jag klippte av mig håret har jag dock märkt ett annat betende från huvudsakligen karlar, de tittar sedan råstirrar de en stund för att sedan typ bestämma sig för att de inte får titta på mig 🤔 När jag hade långt hår var det mer vanligt att de småkikade i ögonvrån eller storblängde.
#12 Missade ditt inlägg.. tänk om jag kunde känna som du, hehe!
#14 👍
Jag är lång så folk har alltid tittat… Har börjat vänja mig vid det, vet liksom inte om de kollar för hur jag klär mig, ser ut eller om jag är lång. Har haft (lite grann kvar) social fobi o att få folk som stirrar då är ingen höjdare - leder till FLYKT!! Men jag jobbar på/mot det :)
#16 Skönt att det går framåt för din del :)
#15 Brukar tänka att om de glor så gillar de väl vad de ser :)
#18 Ja jo.. jag får nog tänka så och sluta bli irriterad över det, haha
När jag känner mig allt för obekväm, så tänker jag på ngt min mor sa när jag vågade mig på lite kroppsnära, mkt lätt urringat i tonåren, "man får bjuda på lite" :)
Hade det inte varit för att jag har komplex så hade jag ju haft mindre kläder på mig. Men en sak som stör mig så otroligt är alla dessa män som oftast jamar och låter som katter för att jag har en "mus".. Tycker det är väldigt jobbigt och oftast gör de det när man går med kortare shorts och linne..
Jag tycker att man borde få klä sig hur man vill utan att ses som sexobjekt för andra.
#21 Va, alltså jamar??? Alltså det har jag aldrig varit med om! Kan det vara en generationsfråga?
De som gjort det har varit vuxna män 20-30 år gamla av utländskt ursprung. Aldrig hört en svensk göra så faktiskt. :p
#23 Hm har jag aldrig varit med om, av vare sig svenska eller ngn med utländsk härkomst. En uppskattande och utmanande blick kan jag få, men det är ju bara trevligt eller ngn som slänger sig på tutan, men tja det är ju härligt tycker jag. (Jag är 36, kanske inte utlöser jamanden ;) hahh vetu vad var glad att de ser dig på ett positivt sätt, men säg att du skulle uppskatta att de sa så här ist:…typ att du ser snygg, attraktiv el whatever ut…om det är det de tycker, Kaxa upp dig lite :))
Jo fast det är aldrig när de går förbi utan om de står vid ett fönster på 3 våningen liksom. Men jag bryr mig inte. Men jag vill inte att de ska se mig som sexobjekt. Jag tycker mer om att bli kallad vacker och söt osv istället för sexig. :p
#21 Ja, att klassas som sexobjekt är störande. När allt man vill är att vara ifred och man vill nästan vara osynlig, hehe.
#24 Tack för positiva ord! Jag ska nog försöka själv att ändra inställning så kanske jag känner mig bekväm att gå ute bland stora vägar, haha.
#26 hahhah det är nog bäst. Fasen kvinnor är vackra och värda uppskattning. Sedan kan man ju ha lite krav på finess och inte tusan ska vi väl bli osynliga. Alltså snart är vi alla tunnhåriga, bleka och ser ut som sjölejon, så vetu nu efter 30 så njuter jag baske mig av uppmärksamheten ist :D Hm ibörjan när de slängde sig på tutan trodde jag alltid att det handlade om ngt annat, men tja nu tar jag åt mig på ett positivt sätt ;)
#27 Haha, gillar din positiva inställning :)
Jag är rätt bekväm i mig så länge det gäller överkroppen, benen är svårare och tycker inte om att jag är överblek. Dock brukar jag hålla lättkläddheten mer privat och brukar lätt bränna mig så brukar försöka hitta kläder som har tunnt tyg utan att vara avslöjande och välja vilka timmar jag är ute :)
#21 nästa gång de majuar, fräs. ;) väs ut ett Häääää 😉
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#29 Tycker du shorts är avslöjande? :) En allmän fråga bara.
Haha, bästa! :D amysmatte, bra tips du fick där ;)
#30 Enligt Svenska normer och klädhistorik, så skulle jag påstå att shorts är avslöjande, lika så korta kjolar. Vi har under väldigt lång tid haft så att det är ok att visa byst, men kjolar och byxor ska vara långa och täcka det mesta av benen.
Jag tycker att det fortfarande sitter i lite granna, då jag inte ser folk i shorts eller kortkort lika ofta som jag ser ordentliga urringningar 😛
#31 Jag ser folk med så pass korta shorts att rumpan dinglar ut :P Så korta shorts skulle jag aldrig sätta på mig.. för mycket helt enkelt.
Äh jag bryr mig inte så mycket om fån som stirrar eller ropar. Jag bor i Spanien och här händer det ju rätt ofta att folk ropar och tutar på en, men jag tycker mest det är patetiskt. Det är för varmt för att dra på sig en massa kläder, så jag har shorts/linne/bikini där det passar mig. Vill folk kolla får de väl göra det, och gillar de det de ser får de väl göra det också. Gillar de det inte är det ju deras problem om de glor.
#32 Det finns även folk som springer helt nakna 😉 Det betyder inte att det är sociallt acceptabelt och alla bara rycker på axlarna och låter dem springa vidare 😂
Har själv sett folk här i stan i så korta shorts att halva röva hänger ut, jag tycker det mest är lustigt då de få som jag sett det på inte haft snygga rumpor utan har mest varit daller 😇
#34 Det är inte snyggt överhuvudtaget tycker jag. Oavsett rumpform.
Jag hade gärna gått i leggins hela sommaren, jag är inte så bekväm i att visa hud men måste liksom göra det i alla fall för jag är så pass varm av mig så jag kokar sönder. Därför är våren och hösten bäst, hehe :)
#34 och #35. Kvinnor är oftast dem som är hårdast mot andras kroppar. Vad spelar det för roll om en kvinna som inte är mrs smärt bär små kortbyxor. Det viktiga är väl att hon är bekväm och trygg med sin kropp, då blir man vacker. Jag är betydligt mer bekväm med att visa ben än min byst, men tja man får väl vara glad för positiv uppmärksamhet Jag vet att jag har hjärna och känner mig definitivt inte hotad för att ngn råkar uppskatta min utsida:))
#36 Det spelar ingen som helst roll vad andra bär för kläder oavsett kroppsform. Jag sa bara vad jag tyckte om kort-kort-korta shorts, inte vad jag tyckte om personerna i sig utan jag gav min åsikt om ett klädesplagg :)
Kort-korta shorts och kjolar tycker jag är väldigt slampigt. Men alla behöver ju inte tycka som jag :)
#38 hahha be lucky that you havn´t met miss 36;) jag gillar kortkorta klänningar :D hahhah. Åldern har gjort under för min självkänsla:)m. Hm och tja personligheten sitter ju inte i plaggen…har sjukt många högskolepoäng ;)
#39 Alltså självklar om man bär upp det rätt så är det väl okej. Men jag har lite fördomar om kortkort. Tjejer som visar halva rumpan och puschar tuttarna så vårtgårdarna syns. Nej usch. Men klart att jag inte ser det som slampigt om någon bär upp det på ett fint sett. :) Men jag gillar inte så korta shorts så skinkorna syns..
#38 Ska man inte få ha på sig de kläder man vill ja utan risk att bli kallad slampig?
Självklart får man det men säger vad JAG tycker. Alla får väl ha på sig det man vill och alla behöver inte tycka det är fint :)
Jag har inga problem med det, trots att jag inte ens är så nöjd med min kropp. Det är jag som äger min kropp, ingen annan, och därför ska ingen annan ha med saken att göra. Tittar de så gör de det. Det är inte hela världen.
Men, jag brukar inte vara lättklädd ändå. Jag kör på väldigt vida kjolar istället, vilket blir lika svalt som en kort, lite tajtare kjol. Mina sommarklänningar är dock lägre skurna i livet än mina andra klänningar.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#42 Men att tycka det är fult är väl något helt annat än att tycka det är slampigt? Tycker man nånting är fult tänker man om den som har på det att den har dålig klädsmak. Tycker man någonting är slampigt tänker man att den som har kläderna på sig är en slampa.
#44 Nej jag tycker stilen i sig är slampig. Att personen väljer att ha kläderna är inte mitt problem men det är ju min åsikt. Men som jag skrev efter att om bär man upp det rätt så ser jag inga fel i det.
Och den typen av klädsel har fått sig en stämpel, det kan väl ingen säga emot?
#30 mja, är mest komplex över mina ben som spökar :)
#45 Jag förstår nog inte hur du menar med "att om bär man upp det rätt så ser jag inga fel i det." Betyder det att om det är snyggt så är det inte slampigt?
Jag tycker det är synd att lätta kläder har fått en stämpel på sig, som att bara för att man trivs i korta shorts eller urringat vill man ha sex.
Måste säga att det är jätteannorlunda här i USA. Såg för ett par dagar sen en ung tjej i kanske 16årsåldern som sprang runt på macken i triangelbikiniöverdel, hotpants och flipflops.
Var inga direkta stirranden, och hon var bekväm och naturlig i det - för det var varmt.
Jag har inga problem att visa ben och mage (älskar att ha höga shorts/byxor/kjolar och magtröjor) och jag bryr mig inte om vad andra har på sig heller. Har inte så mycket bröst att visa, och använder inte så mycket urringade överdelar, men har några oversize linnen som blir lite urringade. Bär mycket tröjor från herravdelningar och tycker det är mycket sexigare att visa rygg eller mage istället för bröst.
Klart man tycker att vissa klär sig fruktansvärt, men det är ju inte mitt problem och det handlar ju främst om min smak så jag lägger inte ner jättemycket energi på det, roligare isf att fokusera på folk som klär sig snyggt!
Johanna - Instagram
#36 Säger inte att det är fel, bara lustigt 🙂 Stor skillnad på de två.
Själv tycker jag dock att det är lite obekvämt för mig att klä mig i saker som kan vara väldigt stötande för andra. Exempelvis för naket, eller att ha religiösa symboler då jag inte är religiös. Jag vill visa lite respekt för andra helt enkelt.
Jag har korta kjolar och klänningar. För jag passar i det. Men har bara vid kokhett väder urringat upptill också. Utstrålar inte sexighet, så det får stå för den som glor. Fem av nio grannar på gården är muslimer och har sjal och hela kitet. Vad de säger om oss "svenska horor" bryr vi oss inte i. Man ska kunna sitta på sin gård och sola i bikini. Sedan har vi Peace & Love-festivalen där 50.000 människor av båda kön går i så minimalt med kläder som möjligt. Det brukar vara stekhett den veckan. Och festival-klädseln stannar oftast kvar resten av sommaren i stan.
Jag gillar att gå i kjol och linne på sommaren. Har alltid kjol som går till knät, tycker det är snyggast till min figur. Visst finns det killar som tittar, speciellt om man har en något urringat linne. Men jag bryr mig inte direkt. Jag kan inte rå för att jag har gener som gör mina bröst stora och eftersom jag gillar mina bröst så tänker jag inte gömma undan dem. Även om jag inte direkt visar upp dem heller. De bara finns där 😃.
Har väldigt många komplex över min kropp så jag föredrar de årstiderna där man kan ha långbyxor och långärmad tröja på sig. Känner mig obekväm av att bara gå i vanlig t-shirt och shorts. Linne eller annat urringat skulle jag aldrig ha på mig offentligt. Mina bröst är ganska stora och det känns så obekvämt om jag skulle märka att någon kille/man kollar på dem. Tyvärr så blir jag varm och svettas väldigt lätt vilket i kombination med mina komplex gör sommaren till en väldigt jobbig årstid för mig. 😕 Längtar redan till hösten.
#53 Visst vore det skönare då om man slapp blickar? Det skulle underlätta för en själv om man ''fick vara ifred''.
#53 Kanske är det då bättre att arbeta på att känna sig nöjd med sig själv. Lite sorgligt att gå runt och gömma sig själv.
Tidigare så vågade jag inte ens ha på mig klänning. Jag gick omkring i jeans även då det var +25 grader celsius. Det var väldigt plågsamt tills jag hittade leggings, men det var ju förstås fortfarande inte så trevligt.
Nu vågar jag minsann och det är tack vare all träning jag har sysslat med under det senaste året. Jag har inga problem med att visa mina lår längre. Nu bryr jag mig inte om folk glor! Jag är så stolt över min kropp för en gångs skull i mitt liv och jag tänker inte längre gå omkring och svettas i jeans.
Men jag tänker förstås inte börja ha på mig alltför korta kjolar, shorts eller klänningar som visar rumpan, även om den är för tillfället är en kroppsdel jag är mest stolt över! Man behöver nu inte visa upp allt!
Jag tycker heller inte om att gå omkring med alltför grymma urringningar även om jag tycker att jag har fina bröst. Jag tycker om att vara lite "covered up". Det är helt enkelt bara min stil. Jag tycker om att känna mig lite mer klassig än förförisk. Jag tycker med andra ord att det finns inget fel med att visa sig i lite urringade toppar. :) Det handlar bara om vad man trivs bäst i och hur man vill framställas. Ibland kan jag nog ha på mig lite urringat, men det är sällsynt och jag tycker inte då om hur killar behandlar mig.
Med andra ord så om killar stirrar på mig fast jag är "covered up" så är det helt ok. Om de stirrar på mig för att jag visar upp mer hud än vanligt, då känner jag min obekväm.
#56 Vilket bra svar :)
#54 Precis!
#55 Ja. Lättare sagt än gjort dock.
#58 🙂

Jag typ bor i min ena klänning (borde skaffa ett par till av liknande modell ärligt talat) - som är urringad och knälång - på sommaren, och har ändå aldrig känt att folk skulle stirra.
Kanske är det pga längden? För det kan verkligen inte vara brist på urringning, den är så att jag inte kan ha BH under då en sådan skulle synas, plus att klänningen formar och håller upp bröst av min storlek i sig själv. (Och värmemässigt är det himmelskt att kunna ta på sig bara trosor och klänning.)
#60 Det kanske beror på vart man bor? 😇 Det där med stirrandet..

#61, kanske, men jag har inte känt någon skillnad mellan här (Lidköping, knappt 40 000 invånare i kommunen) och Göteborg liksom…
Och nä, jag har inget utseende som får folk att fly 😛Klänningen sitter dessutom betydligt mer smickrande på mig än vad många tröjor gör…
#62 Jag bor i Södertälje och här glor alla, verkligen glor. Vissa formar munnen till pussmun när dom kör bil och vissa tutar. Det beror på vart man går i och för sig, vid stora vägar beter sig folk illa kan jag tycka. Men håller jag mig kring hemma-plan kan man få vara ifred.
När jag går i Stockholm (väldigt sällan) eller i Vagnhärad (när jag bodde där) så glodde ingen, man fick vara ifred väldigt mycket och det var härligt! Spelade ingen roll vart man gick eller så..

#63, men blä vad tråkigt 😕
#64 Ja, jag känner det med 😐 Okej om folk slänger ett öga åt mitt håll eller andras för den delen. Men att slänga iväg en puss, tutta eller ropa från nedvevad ruta är oförskämt tycker jag.
Just nu gillar jag inte att visa benen hur som helst, mest för att jag är så otränad nu och inte har några bekväma shorts. Men jag ska försöka ändra på detta igen. I övrigt är det helt okej.
#66 Heja dig :)
Jag har på mig det jag gillar MEN skulle aldrig ha så korta shorts att man visar halva rumpan (ser många unga som har det, speciellt "fjortisar") och inte för uringat heller bland folk,
Men hemma i trädgården har jag shorts (vanliga) och bikini i regel :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#68 🙂
Jag tycker att jag har en sjukt snygg kropp och visar gärna upp den (fast för min egen skull, faktiskt)! 😃 Inte vill jag att folk glor och skulle någon göra det överdrivet mycket så hade jag nog sagt till. Tutar någon på en så ser jag det bara som en komplimang - det har faktiskt hänt både iförd klänning, jeans och höstkläder!
Shorts och linne tycker jag inte ens är att "blotta hud". Det är fullt normalt i värmen - killar visar ju mer när de går topless! Väldigt urringade tröjor tycker jag är fint beroende på tillfället. Man kanske inte går så på jobbet eller till skolan, men till fest eller en dejt med pojkvännen är det aldrig fel. 👍
#70 Shorts och linne är ju blottad hud 😛 Du visar mycket hud: ben, rygg, armar osv. Inget fel med det men det är blottad hud.
#70 Jo men jag skrev att jag inte tycker det. 😉
Blottad, känns ju lite starkt i sammanhanget :)))
Hatar solen, och blir lätt solbränd. Jag vill helst inte gå ut mitt på dagen.
Men jag tycker de är obehagligt när folk tittar på en ochså ja.. Så jag håller mig inomhus eller i skuggan, eller något xD
#74 Jag är likadan. Solen tål jag inte längre, förut gjorde jag det men inte idag. Jag håller mig helst inne de varmaste dagarna eller så är jag i skuggan.
Men måste jag ut de varmaste dagarna (som igår, fy fy fy vad varmt det var och jag hatade livet) så skulle jag aldrig klara av att ha jeans och t-shirt eller nåt.
Jag trivs med min kropp och tar på mig de kläder som jag vill ha utan att bry mig om folk kommer stirra eller ej. Är det runt 20 grader kan jag ha på mig klänningar, jeans och linne, shorts osv. Är det däremot mer än 26 grader har jag helst klänning och helst över knähöjd. Är det mer än 30 ja då kan jag ha på mig magtröja och shorts eller en liten kjol. Jag har bott lite överallt i stockholms stad, i mer än 10 kommuner och jag har stött på alla typer av busvisslare, flörtare, biltutare, osv. Allt från yngre pojkar i tonåren, 20 åriga killar, äldre män. Men för det mesta ignorerar jag det om personen börjar ropa "fin rumpa" eller kss kss osv. Är det en snygg kille eller en trevlig person som inte är för respektslös så kan jag hälsa tillbaka genom att le eller så.
Eftersom jag sedan 14 års åldern har varit självsäker och med tiden fått bättre självkänsla så orkar jag inte begränsa mig kring min klädsel vare sig det är vinter eller sommar utifrån hur folk kommer reagera. På vintern vill jag bara vara varm så jag kan ha på mig skidvantar och två halsdukar och den varmaste jackan jag har så att jag ser ut att väga 2-3 ggr så mycket som jag gör men jag bryr mig inte om hur folk kommer titta på mig för det viktigaste är att jag är varm. Samma sak på sommaren, sålänge jag är bekväm med det och inte svettas ner mina kläder så är jag nöjd med det jag har på mig.
Jag kommer inte ihåg den dagen jag hade shorts här i Sverige.. Skulle nog aldrig ha det heller.
Just för att när jag solar (om jag solar) så blir mina smalben aldrig bruna (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) så mina knäskålar och lår är liksom svarta och smalbenen är kritvita, och här i Sverige så glor folk för mycket tycker jag.
I Thailand dock, där kan jag ha shorts, för att hur vit jag än är så tycker invånarna där att det är fint, och de tittar inte lika mycket på mig som här i Sverige, så i Thailand kan jag smyga på mig en solbränna utan att skämmas 😎
#76 Härlig inställning 🙂
#77 Haha.. jag har också så. Mina ben är alltid knallvita medan armar, axlar, bröstkorgen, ansiktet, ryggen osv är gyllenbruna. Ser roligt ut men skulle dö om jag skulle gå i byxor under sommaren!
Ja, i Sverige är det väldigt vanligt att folk kollar väldigt mycket på en. Jag och min vän brukar gå 1-2 timmars promenader med hundarna och vi går runt och suckar åt alla som glor som åker förbi oss. Till slut orkar vi inte bry oss men i början är det jobbigt.. det kommer jag nog alltid tycka. Har aldrig gillat uppmärksamhet och alltid tyckt att det är obehagligt när andra stirrar på mig.
Ja.. i Asien är det ju fint att vara vit har jag hört :)
#78 Ja, ju vitare man är, desto vackrare 😮
I västvärlden är det ju typ tvärtom. 😴
Igår, på idrottslektionen, så var jag och två av mina klasskompisar inte med för att vi hade glömt idrottskläder, så vi låg och solade på gräsmattan, enjoying life liksom, och jag har väldigt ljusa underarmar nu när solen varit borta de senaste 8 månaderna typ, och som att jag inte vet det själv - då ska en av mina kompisar påpeka det! 🎧
Det är inte heller första gången som hon ska påpeka någonting.
Jag lääängtar till sommarlov (onsdaaag!), då får jag slippa min klass ett tag, och umgås med mina gamla vänner 👍
Så jag känner en sån extrem press att behöva bli brun bara för att i Sverige (specifikt Stockholm) så är det ju så jävla fel att vara ljus på sommaren, och folk ska påpeka precis allting 😕
#79 Haha ja, det är rätt lustigt hur det är i olika världsdelar :)
Jag tycker det är rätt… oförskämt att påpeka nåt i någon annans utseende, vare sig det handlar om att man råkar vara väldigt ljushyad eller nåt annat inom utseendet liksom. Det är bara onödigt, finns inget gott syfte i det hela direkt. Hua!
Förstår att du längtar då, man behöver en paus från vissa människor som man tyvärr måste se dagligen liksom.
Nej, känn ingen press! Det är inte bra att sola för mycket. Cancer-risken ökar bland annat. Jag var en solpressare en gång i tiden men idag håller jag mig inne när det är fint väder ute och går ut på sena eftermiddagen eller kvällen. Jag orkar inte med värmen sen tycker jag inte om solen utan håller mig mest i skuggan samt smörjer jag in mig med högsta solskyddet :) Det är mycket finare att ta hand om sig än att risker cancer ;)
#79 Man blir bara rynkigare av att vara ute i solen. ;)
Med andra ord ska man inte överdriva med för mycket solande. Jag har träffat på många unga tjejer som ser mycket äldre ut än vad de egentligen är, med rynkor här och där och hud som ser väldigt "läderaktig" ut vilket jag antar beror på för mycket solande.
#80 Jag gillar inte värmen så mycket heller, iallafall inte här i Sverige då det är noll luftfuktighet, så värmen kommer pang bom liksom 😛
I Thailand däremot (haha, gu' vad jag pratar om Thailandet nu då), där är det mycket fuktigare i luften och värmen är liksom jämnt fördelat, så att säga. Så där är det lite behagligare tycker jag🤐
Jag blir bara glad när någon påpekar att jag är blek, haha. Händer inte alltför ofta dock. Men jag sliter rätt hårt för att hålla den vit. Mycket långärmat blir det, och SPF 50. Generellt från april/maj fram till september. Är jag skapt för att vara vit så ska jag vara det också 😉Och så slipper man en massa konstiga linjer här och var. Dessutom har jag betalat dyra pengar för mina tatueringar. (Och att vi har hudcancer i släkten bidrar ju såklart lite också).
Så jag vet inte om det är mer accepterat att vara blek av vilja kanske? Situationen kanske inte kommer upp på samma sätt om man inte ligger och solar tillsammans? :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
#82 Ja, utomlands tycker jag också om att vara :) Mycket skönare värme på nåt sätt.
#83 Bra inställning! :)
Tja här i Spanien brukar jag säga att man kan se vilka som bor här på färgen. Vi är bleka och dana medans turisterna går runt antingen självlysande (britter som precis landat), kräftor (1-2 dagars semester) eller läderlappen (slutet på semestern).
För oss som bor här är det alldeles för varmt för att vara i solen sådär! Och är vi det har vi solkräm på oss. Själv tycker jag det är bra mycket snyggare att vara hälsosamt blek eller lätt brun. Jag solar på våren så jag ska slippa bränna mig efter 5 minuter i solen på sommaren, och för att det är skönt ibland. Men att ligga och trycka som turisterna… nej tack 🙂
#85 👍
#77 Jag tycker att folk stirrar mer i Thailand, antagligen för min ljusa hy och mer västerländska utseende (är halv). I dem områden som det inte är mycket turister i där brukar det vara mer tabu att visa massa hud, i alla fall i mina släktingars trakter. Min mosters kollegor tog tag i min vita arm när jag träffade dem första gången och de reagerade som att de hade fått tag i något heligt haha.
Hälsningar Olivia

Jag e inte jätte bekväm med att visa hud men nu när jag e i 9:e månaden så skiter jag i om jag visar mycket hud eller ej för jag e så jädra varm.