Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamlevnad
Läst 8458 ggr
Frigg94
0

fyllan såklart...

Hej! Jag förlorade det bästa jag hade för ett tag sen; Min oskuld, under fyllan. Dock med min bästa vän (en kille). Det började med att jag tog en grogg eller två sen så gav han mig mer och mer och tillslut så kunde jag inte stå. Han bra minnesblickar av allt men ja.. Det slutade med att vi hamnade i sängen medans jag istortsett sov. På morgonen  vaknade jag och fick panik och fann mina kläder bredvid mig och som tur va en använd kondom då jag hade ägglossning då. 

Vad kan detta räknas som? jag är lite dålig på sånt med brott då jag inte är med på lektionerna i skolan.. Jag har fått tips av en kille som är som en pappa till mig som sa ngt om att det kan räknas som våldtäkt, och jag vill verkligen inte anmäla han som gjorde det isåfall.. 

Någon som har någon ide eller tips vad det kan räknas som? skriv gärna några rader hur och varför det kan vara så.

mvh

Fridaybrew
16

Trist erfarenhet!
Dock kan jag inte utläsa något brott utifrån det du har skrivit. Har du inte sagt ifrån så tycker jag det inte kan vara brott.

Hoppas du tar lärdom av detta och inte dricker alkohol på liknande sätt igen.

/Fridaybrew

Frigg94
1

Glömde dock skriva några rader:

Före fyllan försökte han väldigt mkt med att ta på mig, sätta sig på mig o.s.v men jag sa såklart ifrån att jag inte ville o.s.v. Sen började allt med groggarna…

gulzebra
9

Var du redlös och inte kunde varken säga ja eller nej så ja, då är det våldtäkt iom att han utnyttjat din hjälplöshet - det är inte lagligt att spänna på någon bara för att denne inte kan neka. Har du däremot varit med på det så nej, självklart inte.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Frigg94
1

Ja, jag har lärt mig mkt av det. Litar inte på honom för fem öre längre då jag va tsm med honom ett tag men han svek mig totalt, och sen blev vi bästisar och ja…  Har inte druckit sen dess heller, förutom med mig själv pga att jag har varit deppig men det va ca 1 månad sen.

Frigg94
0

Så tänker jag också.. Jag skrev någon rad i en kommentar som jag glömde lägga till. + att han förstörde det för mig och en kille samtidigt som detta hände. very fun…

Fridaybrew
9

Iom att han verkar lyssnat när du sa nej, för varför stannar du annars kvar och groggar frivilligt? Groggarna bör aldrig ha accepterats om du kände dig olustig i situationen.

iom att vad jag antar lyssnade och slutade innan groggarna, så väntade han bara in effekten av groggarna tills du inte längre protesterade.

Riktigt risigt beteende, inget man vill ha kvar i sin bekanskapskrets.

Riktiga vänner hjälper en när man behöver och utnyttjar inte situationen. Sen är alla unga någon gång och det är en läroprocess detta med alkohol, bästa tipset är att om man ska dricka alkohol drick lååååångsamt o varanan vatten. Annars är alkoholfritt ett exemplariskt alternativ.

Men förstår att du känner dig utnyttjad, men iom minnesluckor och berusningen så är det svårt att ens säga om det är något brott. Du kan i ha vart ok med det just då men inte minns det. Man tar som sagt inte de bästa besluten på fyllan. 

Så bara baserat på det du skrivit skulle jag inte se det som något brott.

Även om jag har fel och brott faktiskt begåtts så är bevisläget i princip obefintligt och en process skulle troligen läggas ner.
Mitt tips är att om du fortfarande har kontakt med killen så se till att spara alla chattloggor, spela in samtal osv osv för han kanske försäger sig eller så som kan användas vid en process.
Alternativt så ger han dig en bild av vad som hände där du faktiskt var med på det (eller iaf inte sa emot eller protesterade).

Förstår din frustrationen och besvikelsen

/Fridaybrew

gulzebra
20

#6: Med risk för att uttrycka mig dåligt (jag är trött), men det där låter faktiskt bara vidrigt, lika vidrigt som när de sitter i rätten och frågar ett våldtäktsoffer hur hon var klädd. Fy fan ärligt talat.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Frigg94
4

måste nog hålla med dig där

Fridaybrew
7

#7 Det är helt ok att du tycker.

Det är verkligen inget rolig situation att ha minnesluckor.

Dock så är minnseluckor och redlös inte samma sak, många får minnseluckor av alkohol utan för den skull ha varit redlös.

Vidare så är det bara ytterst liten text som beskriver situationen, utifrån detta ser jag att rent moraliskt så är det inte bra men brottsligt? Nej.

Baserat på texten.

Tillkommer ytterligare detaljer och info som förändrar bilden så kan bedömningen även förändras.

Dock handlar detta inte om vad för kläder hon har på sig jag har inte ens nämnt det så tycker det är tråkigt att du tolkar in saker som jag inte skriver.

Var och en är egentligen ansvarig över sig själv, inte groggar man vidare med en som inte lyssnar.

Än en gång tråkigt att inte själv veta vad som hänt, frustrationen är säkerligen stor.

/Fridaybrew

Frigg94
0

jag drack någon grogg med honom då vi hade planerat in att vi skulle ha en liten filmkväll just det kvällen. han är ngt större, längre och starkare än mig så hade inte så mkt att säga till om heller. Men förstår hur du menar.

gulzebra
14

#9: Jag syftar inte på om du tror att det är en våldtäkt eller inte, och jag påstår inte att du nämnt kläder öht. Det jag vill åt är ditt skuldbeläggande, som är precis lika illa som vid klädfrågor i rätten.

Man kan väl egentligen sammanfatta det med att det stora problemet vid våldtäktsfall, både i rätten och i samhällets syn på det, är att man frågar offret om denne har sagt nej. Det man borde göra är att fråga förövaren om offret sagt ja - just för att det är förövaren som ska skuldbeläggas, inte offret. Och det du gör, det är att skuldbelägga den person som ev är ett offer för en våldtäkt.

För att ta ett exempel, Steubenville: http://publicshaming.tumblr.com/post/45635407944/the-victim-blaming-slut-shaming-reactions-to-the 
Ditt inlägg låter precis som de där inläggen, men i lite finare ord.

Fridaybrew
7

Visst kan storleken vara av betydelse om hur mna upplever en situation, dock så har du sagt ifrån så kvittar det om han är minst/störst i världen o allt där emellan.

Sen kanj ag eventuellt feltolkad texten i #0 men jag tolkade det som du hade minnesluckor. Men minns du allt  så och minns att du sagt ifrån så blir det helt annorlunda.

Sen är frågan när han hade sex med dig tidigt när ni la er medans fyllan var igång eller medans du faktiskt sov. För sov du så kan de klassas som brott. Men än en gång tyvärr är bevisläget aningen trist minst sagt. Därför bra om du spelar in samtliga samtal om du har kontakt med honom av någon anledning.

Sånt här måste man ta tag i direkt även om det känns svårt, bevissäkring är tråkigt måste i många fall.

Men oavsett vad vi andra tycker i tråden så ska du göra det du själv tycker, prata gärna med ett par vuxna som du litar på först eller så går du till polisen.

Dock är det jag har skrivit ingenting mot vad som dyker upp på rätten, men låt det inte hindra dig från att göra det du tror på! Var bara förberedd på det!

/Fridaybrew

Fridaybrew
10

Tycker det är orimligt med att behöva ha Ja kontrakt innan man har sex. Många gånger har man sex med sin fru/man eller sambo utan att någon nödvändigtvis säger några ord man möter varandras blick och man vet nu ska vi ha sex. Detta kan rimligen inte då vara våldtäkt men per din defintion så har inget JA kontrakt egentligen ingåtts.

Om exemplet ovan är ok så finns det utrymme för att man utan ord säger ja. DÄRFÖR är det av YTTERSTA vikt att man säger ifrån tydligt NEJ.

Ingen är tankeläsare orimligt att begära det!

Tråkigt att många offer känner sig skuldbelagde vilket de inte ska. Dock  anser jag att ingen oskyldig ska dömmas och därmed tycker jag att bevisbördan för fällande dommar ska vara hög.

/Fridaybrew

gulzebra
10

#13: Men snälla någon, ingen har sagt något om att det ska krävas kontrakt och elände. Det är utgångspunkten jag syftar på. "Sa hen ja" kan lika gärna formuleras som "var hen delaktig" eller "ville hen". Det jag vill åt, än en gång, är att man idag SKULDBELÄGGER OFFRET istället för förövaren. Det handlar inte om att någon enstaka våldtagen tjej känner sig skuldbelagd, det handlar om att både rätten och samhället, även du själv, aktivt skuldbelägger just offret.

Fridaybrew
8

Utifrån första #0 så var hon hyfsat berusad och som jag läste det först fanns även  minnesluckor.

Texten är tolkningsbar helt enkelt, tex "istort sett sov" då är man inte medvetslös. Här finns utrymme för att säga nej.

Dock att inleda sex med en som sover KAN vara (inte nödvändigtvis) olagligt.

Oavsett så är det tråkigt det hela. Vet inte hur mycket jag måste betona det i varje inlägg.

Fokusera på TS istället för mig så blir tråden bättre helt enkelt. Då får TS möjlighet att jämföra två olika synsätt helt enkelt.

/Fridaybrew

gulzebra
12

#15: Fine, jag citerar dina inlägg då.

#1: "Hoppas du tar lärdom av detta och inte dricker alkohol på liknande sätt igen."

#6: "Iom att han verkar lyssnat när du sa nej, för varför stannar du annars kvar och groggar frivilligt? Groggarna bör aldrig ha accepterats om du kände dig olustig i situationen."

#9: "Var och en är egentligen ansvarig över sig själv, inte groggar man vidare med en som inte lyssnar."

Skuldbeläggande, skuldbeläggande, mer skuldbeläggande. Och vidrigt, förbannat vidrigt.

Fridaybrew
7

1- (#1)Bra tips inför framtiden! inget mer!        Resten är din tolkning!

2- (#6)hur ser situationen ut? Är den hotfull så stannar man knappast kvar, lite självbevarelsedrift har man väl? Man bör orimligen fortsätta festa vidare och supa ner sig i ett otryggt sällskap. Helt enkelt se på situationen objektivt.

Med tanke på att TS verkar vara osäker på situationen och vad som egentligen hänt så. hur ska då rättsamhället se på det?
3-(#9) alla är de facto ansvariga över sig själva, man kan ha högt o lågt riskbeteende. Dock är det aldrig offrets fel.

#16 Vidrigt får stå för dig men pallar hon inte trycket av mina kommentarer så är det bara ge upp för detta är en barnlek INGENTING mot vad advokaterna kommer göra i rätten.

Hade det varit ett brott så bör man rimligen kontakta polisen omgående. Vad är det ens att fundera på? Visst chock osv men direkt därpå kontakta polisen, för att sen låta dom avgöra resten och låta systemet göra sitt.

Det är hopplöst att komma lång tid efter ha vaga uppgifter ord står mot ord. Visst lycka till säger jag bara men tycker det ser mörkt ut.

Sen läser du mina inlägg som fan läser bibeln men det är ok, do your thing liksom!

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
7

Våldtäkt är aldrig OK, men jag är osäker på om detta skulle räknas som det i rätten.

Drack han? Minns du samlaget? Minns du inte alls samlaget?
Om du inte minns finns ju risken att du faktiskt gett ditt medgivande på fyllan, och då har inget fel begåtts. Det är inte mot lagen att ha sex med en full människa. Redlös är inte ok, men hur ska bevisar man det? Och hur vet man att man var redlös om man inte minns? Många människor får minnesluckor utan att vara redlösa.

Svårt detta.
Jag vet hur det ser ut på en rättegång i våldtäcksärenden, och det är inte trevligt för den som anmält.

#16 De där kommentarerna är fisar i rymden jämfört med vad som yttras i en rättegång.

gulzebra
10

#17 och #18: Det spelar ingen roll att det är värre i en rättegång, det gör det inte rätt att sitta och skuldbelägga ett ev våldtäktsoffer över internet.

Fridaybrew
9

det operativa ordet är EVENTUELLT våldtäktsoffer dvs det behöver inte nödvändigtvis vara något offer med alls i bilden. Kanske bara dåliga beslut på fyllan.

Det verkar som om ts själv inte vet om det är något offer iom att hon verkar inte vara helt tydlig med vad som egentligen hände. Det är tråkigt att hon mår dåligt.

Ganska naturligt att må dåligt om man inte känner igen sig i sina egna beslut under en redig fylla.  Många blir helt personlighetsändrade av alkohol vissa blir glada andra aggressiva, visa blir tillknäppta andra blir hur öppna som helst. Är man en helt annan person nykter så är det inte konstigt om man tycker det är olustigt vad som kan hända på fyllan.

Ingen förtjänar att bli våldtagen skriver det så slipper någon kommentera angående det!

Hade Ts varit mer bestämd istället för frågande om det skett något brottsligt så hade tråden sett annorlunda ut.

Det jag inte förstår är att om man är det minsta osäker så ska man vända sig till polisen direkt, istället för att vänta. Är det så att inget brott begåtts så får man inte skäll av polisen utan de säger inget brott har begåtts typ. Tex hittade barn påsar med pulver i skogen, lämnade in till polisen  visade sig konstigt nog vara tvättmedel.  Det jag vill ha sagt med det är att man behöver inte forska reda på lagligt/olagligt själv utan man kan gå till polisen direkt så avgör dom helt enkelt.

Är man osäker hör av sig till polisen förklara situationen sen får man se vart det landar helt enkelt. Vilket är så mycket bättre och effektivare än  att inte göra något alls under lång tid.

#19 Ts frågar och ts får svar, att svaren skiljer på sig är hyfsat naturligt konstigt vore annars. Förstå om bara de som anser att hon har blivit våldtagen men kanske inte egentligen blev det och sen bli övertalad att gå och anmäla o hamna i rätten på vaga grunder. Tror det är då lämpligare att ge en bild av hur verkligheten ser ut. Den är inte vacker, verkligheten ursäktar sig inte den händer bara. Det är rått kallt och mörkt ibland men så är verkligheten tidvis.

Rättsamhället kan upplevas som rått ofta, men den är utformad som den är för att kunna ge rättvisa och trygghet till allmänheten. Sen att inte dömma oskyldiga väger tungt anser jag fortfarande vara bra.

Du har gett din bild jag har gett min. Det är ju toppen att vi har olika infallsvinklar.

Jag har varit i mina ögon rätt varsam och empatisk med hur jag skrivit. Att det sen inte är det svar TS eller du vill läsa är en annan femma. Diskussionsforum är just diskussionsforum.

/Fridaybrew

CelsiusT
4

I den här "vid-sidan-om-diskussionen" kan jag bara säga: Jag hålelr HELT och hållet med gulzebra. Samhället (och även personnivån här) är helt upp åt väggarna, att skuldbelägga ett offer är helt fel väg att gå, det är nog därför många låter bli att anmäla kan jag tro. MEN den här diskussionen känns inte som att den hör hemma här egentligen.

Till TS: Prata med någon vuxen i din närhet! Om du inte känner att du kan anförtro dig/prata med dina föräldrar så vänd dig till UM, skolsyster, skolkyrator, lärare, kompis förälder, fritidsledare eller vem du nu kan komma på som du känner att du kan prata med i din närhet.

Det är svårt att bedöma hurivida det här kan räknas som våldtäkt och du skriver själv att du inte vet om du vill anmäla (dra till rätten tolkar jag det som) om det nu är en väldtäkt som skett. För det första, om det är väldtäkt så är det bra och viktigt att anmäla. Men om du på något sätt inte vill eller att det inte klassas som våldtäkt så kanske ett alternativ är att en annan vuxen pratar med den här killen, för oavsett så hör jag ju på ditt inlägg att du inte är nöjd med situationen som skedde och det behöver du hjälp med att lösa och han bör nog få reda på det så att han inte gör så igen.

Lycka till och var inte rädd för att prata om det!

Medarbetare på westernridning.ifokus

Karmatarerskanise
2

Ja att prata med en kurator är bra.

gulzebra
4

#20: Men herregud, läs vad jag skriver mänska. Det handlar inte om huruvida det är en våldtäkt eller inte, det är inte det jag har kritiserat i dina inlägg, det jag kritiserar är SKULDBELÄGGANDET.

Jag rekommenderar det här blogginlägget som precis sätter fingret på det jag vill åt: http://asortamission.blogg.se/2012/december/flickan-och-skulden-2.html och så lägger jag ner här, för jag blir bara förbannad.

Frigg94
0

Som jag minns det drack han lite och jag lite för mkt ist. Jag har somsagt minnesluckor från allt och hade inte riktigt kontroll över kroppen så kunde inte göra annat än att ligga stilla ungefär. Är grymt dålig på att förklara men ja..

Frigg94
0

+ att jag blir jätte trött när jag dricker alkohol. Kan ta några groggisar och sen kan jag ligga raklång på golvet och sova..

Karmatarerskanise
3

Som sagt, råder dig att prata med någon professionell.

CelsiusT
3

Ja prata med någon, gärna någon professionell, men framförallt någon vuxen. Om du vill kan du ju alltid ringa polisen och fråga. Dom kan också hjälpa dig med hurivida det blir en anmälan eller inte. Men ananrs gå till någon professionell som du kan få prata med om allt det här. Kan tänka mig att det tagit en del på dig.

gulzebra
0

Ang polisen och hjälp, jag vet inte riktigt hur det fungerar men polisen borde väl kunna hänvisa till någon kurator eller så som har lite koll på just sånahär fall? Eller om kanske brottsofferjouren har hand om sånt? Tänker att det kanske är lättare att få rätt hjälp den vägen, psykiatrin och sådär brukar ju vara tämligen ickefungerande i många fall annars.

Hur som helst vore det ju bra om du får prata med någon. Om du sen väljer att anmäla eller inte är upp till dig, viktigast är ju helt klart att du får bearbeta och komma vidare.

[NinaCrown]
5

Säger som tidigare, prata med en kunnig. Ungdomsmottagningen kan vara en start, eller en annan barnmorskemottagning. De kan säkerliggen föra dig vidare till en bra samtalsperson.

Sen tycker jag själv att du ska försöka genomföra en anmälan för enligt mig låter detta som en våldtäkt. Du hade tidigare under kvällen sagt nej till personens närmanden, och kan någon inte stå pga intoxikering tycker jag inte att man ska kunna kräva att personen gör motstånd eller säger nej. Jag är inte heller en av dom som anser att "dricker man får man skylla sig själv".

Anmälningen kommer tyvärr troligen inte leda någonstans, men den kommer finnas kvar ifall personen i fråga begår liknande handling igen. Alltså ger du eventuellt framtida offer en stadigare grund.

Men som sidonotis måste jag meddela att jag blir arg och ledsen över en del saker som står här i tråden. Det är inte "att bara säga nej", är man utsatt för en hotande situation är det inte många som vågar säga ifrån då de är rädda för att förvärra situationen. Ja, jag vet detta då jag tragiskt nog har flera bekanta som blivit våldtagna. Vad jag vet så var de flesta av dessa personernas reaktion att inte streta emot så att inte våldtäkten även utvecklades till en misshandel.

[Zorita]
4

Jag tycker det låter som våldtäkt, däremot är jag rätt säker på att han inte kommer dömas för den. Om du orkar tycker jag du ska göra en anmälan, men det är väldigt tungt.

Det viktigaste är att du hittar ett sätt att gå vidare från det här. Se om du kan hitta någon att prata med som kan hjälpa dig bearbeta det hela. Även om du inte mår väldigt dåligt nu kan det slå igenom senare, så se till att du får professionell hjälp så snart som möjligt.

Sist men inte minst: ignorera de som sysslar med slutshaming i den här tråden. Det var inte ditt fel. Du gav inte ditt medgivande till att ha sex och då är det våldtäkt.

Karmatarerskanise
3

#30 "De"?

[Zorita]
5

#31 Vissa gör det i denna tråden ja.

[Ace_]
7

Vänj dig vid att bemötas av skuldbelägganden av typen där folk tycker att "sätter man sig i en sån sits så har man sig själv att skylla".

Men tro aldrig på det och ägna aldrig en sekund åt att ta till dig det. Det är vidrigt, det är samhällets fulaste ansikte som visar sig. Jag är ledsen för din skull, det bemötandet är fruktansvärt.

Kontakta en tjejjour tycker jag. Eller annat, men människor som KAN ämnet sexuella övergrepp är alla gånger att föredra. 

För du behöver prata om det här, bearbeta.

Det är INTE svårt att bedöma om detta varit ett övergrepp eller ej, nej. Hon har varit otroligt berusad och han låg med henne då hon "i stort sett sov". Det är fel. Vad som hade hänt i en rättssal är en annan fråga, jag tror ingen här inne kan svara på exakt vad det hade rubricerats som. Häng inte upp dig på det, dina känslor är berättigade och dina egna. 

Begrav inte detta, kontakta någon och prata om det här. Det var inte ditt fel och det händer så många andra tjejer också.

[Thiah]
2

#33 Övergrepp och våldtäkt är väl inte samma sak?!

Att ett övergrepp skett är för mig ganska klart. Men om det är att räkna som våldtäkt vet jag inte. 

Det finns många bra punkter från olika håll i denna tråd men eftersom detta är ett så extremt känsligt ämne så kan det vara svårt för människor att se olika åsikter om saker och att kunna acceptera dessa.

[glitterglam]
4

Håller med #16, #19, #30.

Hemskt dåligt av vuxna människor att över internet sitta och skuldbelägga och trampa lite extra på någon som har blivit utsatt för något.

TS - hoppas du tar hjälp av någon professionell. Detta är under inga omständigheter ditt fel och övergrepp eller möjligen våldtäkten måste fram, för din egen skull och ditt eget mående.

Anonym
6

Detta är ju rena gissningsleken!

TS, jag beklagar att du mår dåligt. Det bästa är att söka kurator och få samtalsstöd.

MEN, att du väljer att umgås med en kille som du känner dig obekväm med och dessutom groggar med tyder på mkt dåligt omdöme. Du drack av eget bevåg. Du säger att du har minnesluckor, och sen att du är redlös. Du säger också att du blir trött av att dricka, så varför dricker du med denna kille överhuvudtaget?

Det är ju rena spekulationerna här om hur det har gått till. Han kan ha frågat dig och du kan ha sagt ngt som tolkas som ja. Hur kan du beskriva att du inte kunde röra på dig om du var redlös?

Sorry, men din story tycks förändras ju mer du skriver. Du kanske behöver en ursäkt för att det inte blev ngt med den andra killen pga att du låg med den opålitliga killen. 

Upplever du att du har blivit utnyttjad så sök hjälp. Tänk nästa gång på vilka du umgås med och vad du själv utsätter dig för. Det finns alltid människor till allt, och en del människor tar tillvara på tillfällen att utnyttja andra.

[Ace_]
13

Herregud vad det du skrev är vidrigt.

Skuldbeläggandet "varför drack du med honom om du inte ville bli våldtagen" är så…SANSLÖST vidrig. Lika illa som:

"Varför klädde du dig så då om du inte ville ligga med honom"

"Varför lät du honom följa dig hem om du inte ville ligga med honom"

Så fantastiskt klassiskt, vad bra att våran människosyn/kvinnosyn inte utvecklats sedan 1800talet.

Jag förstår att du/ni inte förstår. Men har ni inte empati. Kan ni föreställa er den ångest som era anklagelser kan inspirera? Ni säger, ungefär, "rätt åt dig". Begriper ni inte hur ont det gör i någon som upplevt ett övergrepp? Hur den personen känner inuti efteråt? Och hur omvärldens skuldbeläggande bara ökar känslor av skam och utanförskap?

Förstår ni inte hur elaka era ord och handlingar är. 

Man kan dricka med någon utan att vilja ligga med honom. Man kan dricka trots att det gör en trött, för man tror inte att man ska bli våldtagen. Ska man utgå ifrån att alla killar man känner är potentiella våldtäktsmän - det KAN man inte. Punkt slut. Han var hennes kompis, hon litade på honom. Oavsett - så är det aldrig offrets fel att hon blir våldtagen. Det är killens fel. Det ÄR inte så att för att något ska vara våldtäkt/sexuellt övergrepp så måste tjejen ha uppfyllt vissa krav innan (typ hon måste varit klädd på ett icke-utmanande vis, inte ha druckit alkohol, inte upplevt situationen som obekväm och valt att inte omedelbart springa därifrån skrikande efter hjälp för TÄNK OM HAN ÄR EN VÅLDTÄKTSMAN).

Sluta skuldbelägga offer för sexuella övergrepp (20% av alla kvinnor, ni kanske också hamnar i den kategorin en dag) sluta kritisera DERAS handlande.

Anonym
8

#37 Du tolkar det som du vill ser jag.

Jag har inte skrivit någonstans att det är okej att våldta någon eller antasta någon eller begå andra övergrepp. Jag skrev att det är dåligt omdöme av henne att umgås och dricka med en person hon inte tycker om! Det är helt skilda saker. Om hon inte litar på honom när hon är nykter, hur kan hon då lita på honom när hon är full? Det tycker jag är ett dumt val!!

Jag har inte skuldbelagt henne för någonting gällande den eventuella handlingen han har utfört mot henne. Men om det är våldtäkt kan inte DU eller JAG avgöra då vi inte var där. 

Det enda JAG har riktat kritik mot är att umgås och dricka med en människa hon inte är trygg med. Detta OAVSETT om han ofredat henne eller ej. 

Jag tycker snarare att det är läskigt att du vågar påstå att det har skett en våldtäkt, du har ju inte varit där och TS utsago är väldigt vag!

[Ace_]
6

Du skuldbelägger. Det är ingen tolkningsfråga - det är det du gör. Tro vad du vill om dig själv men du skuldbelägger offret.

Sedan skrev jag även generellt om många på det här forumets skuldbeläggande av tjejer som skriver om övergrepp, i denna tråden såväl som i andra.

Jag skrev sexuellt övergrepp när jag inte menade rent generellt. S.Ö är en bred term som passar in bättre enligt mig, våldtäkt är ett sexuellt övergrepp. Hon sa att de hamnade i säng när hon i stort sett sov. Det är ett sexuellt övergrepp. Hon hade avvisat honom tidigare under kvällen. Var såpass berusad att hon inte minns exakt vad som hände.

Seriöst. Det är ganska uppenbart ett övergrepp, ser man det annorlunda skiljer sig ens syn på sex och consent (svenska?) något enormt från min egen och, vågar jag påstå, normen.

Och OAVSETT så är jag ingen jurist. Jag ska inte döma någon, spekulerar inte kring hur en rättegång hade gått. Det enda jag vet är att den enda som vet vad hon känner är tjejer som skriver, hennes upplevelse är hennes egen. Inget annat spelar någon roll utanför en rättssal. Jag försöker alltid vara en vänlig, empatisk medmänniska. Det är inte alls svårt, btw.

Och jag personligen skulle hellre hugga av min egen arm än skuldbelägga någon som beskriver en upplevelse av sexuella övergrepp. Skulle aldrig åsamka någon den smärtan.

Det var allt för mig, godnatt.

gulzebra
8

#36+38: Måste vara lätt att sitta och säga åt någon att hon får skylla sig själv om hon blivit våldtagen när man är anonym. Lätt, fegt, vidrigt och rena jävla dagisfasonerna faktiskt.

[NinaCrown]
6

#36+38 Rätta mig gärna om jag har fel, men enligt din logik får kvinnor inte dricka om det finns någon i närheten de inte litar fullt ut på?

Då skulle jag inte kunna dricka hos mina vänner, då de i regel även bjuder andra vänner till dem som jag inte känner. Jag skulle inte heller kunna dricka på krogen då jag omöjligen kan känna alla som är där i en så pass stor stad som jag bor i… Fast sen kommer jag ju även vara påverkad på vägen hem, och då kan jag möta någon jag inte litar på… Så då har jag varit oansvarig och får skylla mig själv om det händer mig något?

Fast sen skulle det ju kunna hända att jag känner alla på en eventuell fest, men det betyder inte att jag varken tycker om dem eller litar på dem. Då får jag alltså inte dricka då det automatiskt blir mitt fel om de gör något dumt mot mig?

Sen kan det ju hända att jag litar på personen i fråga, men att den ändå gör idiotiska saker när den ser chansen. Är det fortfarande mitt fel då eftersom att jag varit berusad?

Eller ja, kanske inte är mitt fel men att saker skett pga "mitt dåliga omdöme"… Eller har jag misstolkat något här?

Cazzos
5

OT Jag förstår inte hur ni kan få det till att man skuldbelägger TS? Jag tolkade det inte alls på det sättet i de första inläggen som gav råd (eller som andra tolkade det som skuldbeläggning).
Jag vill inte låta elak eller hård på något sätt, men TS kände killen och borde själv lagt ner med festandet med killen när han var på henne redan i början av kvällen (om jag förstått rätt).

TS jag vet inte riktigt hur du känner angående denna händelse då du inte yttrat dig om det i tråden (inte vad jag har märkt iallafall, men jag kanske har missat det), men hursomhelst så tycker jag att du ska prata med killen omgående om vad som hände, och varför det hände.

Är du säker på att du låg och sov? Du har nämnt att du fick minnesluckor efter kvällen, du kanske var vaken/halvvaken och gick med på det?

Hur har det gått utanför tråden och iFokus, har du pratat med någon annan om detta? Vilka beslut har du tagit?

CelsiusT
7

#42 Jag kan också tänka att 'vore det jag så hade jag slutat tidigare' (och det är lätt att känna att man vill tala om det för TS såklart). MEN det är lätt att tänka i efterhand när man har hela historien och vet vad som hände. Man kan lätt göra en missbedömning när man väl är där - ska man för det skylla sig själv för att man blev våldtagen? Det är ALLTID den som våldför sig som är skyldig, därför ska man ALDRIG säga att offret skulle ha gjort annorlunda (för att undvika att locka den skyldige till att begå straff). Det är den som begår straffet som man ska skuldbelägga.

Dessutom så är det oerhört onödigt att göra dessa "skuldbelägganden" i en tråd på internet. Bättre att se till att tjejen ifråga faktiskt söker hjälp och inte får sådana skuldkänslor att hon istället inte vågar prata om det IRL.

Cazzos
1

#43 Som sagt, jag vet inte hur TS tolkar det jag sagt, men jag vill inte på något sätt skuldbelägga TS.

Jag har själv blivit skuldbelagd för en händelse som inte var mitt fel och tonläget var mycket negativare än vad som sagts i denna tråd.

Jag vet att man tänker "jag borde gjort såhär" blablabla efter något har hänt, men gjort är gjort och det som hände hände.
Det gäller bara nu i efterhand att hantera situationen (t.ex. polisanmälning i detta fall) och ta lärdom av händelsen.

Det har hänt mig 2 gånger men trots att det hände en andra gång så var jag för rädd att säga ifrån. Men nu är jag starkare än vad jag var innan och jag hoppas att jag vågar säga ifrån nästa gång, och jag hoppas på att TS också gör det.
Att TS inte är lika onykter bland personer som är på, som denna kille var.

Aniara4
1

För det första låter det som att det var en våldtäkt, ja. Det beror lite på hur utslagen du var, som diskuterats ovan, men oavsett så har du varit med om något du inte ville, och det är viktigt att du tar dig själv på allvar.

Att det förmodligen var en våldtäkt betyder inte automatiskt att han skulle bli fälld i domstol för det. Jag tycker att man i princip alltid ska anmäla, dels för sin egen skull (att man visar för sig själv att JAG tycker det här var fel och man gör inte så här mot mig), och dels som #29 säger, om han gör likadant igen är det större chans att det tas på allvar om det finns tidigare anmälningar mot honom. Samtidigt är det en jobbig process såklart.

Sen måste jag också kommentera den första meningen, att du har förlorat det bästa du hade, din oskuld. Jag tycker det är lite ledsamt med den synen på "oskuld" som har funnits länge men borde ha avskaffats för länge sen. Visst hoppas man att ens första gång ska vara fin och bra och med någon man känner för, men det finns ingenting magiskt i att vara en person som ännu inte har haft sex, som försvinner i ett trollslag i det ögonblick det finns en penis i en slida. Jag är övertygad om att du har oändligt mycket finare och viktigare egenskaper än att inte ha erfarenhet av sex. Och de egenskaperna finns ju kvar, du har inte ändrat dig.

Men jag hoppas du kan hitta någon att prata med om det som hänt. En kurator, ungdomsmottagningen, eller en tjejjour. Du kan också chatta med någon på Tjejzonen. Ta hand om dig själv!

XxKimxX
9

Enligt svensk lagstiftning är det att räkna som en våldtäckt om någon har utfört ett samlag eller därmed jämförlig handling med någon som befinner sig i hjälplöst tillstånd.
Att befinna sig i hjälplöst tillstånd kan innebära att man är drogad eller kraftigt berusad, att man sover, är medvetslös eller att man bågrund av fuktionshinder, sjukdom eller kroppskada ine kunnat freda sig.

Jag rekomendarar (om du inte redan känner till, hört av dig till, eller läst om) Okejsex.se.

Jag skrev till dom för en tid sedan och kände ett stöd i det.

Jag älskar deras "kom ihåg". Det får jag påminna mig själv om hela tiden.

Kom ihåg:

• Att hångla betyder inte ja till sex.
  • Att ha sex en dag betyder inte ja till sex nästa.
  • Att vara full betyder inte ja till sex.
  • Att vara tillsammans med någon betyder inte ja till sex.
  • Att följa med någon hem betyder inte ja till sex.
  • Att inte skrika eller slåss betyder inte ja till sex.
  • Att flirta betyder inte ja till sex.
  • Att sova betyder inte ja till sex.
  • Att inte säga nej betyder inte ja till sex.

Jag hoppas att jag varit till någon hjälp.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Frigg94
10

Jag groggade med honom FÖR ATT jag har alltid litat på honom då han funnits vid min sida istortsett hela mitt liv och han betydde mkt för mig. Jag har sagt NEJ många gånger till sex med honom för att jag har en annan kille som jag älskar över allt och annat medans jag umgås med honom för att han är min vän!  eller jag gjorde..

Tkr att ni som ställer de här frågorna "vrf, hur, när, var" o.s.v är extremt vidriga (tex vrf groggade du med honom om du känner dig obekväm med honom). Sätt er framför eran bästa vän och vänta på att h*n ska våldta er så får ni se hur det känns. Han svek mig totalt. Det va nån ovanför som skrev ngt om att jag skulle prata mig honom. TRO MIG jag har försökt, men han har blockat mig överallt, svarar inte på sms och trycker upptaget när jag ringer. Det går för långt säger jag bara.  

Jag ska fundera på det här med att anmäla, men till hösten går han och jag i samma skola och då blir det lättare för mig att prata mig honom. Just my words och det är JAG SJÄLV som var med om händelsen. 

Ni som gett mig tips och hjälpt/försvarat mig: Tusen tack, ni är guldvärda♥

[Ace_]
3

Håll fast vid vad du vet, att det inte var ditt fel, och börja aldrig lyssna på de som skuldbelägger.

Så jävla ledsen för att du behövt läsa vad vissa i den här tråden har skrivit, det är vidrigt och jag känner med dig.

+ Igen, du borde verkligen prata med någon om vad som hände.

pyromanen
1

Man ska inte behöva utsättas för ofrivillig "påsättning" oavsett om man är full och oavsett vilka kläder man har på sig eller inte har på sig. Det ska inte vara tillåtet att ha sex med någon som inte sagt ja till sexet.  MEN så som verkligheten ser ut idag så utsätter man sig för ökat risk att hamna i situationen att bli våldtagen om man dricker alkohol så att man inte kan ta hand om sig själv eller går ensam och lättklädd i vissa kvarter.. så  en sak är juridik och vad man kan tycka i teorin borde gälla, nåt annat är att ta hand om sig själv i den verklighet som finns.

Karmatarerskanise
6

#49 Problemet är också att man på fyllan kan säga saker man aldrig hade sagt i nyktert tillstånd. Tex ge sitt medgivande till sex, och sedan glömmer man bort det i fyllevillan.

Frigg94
6

Eftersom det kom in med kläder och mer kan jag säga att vi va ute på landet hos hans mamma men hon låg dock och sov.  Jag hade på mig strumpor, Jeans, ett svart linne som gick ner på rumpan och en svart långarmad tröja. Jag vet bara att jag sa nej ifrån början sen vet jag inge mer. Har pratat med honom nu (jag ringde på dolt och då svarade han äntligen) och han sa ngt om att jag sa nej men visade det inte tillräckligt… blev bara så chockad över att han sa med egna ord att jag inte ville… helt sjukt.. somsagt, ni som försöker hjälpa mig och som stöttar mig, tusan tack♥

[Zorita]
3

#51 Jag håller med, helt sjukt. Ett nej är ett nej.

Kram på dig!

gulzebra
5

#51: Men för i… Visade inte tillräckligt?! Säger som #52, ett nej är ett nej, så jävla enkelt är det. Kan man inte ta ett nej så kanske man inte ska grogga heller, för att säga som folk i tråden fast åt rätt håll…

Måste för övrigt konstatera att den här tråden gör mig lite glad faktiskt. Inte för det du varit med om, utan för att det är så många som reagerat mot slutshamingen. Det finns hopp för mänskligheten :)

Karmatarerskanise
4

TS; Då är det våldtäkt om du sade nej även då han ville ha sex.
Anmäl, även om det är hemskt jobbigt med rättegång om det skulle leda till det.

Fridaybrew
5

Gjorde du som jag tipsade om i #6 att spela in det?

/Fridaybrew

StickyKitten
10

På tal om skuldbeläggandet av brottsoffer så måste man komma ihåg att det finns många sätt som man kan göra detta på, det handlar inte bara om att rakt ut  säga att "skyll dig själv, du var full/lättklädd/osv", man kan skuldbelägga människor på mer subtila sätt. Att över huvud taget föra en diskussion om vad offret kunde eller borde ha gjort eller prata om någons omdöme är att skuldbelägga. 

Varför det är skuldbeläggning kan vara knepigt att förklara, men jag tror att om folk på riktigt förstod att ett övergrepp alltid är till 100% förövarens val så hade samtal om (i det här fallet) tjejens beteende känts helt irrelevanta. Många säger "det är såklart inte hennes fel MEN", och då har man bara inte fattat. Man har kanske fattat att visst, det är inte hennes FEL, men liksom hon borde ändå ha förstått, det finns ju risker, blablabla.

Nä. Det heter "det är inte hennes fel". PUNKT.

Frigg94
2

Jag ska försöka anmäla så fort jag har nerver till det.. har typ inga nerver kvar känns det som.. Men jag ska ta kontakt med någon duktig psykolog så jag får prata ordentligt… 

Tack för att tips o.s.v. ♥

Ska även prata med min mamma då hon inte vet om detta än.. ingen vet om det utom han och jag.. och ni som har läst detta då, men jag räknar de i min närhet nu. Ska även prata med hans föräldrar. Jag ä dock inte myndig så jag kan ju inte riktigt sköta allt själv än.. haha

kram på er!

Karmatarerskanise
1

57 börja med psykolig och din mamma, sen kanske din mamma kan berätta det för dom.

Cazzos
2

Stört att det är han som blockar dig och fryser ut dig än tvärtom.
Jag tror att han känner skuld. Han var ju så pass vaken så att han kunde utnyttja dig på det sättet och kommer ihåg mer av kvällen än vad du gör.

Jag hoppas att allt går bra, lycka till 💋

[Ace_]
5

#59 "att han kunde utnyttja dig på det sättet"

Hoppsan, du stavade "våldtog" fel. 

För övrigt må jag säga att det är rätt usch att ni som skuldbelagt nu försöker visa omtanke. TS har redan skrivit att hon uppfattar er som vidriga, andra i tråden har sagt samma sak till er, uttryckt att det är elakt. Ni verkar ha hört oss, men inte TS. Hm? Är konflikträdd som fan men fuck it sanningen är att det gör mig nästan arg att se hur folk i den här tråden först skuldbelägger den här tjejen och sedan försöker verka snälla. (Nu är jag säkert sexistisk - men hur typiskt tjejer är inte det? Som en parodi på oss själva för fan.) Tvivlar starkt på att hon vill höra ifrån er iöht (ska inte tala för någon annan men jag hade verkligen, verkligen inte velat).

Liksom…lämna tråden för fan. 

TS: har du pratat med din mamma? Jag vet att det är ett svårt samtal att ta, men en förälders stöd genom detta är guld värt.

Cazzos
3

#60 Jag stavar som jag vill.

Jag förstår vad du säger men tänker inte ta åt mig då det är TS som får avgöra hur vidrig jag varit mot henne i denna tråd, inte du. Tack för att du påpekade det ändå.

Karmatarerskanise
7

60 uppenbarligen kan ts tala för sig själv. Tycker ditt inlägg visar på dålig diskussionsförmåga och är allt annat än konstruktivt. Det är ju BRA om folk som du utrycket det "plötsligt börjar visa omtanke". Hur du kan få det till något negativt är underligt. Förändringar till det bättre är bra. Sedan undrar jag vilka det är som anklagas för skuldbeläggande?

Frigg94
0

De som vet vad jag menade och det pekar mot dom borde veta det och kan lämna tråden. ELLER så ignorerar alla dom bara, svårare än så är det inte.

Nej jag har inte det. Vet dock inte om jag vågar heller då hon är ganska sträng mot mig vilket inte alltid är trevligt. Men jag ska försöka i vilket fall.

Karmatarerskanise
0

#63 Skriver du med två nick i samma tråd?

Frigg94
3

#64  va?

Vad jag menar är att jag är van att folk sätter frågor emot som gör att man får skulden på sig så det är bara att ignorera. Tycker vi kan avbryta den här tråden nu då jag ska tänka över allt. 

Tack för all hjälp/stöd♥

FunkyShrimp
4

#1 det var bland det värsta jag hört. är du ett troll? försöker du vara rolig?

Fridaybrew
6

Ser helst att moderatorn tar bort inlägg #66 då den bryter mot reglerna =)

Om du hade läsförståelse så hade du inte behövt bryta mot reglerna.

Kommentarerna är skrivna utifrån den givna beskrivningen innan, att det sedan framkommit saker EFTERÅT som förändrar helheten är något  man inte kan sia om när man kommenterar som #1.

Men är man vaken och medvetande men full och INTE säger ifrån då är det omöjligt våldtäkt. Det är så ett rättssamhälle fungerar. Det är bra tycker jag, tryggt för rättsäkerheten.

Om ts hade lyssnat på mina råd hade hon haft bevismaterial att ta till polisen som underlättar vid en rättegång. Men det verkar som att ni väljer läsa det ni vill läsa. Your loss not mine!

TS frågade hur rättsläget låg till och det är det som hon får svar på. Jag vidhåller att utifrån #0 enbart/ensamt så skulle det inte vara något brott iom att hon inte själv minns om sagt nej eller ej. Det är nyckeln till allt, säga nej OCH göra motstånd. vilket inte finns beskrivet i #0

Tycker rättskunskap ska vara obligatoriskt så fler får en vettig uppfattning om vad ett rättssamhälle är och hur lagar och regler fungerar för det är uppenbart flertalet här som inte har läst något alls om detta.

/Fridaybrew

Karmatarerskanise
1

Ett tips till ts. Gå och kolla dig för sjukdomar som är sexuellt öövrförbara.

[Camia7]
1

Det är bara våldtäkt om det kändes som det. Kände du att du inte vad med på det och mår dåligt över det så är det våldtäkt

[Moa-]
5

Camia7; nej, det är det inte. Inte juridiskt.

En våldtäkt juridiskt består av flera delar som måste vara uppfyllda för att det skall vara en våldtäkt:

1. Gärningsmannen måste ha ett uppsåt att begå den handlingen som begås. 

2. Det fordras ett tvång genom våld eller hot om brott alternativt att offret befinner sig i ett hjälplöst tillstånd (bland annat; medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning). 

3. Att handlingen rör sig om ett samlag eller en handling som är med hänsyn till kränkning eller omständigheterna i övrigt är jämförbar med samlag. 

Uppfylls ovanstående krav så är det en våldtäkt enligt BrB 6 kap 1 §, annars är det möjligt att det är ett annat brott, men ingen våldtäkt.

[Camia7]
0

olaga hot är inget olagligt om inte den hotade känner sig hotad! Har vart med om det så vet att det är så! Det är bara om man upplever det som ett brott

Polisen frågade om jag kände mig hotad och om inte skulle dom lägga ner. Det borde va samma sak gällande vt!?

Och är man inte med på det så är det vt

[Moa-]
3

Camia7; utan tvång så föreligger ju inget tvång? Eller jag förstår inte riktigt hur du menar nu? Ett hot bygger ju på ett hot, och ett hot om att få en chokladbit exempelvis är inget hot. Rekvisit är olika för olika brott och det går därför inte att säga "det var ju så i fall YY om en helt annan handling.

Däremot så finns alternativet hjälplöst tillstånd gällande våldtäkt som även inkluderar fall när vederbörande inte är vid medvetande och det därmed sker ett otillbörligt utnyttjande.

Charlott_
1

#68 Kondoms användes ju. det finns skrivet åvan.

Men jag har en fråga till TS. Han va inte lika full som dig å du hade minnesluckor. Du kanske var med på de men inte minns de?För har man minnesluckor så minns man ju inte allt man säger.. Att du inte minns vad du sagt till han? Hur gammal är du? Är du under 15 så är det ju olagligt. Men om det var din vän så skulle han nog ha slutat om man inte var så full..

Har du pratat med han efter och hört han version då? :)

gulzebra
4

#73: Gummi må skydda mot mycket, men inte mot allt.

Brukar vara en fördel att läsa trådar man svarar i. Om du läser TS inlägg (#51) så ser du att killen har sagt själv att hon sa nej.

Charlott_
2

#74 hmm okej, läste en bit ner men att komma med ett nej sååååå långt ner i tråden är ju svårt…. gick de dem 20 första av vad jag läst och då förvantar man sig sanningen där i första hand å iinte 50 kommentarer senare :)

Karmatarerskanise
1

Det är alltid en fördel att läsa hela trådarna, eller i alla fall början och slutet så man har en hum om vad som hänt.

gulzebra
3

#75: Varför skulle det vara svårt att komma med ett nej långt ner i tråden?
Förväntar sig sanningen? Öh… Då läser man väl iaf TS egna inlägg åtminstone, de ger ju absolut bäst hum om hur det gått om man inte orkar läsa hela tråden.

Charlott_
1

#77 Men herregud. Folk kan väl göra fel. Ska alla klanga ner på mig nu eller?

gulzebra
1

#78: Folk kan göra fel och folk kan uppriktigt undra varför det skulle vara svårt att komma med ett nej långt ner i tråden.

Charlott_
2

#79 Men jag såg de inte för jag kolla rätt långt ner ändå. Å jag frågade faktist, det var ju inget påstående! Tillbaka till ämnet dock. att hacka upp sig på folk är bara onödigt.. Jag FRÅGADE i mitt inlägg. inte ett påstående som ni tycks verka tro..

Karmatarerskanise
3

#80 Folk reagerar väl mest eftersom du ställer frågor som det redan svarats på. Och eftersom det är ett känsligt ämne blir det lätt irritation då någon drar upp det som redan är avslutat.

Charlott_
1

#80 Men herregud…

gulzebra
4

#80: Fine, vi säger såhär - låt säga att det var du som råkat ut för det som TS råkat ut för. Det har redan stötts och blötts fram och tillbaka. När allting framkommit för längesen kommer någon som inte orkar läsa tråden och börjar spekulera i huruvida du kanske ville ligga och inte alls blev våldtagen. Skulle du tycka att det var kul?

Alltså ärligt talat, att sätta sig och spekulera i en sån här tråd utan att faktiskt läsa den är faktiskt bara respektlöst. Det hade varit en sak om du gjort som jag varit med om ett antal gånger, hoppat in i en tråd med tex en datorfråga och svarat på frågan eller ställt följdfrågor när problemet redan är löst - det är irriterande, men ingen fara. Men det här gäller en våldtäkt, något som tenderar att vara skitjobbigt att uppleva.

Charlott_
2

#83 Men jag bryr mig inte vad du tycker. Orka att du lägger ner mer tid på mig! Om det är så himla känsligt så sitter man väl inte å skriver ut det så här eller? Då tycket jag faktist man får ta konsekvenserna om man skriver ut något sånt här. Och de jag skrev nu borde du läsa djupare i för att fatta!Som jag skrev, man får ta konsekvenserna. Är man trött å inte orkar läsa typ 100 kommentarer innan så utgår man ju ifrån de inlägg hon gjort.

Karmatarerskanise
2

#84 Men det är ju det du inte har gjort, läst TS inlägg. Du missade ju det viktiga.

Självklart kan man skriva om känsliga saker här inne. Det är till stor nytta för många att få ventilera sådant här.

Och som #83 skriver är det skillnad på att inte läsa hela trådar då det gäller mindre viktiga sker. I sådana här trådar är det viktigt att man kollar läget innan man skriver.

Uppenbarligen når vi inte fram med poängen, så det är nog lönlöst att forsätta.

gulzebra
1

#84: Men du utgick ju inte från de inlägg hon gjort, hade du gjort det så hade det inte blivit något tjafs. Är man då för trött så kanske man ska gå och lägga sig istället för att skriva nånting alls.

Charlott_
1

#86 Men hur många gånger ska du upprepa detta? Jag struntar fullständigt i vad du skriver alltså…. hahahaha Du har ju hakat upp dig på samma sak ändå. fett stööööörande!!

gulzebra
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#87: No prob, jag är hellre "fett stööööörande!!" än så respektlös att jag ifrågasätter huruvida ett våldtäktsoffer verkligen blev våldtagen när fakta redan framkommit bara för att jag är för lat för att läsa TS inlägg i tråden.

Men nåväl, I'm out. Såna som du går inte att diskutera med så orka.

[glitterglam]
7

#87 Jag tycker du borde skämmas som skriver en massa respektlösa saker i en sån här tråd! Om jag var i dina skor skulle jag tagga ner, be om ursäkt eller inte skriva något mer i denna.

Charlott_
3

#89 ursäkta? Vad borde jag skämmas över?  Jag vill lixom inte läsa samma sak i varje inlägg som är till mig.. Ville du mig ngt mer så kan du ju PM:a Mig! För de verkar ju väldigt viktigt att trycka ner på ngn nu!TS har ju SJÄLV valt att skriva ut detta sååå himla känsliga ämnet bland 100000 okända människor. Då får man ju vara öppen och prata om de. Jag gick utan de 50 kommentarerna jag läst Och ville med mina egan ord ha svar ifrån henne. Inte en annan spydig unge!

Charlott_
2

Nog från mig.. Bara massa människor som sattsar på att trycka ner andra. Fy usch asså på er. Det är ni som borde skämmas!

Emelie-E
0

Håll god ton i tråden, tack!

[glitterglam]
3

#90 Oj vad du tog illa upp och beter dig nu ännu värre. Jag ser inte att jag någonstans har tryckt ner dig och det var inte heller tanken. Stadiet unge har jag i alla fall kommit ur för ett antal år sedan, vet inte varför du var tvungen att svara med påhopp och falska påhitt, när jag inte ens har varit otrevlig?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.