Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 13902 ggr
Anonym
0

Flytningar klumpar sig??

Hej!

Iförrigår så skulle jag kolla underlivet då det kliat ett tag, så tänkte kolla hur det såg ut där nere. Inte så märkvärdigt, dock så var det en klump av flytningar precis vid slidöppningen, som en liten ärta. När jag skulle "examinera" så att säga då jag blev väldigt fundersam så var det en onormalt fast konsistens.

Igår så hade jag normala flytningar, dock lite mer rinniga än vanligt men annars helt ok.

Idag så har klumparna kommit tillbaka och jag förstår inte varför. Det luktar inte onormalt, utan som det brukar göra.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara?

Åsa S
0

Gå till gyn kan vara Svamp låter så med tanke på att det kliar man får bättre medel utskrivna av gyn än de receptfria som finns oftast får man 1-2tabletter och det räcker.

Anonym
0

#1 Det kliar dock väldigt sällan. Har inte kliat på flera dagar nu.

Jag hade inte rakat underlivet på hela vintern, men sedan gjorde jag det för att det hade börjat klia. När jag hade rakat mig så kliade det inte längre och sen nu när det växt ut en del så har det börjat klia lite igen. Det kliar/kliade på de yttre blygdläpparna samt ovanför klitoris där håret växer.

Har aldrig gått till gyn förut, har blandade känslor ang det..

[Camia7]
1

Oj asså Svamp kan spöka jätte mycket. Man kan ha det utan att det kliar och jag tycker att det låter precis som svamp

Åsa S
0

Jo Svamp kan man ha utan att det kliar för det har jag haft ibland när jag gått till gyn för något annat och då har jag även fått medicin för det.

Alla mina problem försvann dock samtidigt som jag slutade med p-piller, många p-piler ger ju torrare slemhinnor = man får lättare Svamp.

Tycker också du ska gå till gyn nån gång måste du ju gå dit det är ju bättre få det överstökat det är inte så farligt eller obehagligt när man väl är där utan känns rätt naturligt inget annorlunda än att gapa hos tandläkaren, du har ingenting de inte sett tusentals gånger förut.

Anonym
0

Varför/hur får man Svamp?

Det har faktiskt blivit bättre nu, klumparna har minskat och det är bara vanliga flytningar nu. Det verkar gå fram och tillbaka.

Åsa S
0

Ofta är det obalans i underlivet som är orsaken + det finns sånt som kan öka risken ex. det kan vara sånt som hormonella medel man äter  ex. p-piller, högt intag av socker, täta underkläder, tighta kläder, rakning av underliv (håret bildar en luftkudde mellan trosan och huden och minskar risken för ex. svamp), graviditet, för mycket tvättande av underlivet med tvål etc.

+även tamponger kan öka risken sa min gynekolog eftersom det kan torka ut slemhinnorna som då blir mer mottagliga så han rekommenderade att använda sånt som binda och menskopp.

Anonym
0

#6 Av de exemplen du tog upp:

P-piller - Aldrig ätit
Högt intag av socker - Kan stämma, dock tycker jag att det är konstigt att det kommer nu då det inte är sällan min blodsockernivå går som en berg- och dalbana
Täta underkläder - Täta och täta, jag använder bara bomullstrosor. De hänger inte men de sitter inte upp mellan skinkorna heller
Tighta kläder - Jeans har jag, men det har jag haft i urminnes tider! Rakning av underliv - Har som sagt rakat underlivet förr utan vaginala problem, dessutom var det så länge sedan jag rakade mig sist
Graviditet - Kan inte vara graviditet, är fortfarande oskuld!
För mycket tvättande av underlivet med tvål etc. - Tvättar bara med vatten 1 gång om dagen, på helgerna tvättar jag inte alls om jag inte ska gå ut någonstans, vilket jag sällan gör

Om klumparna kommer tillbaka så får jag bita ihop och boka en tid hos gynekologen! Tack för hjälpen 🙂