Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettfysisk-hälsa
Läst 22424 ggr
SuperLimm
0

Inflammerade hårsäckar?

Hej!

Jag får ibland som finnar/ inflammerade hårsäckar eller vad det nu är precis vid troskanten. Dom är omöjliga att klämma och om jag ibland lyckats få ett litet litet hål så går det knappt att få ut något ändå. Är inte helt säker på vad det kan vara egentligen, inåtväxt hårstrå?

Jag brukar ibland epilera bikinilinjen men har fått sluta med det nu för det kommit så många såna grejer. Nu rakar jag bara. Dom är stora och gör sjukt ont i 2-3 veckor. Sen blir dom lite mindre och gör inte ont längre men dom brukar vara kvar minst 2-3 månader, om inte ännu längre, innan dom försvinner helt.

Vad tror ni det kan vara?
Har ni några tips på hur jag får bort dom och undviker att det kommer nya?

Mvh Linn

Charlott_
0

Det med finnar i hårbotten finns inget att göra åt.  Vey en som har samma problem. Men man kan inte hjälpa vad finnarna plummar upp någon stans :/

De med rakning där nere vet jag inte riktigt. Du kanske använer en för slö rakhyvel? Texta att använda rfsu's kräm som man har efter rakning. Finns på apoteket. Har själv inte använten då jag inte har problem med ssånt. Men det är ju värt att testa för den osm har de :)

SuperLimm
1

Jag rakar bort allt och har bara problem precis vid troskanten så jag tror ju inte det beror på rakningen. Tror det är utav att jag epilerade för det är bara där jag epilerat som jag har problem nu, även att det är typ 2-3 månader sen jag epilerade där sist så försvinner det inte..

Mvh Linn

Charlott_
1

#2 En epilator nopprar ju mer bort hårtråna så slut amed de om de irriterar huden. Men de finns även ngt som heter inlammerade hårsäckar å de är mer än vanligt :)

pistenbully
1

#3 vad innebär det? När hårsäckarna är inlammerade?

Charlott_
0

#4 Dem är lite variga innuti och hårståt kan typ inte komma ut, men vissa. Men det är väldigt vanligt har jag hört. Inget man kan göra något år direkt :)

SuperLimm
1

#3 Jo jag har slutat epilera där, sist var som sagt 2-3 månader sen. Jobbigt är det och det ser rätt hemskt ut. Det är mest rött så det syns inte så mycket men det gör sjukt ont. Det blir alltid i ljumsken eller strax ovanför, precis i troskanten. Där sitter alla trosor också så det går ju inte att undvika att dom skaver. Jag får vänta och se om det går över då kanske, om ingen annan har något förslag.

Mvh Linn

Charlott_
0

#6 Vänta tills de växt ut helt å slutat vara rött å prickit. seen testa med vanlig rakhyvel å den en kräm ifrån 'rfsu', mot röda prickar :)

SuperLimm
0

#7 okej jag får göra det :)
Du vet inte vad krämen heter?

Mvh Linn

Charlott_
0

#78 Nej med det står på krämen :)

SuperLimm
0

okej får kolla då :)

Mvh Linn

[Devya]
0

Jag fick nästan samma sorts problem på benen, just tack vare epilatorn. Det var dock frågan om inåtväxt hårstrå.

Jag hade då hållt på att epilera benen i närmare två år innan jag började få problem. Det tog också två år innan mina ben började bli normala igen. Nu håller jag mig endast till att raka benen vilket fungerade mer än väl i över 10 år för mig tidigare, så det ska väl fungera nu också. Aldrig mer epilator, vilket är synd för benen höll sig så lena å släta även då håret började växa ut… =(

SuperLimm
0

Ja visst är det tråkigt! Jag har inte problem på benen som tur är. Så bikinilinjen får jag ta o enbart raka med hyvel nu. Tycker hyvel är så tråkigt, växer ju ut på bara några dagar igen..

Mvh Linn

pistenbully
0

#12 ja, och stubben börjar komma redan dagen efter :-P

IceTee
0

När jag ska ta bort hår där nere så gör jag följande:

Duschar varmt och länge, så huden slappar av. Tvålar in så jag är red (dock aldrig I slidan, bara själva vulvan). Sen tar jag en VASS rakhyvel och personligen gillar jag att använda balsam som rakgel, men så länge du har något spelar det nog ingen roll vad det är! Jag rakar medhårs, för att inte irritera i onödan (det blir inte helt 100 slätt överallt, men du slipper sånna grejer i alla fall!) Sen smörjer jag in med RFSU's after shave (googla så hittar du mer info, grå falska! 😉) efter det har jag inte trosor på mig förrän dagen där på. Gör alltid detta på kvällen eller när jag inte behöver gå ut, då kan man gå i mjukisbyxor utan trosor och låta huden vila! Sover även utan trosor den natten, så det skaver minimalt. Dagen efter är det bra att ha lite mer "boxer-trosor"

Det har alltid hjälpt mig i alla fall! Lycka till!😃

Medarbetare på Skor iFokus

Mabrotnosh
0

Jag har haft likadant men jag är ju själv plågare. Så jag körde in nålar i det där finnarna och sedan klämde. Ibland kom det något andra gånger ingenting då gröpade jag lite med nålen tills hårstråt tittade fram då hjälpte jag till lite genom att dra ut det med en pincett men drog aldrig bort det.

[silkesnosen]
0

Det gäller att peela i duschen och så använder jag alsolsprit. Sedan bytte jag trossort, alltså hittar inte namnet å ddee just nu, men de som är lite lägre och inte är så höga :P