Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 2167 ggr
[ESAR]
0

Någon som har PCOS?

Hittad en gammal tråd som va flera år gammal om just PCOS men tänkte att jag gör en ny tråd. Finns det någon mer här inne som har PCOS? Vilka symtom tycker ni är jobbigast att leva med? (Förutom kanske skräcken att kanske inte kunna få barn, iaf inte lätt)

pistenbully
0

Får man fråga vad det är för sjukdom, i stora drag?

[ESAR]
0

Oj, det är ganska mycket. Nog lättast att läsa om det om du googlar :)

Intehärutandär
0

Jag har det inte, men två goda vänner har. Den ena lider mest av det. Hon är barnlös och kämpar ständigt med övervikten. Och behåringen då. Den är generande tycker hon. Sommaren är jobbig med all rakning. Men mest ledsen är hon över barnlösheten. Hon är snart 40 år och har följt alla vänner som fått barn, och själv är hon tanten med katten. Älskar henne mycket och för mig är hon den finaste människa jag kan tänka mig, som behöver lite tur i livet nu.

[ESAR]
0

#3 jag förstår henne. Har hon inte fått äta medicin för att få hjälp med att bli gravid? man kan ju även göra en tillfällig operation för att få igång ägglossningen. Men hon kanske har provat med hjälpen? Vissa har ju trots den hjälp man kan få, ha otroligt svårt med att bli gravid. 

Jag har också otroligt svårt att bli gravid, dock försöker vi inte just nu men har under hela mitt (sex) liv aldrig haft skyddat och ändå aldrig blivit gravid så antar att jag kommer bli en sån som kommer ha svårt. :( 

Åh den där övervikten. Den kämpar även jag med dag ut och dag in. Ökad behåring har jag faktiskt inte mer än att om jag rakar mig har det växt nå otroligt dagen efter. Men har som tur är ingen på typ mage och i ansikte. 

Ge henne styrkekramar från mig! En dag kommer hon få sitt barn!

Intehärutandär
0

#4 Jag vet inte alla detaljer (mediciner), men hon hade en lång relation på ca 10 år fram till för något år sedan utan lycka. Men att hon ätit någon speciell medicin vet jag, det har hon pratat om. Och varit på regelbundna läkar-besök för detta. 

De har varit på henne om övervikten innan IVF och div metoder. Men mediciner för just övervikten funkar inte. Hon har ingen ägglossning, som de flesta med PCOS har bekymmer med?  Nu är hon singel som sagt och har nog lagt detta med barn på hyllan, men vem vet kanske prickar någon ny man rätt. :)

Hon kunde fått laser emot behåringen, men var inte redo då - och nu säger hon att de tagit bort det? Att de kan få det via landstinget med PCOS ? 

Jag hoppas för din skull som mor till en underbar tonårsson, att Du en dag får ett barn. På egen väg eller med hjälp.

[ESAR]
0

#5 Usch då! Ja vissa har de verkligen svårt. 

Det har jag tänkt på, om man har PCOS, undra om man har rätt att adoptera? 

Vad jag vet så har de inte tagit bort de men kan vara som du säger, att det är via landstinget. Men vet inte hur det fungerar.  

Tack så jätte mycket. Självklart hoppas jag det också. Vill ju ha typ tre fyra barn så vi får la se hur det lyckas..