Smärta så in i he*****
Hej! Kan ni ge tips och råd till mig det är så att när jag får min mens så får jag så in i helv** ont i magen att jag nästan måste ta dubbel dos av naproxen då jag inte tål alvedon.. jag äter oxå p-piller men ville att man skulle slippa mensen men tydligen inte..
Har ni några råd till mig.. Hatar att ha så här ont.. 😕
Jag brukar oxå ofta få feber och kallsvettas när jag får mens :-(
Jag hade sån fruktansvärd mensvärk förut och fick prova P-plåster för detta och det funkade toppen, i varje fall för mig.
be att få andra läkemedel utskrivna av läkare som är starkare.

Läs på om endometrios som är en sjukdom förknippad med starka menssmärtor
Men p-piller blir du inte av med mensen, men du kan hoppa över mensen. Det är mini p-piller som man tar bort mensen av..
Förstår känslan, har precis spenderat en morgon i smärtans tecken, härligt strålande ut i ben och rygg. Tyvärr kräktes jag upp all alvedon jag försökte få i mig, för japp jag kräks blir vit i ansiktet och kan typ inte lämna toaletten heller…
Mitt bästa tips är att se över vilken typ av piller du har. Ju högre östrogen, ju mindre menssmärta har jag förstått. Sedan kan du ju se om mensen kan förvinna som ovan skriver. En del får ju ingen mens av p-stav och liknande.
Jag kan dock trösta dig med att det blir bättre med åldern (generellt). När jag var yngre varade det i fler dagar och timmar och jag var mer nära att svimma och tja mer smärta, även om det känns som om morgonens var fullt tillräcklig.
+Det kan ju vara myom med ibland kan de vara svåra att upptäcka hade varit hos gyn några gånger och helt plötsligt en dag hittade han ett myom det var litet så han sa det var lätt att missa sånt men även små myom kan göra så man får extra ont vid mens som tur är får jag inte så jätteont för det mesta.
minipiller och dyl tar inte bor mensen hos alla det kan bli tvärtom med mens hela tiden. +För en del blir det ingen skillnad alls.
Vid misstanke eller vid bekräftad Endomitrios så brukar behandlingen bestå av P-piller och att man då äter ungefär 3 kartor i rad utan uppehåll eller sockerpiller och då slipper man mensen…detta ska visst kunna lindra Endomitriosen…
Jag har ingen diagnos på endo, men min barnmorska misstänker det då jag ligger dubbelvikt av smärta, gråter, spyr och kallsvettas när jag har mens. Jag har haft p-stav (hade mens hela tiden), mini piller (samma som p-stav), p-piller (spyr ibland på morgonen så jag bytte till något som funkar hela tiden) och har nu p-ring. Jag fick också tipset att hoppa över mensen och det gör jag. Självklart kommer mellanblödningar men dom gör inte alls lika ont. 🙂
// Lise
When nothing goes right, go left!
Vissa p-piller kan ju minska menssmärtorna, har du fått prova andra sortes p-piller?
Jag har hemska menssmärtor just nu och ska från o med onsdag börja med en ny sort och hoppas på bättre mens. Min mens var mycket mildare innan jag började med dessa p-piller.