Vad är kvinnligt??
30 årig singeltjej som varit singel i 7 år vilket är alldeles för länge men jag skulle vilja vad kvinnlig vardags makeup är och vad är kvinnlig vardagsklädsel? Och vad tillsätter man i torrt och livlöst hår för att det ska bli piggt igen??
Kläder som framhäver dina kurvor och som du känner dig kvinnlig och sexig i utan att känna dig vulgär, och testa balsammetoden eller någon bra hårinpackning :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vad är balsam metoden??
#2 googla :)
Kvinnlig sminkning visste jag inte ens fanns. I min värld sminkar sig bara kvinnor ;) Men maskara, lite kajal, puder och rouge/solpuder lägst kindbenen brukar framhäva det vackra. Och kanske ett fint läppglans som framhäver läpparna.

Det alla män jag stött på uppskattat hos kvinnor är ju en tjej som ser nöjd ut och inte ber om ursäkt för sig. Om det sedan betyder helt osmikad eller full teatermakeup beror ju mer på tejens smak. >Samma med kläder, vissa kä'nner sig superfina i en blommig klänning och vissa tycker om att gå i stora kängor. Vad kännewr du dig som allra snyggast i?
Kan förövrigt nämna att min mor alltid hävdat att män gillar feminin klädsel och hon tyckte jag skulle ha mer "kvinnliga" kläder, dvs blommigt, klänningra, ljusa färger osv. Nu följde jag ju inte detta råd och har senare fått höra av min sambo att han spanade in mig innan vi blev ihop för att han tyckte jag var så snygg när jag hade jeans och gubbkeps eller mina jobb-målarkläder:)
Något kvinnligt plagg som funkar till allt (kjol, jeans, capri, shorts osv) är en blus (inte skjorta - blus!)! Alla borde ha minst en blus i garderoben. Det funkar också både till arbete, fest och till vardags. Allt beroende på material och mönster.
Något annat som är så viktigt är skärningen på kläderna. Det missar många. Man kan ha "sin stil" som många säger och det är okej, men har man fel modell till sin kropp så ser det inte attraktivt ut.
Man behöver inte sminka sig mycket. Oftast behövs bara en bra bas, hudnära ögonskugga med highlighter, en bra mascara (+ ögonfransböjare) och lite läppglans. Ögonbrynen är superviktiga med, de lyfter hela ansiktet. Plocka dem lagomt och fyll i om det behövs.
#5 Alla borde inte ha en blus hemma. Alla borde ha kläder hemma som dom känner sig bekväma och fina i. DET är det allra viktigaste ang. kläder.
#6 Håller med :)
#6 Frågan handlade om "kvinnligt" - Hur många män har blusar? Jämnfört med skjorta som är könslöst plagg.
#8 En blus behöver inte betyda kvinnligt :) En kjol eller en klänning behöver inte heller betyda kvinnligt. Jag hatar klänningar, kjolar och blusar men är jag okvinnlig om jag inte bär dom plaggen då? Är jag mer en man som hellre går i jeans och t-shirt/linne?
Kvinnligt sitter inte i kläderna, det sitter i hjärnan. Man utstrålar mer om man bär det man trivs i.. sen om folk gillar att klä sig s.k kvinnligt så är det upp till dom såklart. Men jag reagerade på dig ''alla borde ha minst en blus i garderoben!'' … för det är inte en självklarhet för alla.
Jag äger ingen blus 😃
Men känner mig kvinnlig i kjol och klänning.
Balsammetoden är inget jag skulle rekomendera till ett torrt hår! Du tillför bara mer fett i din hårbotten med balsam metoden och det ska man ej göra eftersom hårsäckarna redan har fett.. En bra hårinpackning är bättre. Det är ju ditt hår du behäver hjälp med, inte din hårbotten. Undra vem som kom på den balsammetoden egentligen för de är bara bullshut :)
11 knappst bull då så många får bra hår av det.
#11 Har du ens testat balsammetoden? Balsam har man inte bara i hårbotten.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
Jag har aldrig balsam i hårbotten och har inte haft på flera år, det tynger bara ner mitt hår så fördelar bara i längderna helt enkelt.
Nä men jag vet många som testat de själv. Är du frisör själv och kan grunderna till allt? Varför ska man tillföra mer fett i hårbotten när hårsäckarna redan har tillräckligt? Du ger ju bara mer fett till hårbotten å de blir fett. Efter en längre tid så vänjer ju sig håret med den mängden fett ni tillsätter å då tror alla att de är fint…
#15 Vad ska man ha istället då? Schampoo som torkar ut hårbotten och gör så att det produceras mer fett och sedan torka ut det igen i duschen och så håller det på så?
#15 Nej jag är inte frisör men Annika som tog balsammetoden till Sverige ÄR frisör.
Jag har tyvärr inga andra tips till dig TS men några förslag som andra har kommit med låter bra. :)
Hälsningar Olivia
#15 schampo torkar ut och tar bort allt fett så kroppen måste överproducera för att återfukta håret. Genom att själv återfukta så lugnar sig talgkörtlarna och produktionen lugnar sig och håret får bättre balans.
Det blir jättefett i början ja, men det är för att kroppen producerar så mycket fett som den tror behövs då man tar bort skyddet hela tiden.
#18 du sitter och skriver att scampo torkar ut hårbotten. Men är en hårbotten uttrokad så får man eksem m.m…. Tror du tänker på ngt helt annat.
Tvål är alkaliskt och det är de som torkar ut hårbotten och ger eksem, och tex kakor..
Schampo är surt precis som hårbotten… Man gör ju inte schampo som torkar ut hårbotten. Surt och surt går ihop med varandra!
Men vad i schampo tycker du torkar ut hårbotten då? Om du tycker de så kanske du ska sluta köpa alla B schampon på ica. Gå till en frisör där du får något för just DITT hår.. Att sitta å säga att en tjej som har problem med hårbotten ska göra balsametoden är fel. Går man till en frisör så säger dom inte så iallafall! :)
#19 läs detta http://lockig.se/vanligafragor.php
#20 exkat vad jag jag läsa? För jag sitter inte å läser allt de!
Läste lite nu.. att de torkar ut huen och att de blir livlöst. menar du då att de ska hände hela jordens befolkning då? För jag har jätte fint oc hbra volym i mitt hår och jag använder de som du nu kallar Uttorkande schampoo i mitt hår… De dem menar är ju mer för kännsliga hårbottnar. Å de har ju inte alla !!
Men för att du inte har det betyder inte att #0 inte har det eller hur?
#23 Ska du vara ngn expert på hår?
Men du säger ju själv att folk är olika. Vad som funkar för många kan ju inte vara humbug eftersom det just funkar för många. Upp till var och en om de vill testa. Folk tipsade, TS får välja om det är nåt hon vill testa eller ej. Inte svårare än så.
"25 MEn du sitte rju å säher att schampo torkar ut hårbotten å massa. Men det gör ddet ju inte för alla :S ….
Jag kan vrida på det och fråga om du är frisör och hårexpert som påstår att det är bull med balsammetoden.
#27 Ja. för jag ahr aldrif tidigar ehärt ngt posetivt om den :)
Jag har hört massa positivt om det, till och med i denna tråd.
#29 Trevligt!
Jag har ALDRIG hört något negativt om balsammetoden :)
#28 Sök lite så ska du se att du snabbt hittar många som är nöjda med balsammetoden. Grundaren till det hela ÄR frisör och Annika som tog det till Sverige är också frisör. De frisörer som är så starkt emot det har noll kunskap i ämnet och verkar inte heller öppna för nya hårvårdsrutiner.
Hälsningar Olivia
#33 Finns ju knappt frisörer där. Bara massa amatör frisörer.
#34 Vad är en amatör frisör enligt dig då?
Jag har använt balsam metoden en gång i tiden men det gör jag inte om. Mitt hår blev så fet att jag nästan blev svarthårig, var som att ta i ett smörpaket. Men det är då mitt hår.
#35 Amatör frisörer finns de överallt. Alltså de är överflöd av dem och alla kan samma saker. Men de som är riktiga friörer å kan har tagit Gesäll brevet å är bra på sin sak!
Har du aldrig hört talats om amatörfrisörer så - välkommen in i frisör världen!
#37 Jag har hört talas om amatörfrisörer. Jag frågade vad en amatör var enligt dig.
#38 Kan du inte läsa eller?
#39 Varför vara så otrevlig?
Jag snabbläste bara och hakade upp mig på det sista du skrev.. Usch!
Jag undrade vad en amatör var enligt dig.
Sen skriver du: Har du aldrig hört talats om amatörfrisörer så - välkommen in i frisör världen!
Jag har aldrig sagt att jag inte vet vad en amatörfrisör är. Men bara för att du tycker en sak behöver inte jag tycka likadant. Så jag förstår inte varför du skrev det sista.
#39 Varför är du otrevlig? Hon ställde bara en enkel fråga? Hade med velat veta samma sak 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#42 Vet ni inte vad sämre frisöret betyder? Tex dom som skiter i vilket. Typ dom frisörerna som sätter i 12%:ig blekning i en kund å skiter i vad som händer. Dom som inte är lika kunniga som andra! OMG!
#43 Du skrev "amatörfrisörer", och vad det som vi menade vad just du syftade med det, då folk resonerar olika runt just det betydelsen.
Inget om "sämre frisöret" eller liknande. För det skrev du inte.
Så du behöver inte vara otrevlig och i princip idiotförklara folk pga enkla frågor.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Charlott_, du som tydligen är en självutnämnd hårexpert kan ju tillföra något i diskussionen genom att lugnt och sansat (för en gångs skull) förklara hur TS kan framhäva sin kvinnlighet. =)
TS: Tror att jag har svarat dig på hår.ifokus ang. håret. En kvinna som trivs och känner sig bekväm i sina kläder är vacker! 🙂
~mikkan