Frågor ang. Primolut-nor
Ska åka bort i några dagar och är helt säkert på att jag kommer få mens då, då den är beräknad till just den dagen vi ska åka. Vi kommer göra en massa frilufts saker, vandra, paddla o.s.v. och toalett kommer inte alltid finnas tillgängligt.
Så jag skulle gärna vilja skjuta upp mensen under dessa dagar och har läst lite om primolut-nor.
Men hur får man tag på det? Vet att det är receptbelagt, ska man boka en tid till läkaren och få det utskrivet eller kan man bara ringa och få det utskrivet?
Sen har jag läst att det står ''en grundlig medicinsk och gynekologisk undersökning, inkluderande brösten, skall utföras och graviditet uteslutas.'' Är detta verkligen ett måste tro?
Undersökning av brösten? Nej något sådant var inte jag med om men jag har bara ätit Primolut-Nor i några månader för att krympa en cysta så de hade ju redan kollat med ultraljud och dyl. så hade jag varit gravid hade de ju sett det med. Jag fick mina hos gyn tror det går snabbare för dig få en tid där på vårdcentraler och dyl brukar det vara längre väntetider ifall det inte är något akut.
Tror kanske de kollar så du inte är gravid och att allt ser OK ut Primolut-Nor kan ju ge fosterskador så det är väl rätt självklart de vill utesluta att man är gravid.
Primolut-Nor är heller inte helt riskfritt + det finns ju biverkningar det bör man vara medveten om finns ju en orsak den är receptbelagd.
Jag fick det utskrivet förra veckan, ringde bara till vårdcentralen så fixade dom det. Ingen undersökning eller något, bara några enstaka frågor :)
Vet att detta är OT men jag vill rekommendera menskoppen för tillfällen som dessa, iaf om du har tillgång till toa 2 ggr per dygn.
Tack för era svar! Har ringt till vårdcentralen och fått en tid.
#3 Har kollat lite på de men det är inte riktigt något jag vill använda.