Graviditetssymptom - men troligen inte gravid.
Började med p-piller förra månaden på mensens första dag, fick min första bortfallsblödning, den var väl som den skulle. Väldigt riklig, med huggande mensvärk första dagen.
Månaden innan var vi mycket noga med kondom, och som ni förstår kom ju mensen där med.
Men ja. Nu är det så att jag alltid haft en problematisk mage, misstänkt IBS. Illamående i vågor, smärta i buken, gasig, uppblåst och förstoppad. Den senaste tiden har det varit väldigt påtagligt, illamåendet har varit jätteintensivt vissa dagar, har verkligem mått piss! Magen är uppsvälld och man skulle ju kunna tro att jag är gravid i 4e månaden. Någon vidare rellation med toaletten har jag inte heller haft.
Nu är det så att jag är skitnojjig för att bli gravid, och detta är ju faktiskt symptom på graviditet, så jag är ju jätteorolig. Tänkte att jag skulle göra ett test för att få det svart på vitt, är med 98%säker på att jag inte är gravid men måste få det bekräftat för de där 2 procenten ligger och gnager i bakhuvudet hela tiden. Nu har jag ju haft en del biverkningar från p-pillrena sedan jag började med dem, de börjar avta nu med ömmande, svullna bröst bl.a.
Dessa magproblem är rätt bestående, de finns alltid där även om vissa perioder är bättre. Men jag kan ju inte gå och göra ett test varje månad för att vara säker på att jag inte är med barn? Har läst mig orolig för det verkar ju som att bortfallsblödningen kan komma som vanligt trots att man är gravid - och att det är rätt vanligt.
Och ja.. eftersom jag har en känslig mage så blir den ju inte bättre av all denna oro, speciellt inte illamåendet!
Test varje månad hade väl känts säkert, men ganska overkill?
Vad ska jag göra för att minska denna frustrerande oro ;(?
Att jag ska vara gravid eller kommer att bli är ju ganska.. liten i teorin
Jag tror ju att det vore ett bättre fokus att lägga om kosten och se till att din mage mår bättre, än att tro att du är gravid varje gång du är uppblåst. Undvik stark, fiberrik och mycket fet mat och gärna syrarik mat med. Försök få i dig goda magbakterier. Något som jag aldrig trodde skulle fungera, då jag ätit olika medeciner för magen i mer än ett decenium, var att köpa Iberogast på apoteket. Det är receptfritt och till råga på allt fungerar det bätter än medeciner:) Det tog iaf tre veckor innan jag började märka att det verkligen blev bättre, men nu mår jag förhållandevis väl :) pröva! sedan skadar det ju inte att göra ett test, så att du kan slippa att oroa dig.