Kan jag vara gravid?
Hej! Jag har några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på. Det är så att jag hade sex med en man för ett tag sedan. Jag själv är en kvinna (uppenbarligen tänker ni) som inte använder något sorts preventivmedel. I fredags hade jag sex med den här mannen och jag är ganska säker på att han inte kom i mig vid utlösning men det finns ju fortfarande en risk för att han "läcker" eller hade en liten försats. I måndags morgon fick jag min mens. Men jag är ändå ganska rädd för att om jag kan vara gravid, hur stor är den risken? Jag vet att det finns graviditetstest att göra om man är orolig men när kan man göra det, dvs kan detta göras när som helst? Hur snabbt syns en eventuell graviditet? Jag vet att det var fruktansvärt korkat att ha oskyddat sex när jag inte vill bli gravid och han inte vill göra mig gravid så ii framtiden ska jag tänka efter innan. Man/jag trodde att jag hade koll men när det väl kommer till kritan så är jag så osäker på allt som har med ev. graviditet att göra. Skulle vara väldigt tacksam för svar!
Kan ju inget direkt om graviditet.. Men om du fått din mens efter samlaget så är jag nog ganska säker på att du ej är gravid ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Nej, jag skulle säga att det är typ 0% risk!
Anledningen till att jag är rätt säker på det är att du kan bara bli gravid ca 12-24 timmar per månad och det är när ägget lever. Ägget som du släpper vid ägglossning lossnar i princip samtidigt för alla kvinnor, runt 14 dagar innan mens (kan vara några dagar fler och några dagar färre). Även om du har en extra lång eller kort menscykel släpper ägget ungefär 14 dagar innan din mens kommer (som sagt, med vissa skillnader).
När ägget släppt lever det i 12-24 timmar och "dör" sen sedan och då kan du inte bli gravid. Du kan bara bli gravid när ägget lever.
Om du hade sex i fredags och fick mens 3 dagar senare hade du din ägglossning för ca 1½ veckor sedan och ditt ägg är alltså dött sen länge. Det betyder ingen risk för graviditet.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Enda sättet för att säkert veta om du är gravid eller inte är att göra ett grsviditetstest då du beräknar att få din nästa mens
#1 man kan vara gravid och ändå få en blödning som är lätt att förväxla med vanlig mens
Tack så mycket för alla svar!
Ja, det är det jag är rädd för, att man kan bli gravid i princip när som helst känns det som.
Men jag är lite lugnare nu i alla fall. Kommer nog ändå göra ett test bara för att vara på den säkra sidan, särskilt om mensen utesluts nästa gång.
Det är så lätt att vara efterklok.
#4: Fast du kan ju inte bli gravid när som helst, du kan som mest bli gravid under 24 timmar på hela måndaden… Och dina 24 timmar var för 2 veckor sen och är long gone vid det här laget..
Gå även och gör ett klamydiatest. Risken att smittas av den och andra könssjukdomar är stor vid oskyddat sex. Klamydia ger ofta inga symptom men kan bli allvarlig om den inte behandlas. HIV är också en av riskerna, dock inte lika vanlig som klamydia. Värt att kolla upp dock.
Du kan också blöda några dagar efter ägget fäster i livmodern. Jag blödde och trodde att det var lugnt men här sitter jag med en fotboll innanför tröjan. Blev gravid på en månad och den mensen du hade behöver inte vara mens som sagt.
#7: javisst kan man ha en blödning när ägget fäster, men ägget fäster inte efter bara 3 dagar. Man brukar säga att det tar 7-10 dagar för ägget att fästa men för en del är det så tidigt som efter bara 5 dagar.