Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: preventivmedel
Läst 4146 ggr
Ribessa
2

Inlägg om p-piller

Jag har skrivit detta på min blogg tidigare för att informera så många tjejer som möjligt, men jag gissar att det är lika bra att jag skriver det här med. (Har för mig att man inte får länka bloggar och dyl?)

Jag kan berätta om det är någon som är osäker på att jag kan min sak att min mamma är utbildad barnmorska och en av de duktigaste här uppe i norr. Har sett all för mycket nu så nu är det dags för en liten lektion tycker jag!

Jag känner verkligen att det var på tiden jag skriver ett inlägg om det här. P-piller. Det finns en del saker många tjejer gör, som är så fel, men som såklart är grundat på okunskap så nu tänkte jag förklara lite för er.

Ni har säkert läst på aftonbladet om den 18-åriga flickan som "dog av p-piller". Hon åt Neovletta, och om jag inte är helt fel ute så sitter säkert en del som käkar just Neovletta och är oroliga nu?

Sluta med det. Neovletta är dom p-piller som man först får prova när man börjar med p-piller just för att det är bevisat att dom är de som har minst risk för att orsaka blodproppar. Har man någonstanns i släkten den ärftligheten så finns chansen såklart, ja, men då måste man ta reda på det och så får man förmodligen östrogenfria p-piller.

När jag började med p-piller så fick jag östrogenfria p-piller först, för att jag har haft massa problem med migrän, och det kan orsaka blodproppar ifall man äter p-piller med östrogen i, beroende på vad för migrän man har då såklart. Jag hade migrän med aura, och vad det är tänker jag inte gå in på såvida ingen ber om det. Men det hör inte saken till.

Jag har länge irriterat mig över när jag ser på folks bloggar, eller på olika forum där någon frågar om hur andra upplever låt oss säga en sort, Yasmin. Jag blir skogstokig på det. Många skriver att "jag mådde jätteilla och fick huvudvärk hela tiden ät dom inte!!!"… Alltså, snälla alla ni, sluta skriv det, och för all del, lyssna inte. Det finns inget som är mer personligt än hur du reagerar på en p-piller sort. Det MÅSTE du prova dig fram. Ingen är en annan lik så ni kan sluta sitta och jämföra. Jag vet otroligt många som mår skitbra på exempelvis Neovletta, Cerazette, Zoely osv, men som jag personligen mår riktigt, riktigt dåligt på. Jag tror att det är iprincip bara någon få sort jag INTE provat och jag mår endast bra på en, som faktiskt var den sista jag provade. Som jag förövrigt är skitnöjd med, men det är ju det man måste prova. Prova, vänta och se, är det inte bra går du tillbaka och provar något annat.

Jag tror inte att om ni blir sjuk och måste käka penicillin att ni går och frågar på facebook ifall någon fler har käkar Kåvepenin och undrar ifall det är bra. Eller hur? Det provar du väl fram själv?

Tillbaka till inlägget på aftonbladet, (som jag tycker är så korkat uttryckt på fler än ett sätt det som sägs i den) så ifrågasätter dom hur barnmorskorna gör när tjejer ska få p-piller, och att ansvaret att veta om man har någon ärftlighet för olika saker läggs på tjejen. Självfallet gör det det? Dom måste ju lita på dom, och p-piller är tjejens egna ansvar och måste därmed faktiskt ta på sig hela ansvaret att ta reda på om det finns i släkten.

Sen får ni faktiskt inte glömma att även exempelvis övervikt och sånna där saker påverkar. Rökning är dessutom mycket blodproppframkallande så. Puhhh, sluta nu svamla bara.

Så lyd mitt råd att sitta och diskutera med barnmorskan om detta istället. Dina funderingar osv, och försök ta reda på vad du vet! Du får all info från barnmorskan, och detta är de råd du bör följa. Inte din kompis råd. Men förhoppningsvis så gav det här inlägget er lite lärdom. 

[postmortum91]
8

Hmm rätt fascinerande hur du brinner så för att folk inte ska slänga skit på p-piller :P

Sedan kan jag tänka mig att folk ska vara medvetna om att det finns bättre alternativ än p-piller. Själv åt jag neovletta i 7 år, och det var inte förrän när jag slutade med dem som jag märkte hur mycket bättre jag mådde. Tjejer vänjer sig vid att må som de mår så de vet inte ens om att deras nedstämdhet minskade sexlust etc. beror på p-pillret.

Om din mamma är barnmorska vill jag istället fråga: Varför pratar inte barnmorskor oftare om kopparspiral som är helt ofarligt och inte alls påverkar en med hormoner? Det var inte förrän i mars nu när jag haft preventivmedel i 8 år som jag fick reda på att kopparspiralen var helt utan hormoner, jättesäkert, och dessutom GRATIS i Värmland. Och istället har jag i 8 år gått och förgiftat mig med p-piller som har påverkat mitt allmänna mående, riskerat åkommor och slösat flera tusen kronor.

Ribessa
0

#1 - Dom pratar faktiskt om det, här uppe iallafall. Helt beroende på vad tjejen vill prova osv. Men först och främst brukar de flesta vilja prova p-piller och det är det man oftast rekommenderar som första grej att prova.

Önskar tjejen att inte vilja ha några extrahormoner så självfallet. Då är det ju ett jättebra alternativ.

Jag har själv provat det mesta, dock med hormoner då jag kan tänkas ha endometrios och dyl, bör på bästa sätt försöka söva ned äggstockarna och ha så lite mensar som möjligt.

Så jag vet inte hur dom gör i andra ställen i Sverige. Men i Norrbotten är ALLA preventivmedel gratis upp tills 26 år om jag inte minns fel? Min mor jobbar på umo i Luleå och de brukar alltid försöka utgå utifrån tjejens önskemål och vad som vore bäst för denne, men som sagt, det vet man ju inte förrän man provat.

Haha och japp, jag kanske brinner lite för det för att jag blir lite smått tokig då jag kan höra folk säga till andra att "prova inte den, jag mådde dåligt på den", då det är så individuellt, och många "går på" det. :)

PogoPedagog
0

#1 Ja eller pesar för den delen som är helt biverkningsfritt nämns aldrig! Jag fick dra ur dem information om detta bra preventivmedel.

pyromanen
5

Min åsikt är att alldeles för många tjejer ges p-piller (av olika sorter) och får uppfattningen att biverkningar är relativt sällsynta.  Om de märker biverkningar får de veta att det kan ta tid för kroppen att ställa in sig så prova ½ år…

En av dom biverkningar som verkligen påverkar livet och vardagen för många är att långsamt få mindre sexlust och livsglädje. Eftersom det inte händer direkt i samband med man börjar pillren så är det vanligt att man inte kopplar ihop de två och fortsätter äta sina piller i flera år. Med påtagligt sämre livskvalité.  Jag har pratat med så många som berättat detta (som jag även själv varit med om) så jag tror inte det minsta på att biverkningarna är så ovanliga som bipacksedlerna säger!

En annan aspekt som tala alldeles för lite om det är vad hormonerna gör ute i miljön.  Alla kvinnor som äter hormonella preparat kissar ut dessa ämnen som sen påverkar miljön.

Så sammantaget tycker jag att alla kvinnor i första hand ska rekommenderas icke-hormonella p-medel och p-piller endast erbjudas som andrahandsalternativ om inget annat funkar för den kvinnan/paret.

[postmortum91]
2

#4 Bra skrivet!
Dessvärre tror jag att det är pengarna som styr i vanlig ordning.
Nu spekulerar jag bara: Här i Värmland är kopparspiralen gratis till ALLA, och det konstiga är att ingen jag träffat som jag pratat preventivmedel med har vetat detta (och jag har ändå pratat med många). Trots att jag var 14 år när jag började med Neovletta så tipsade ingen bm om kopparspiralen trots att jag inte känner till några sjukdomar på min mammas sida eftersom jag inte har någon kontakt med henne. Och även när jag ville byta var det fortfarande ingen som berättade att det fanns ett GRATIS, MILJÖVÄNLIGT och VÄNLIGT mot MIN KROPP preventivmedel. Det var efter att jag läste om kopparspiralen här på iFokus som jag frågade om den, och DÅ när jag frågade själv hur mycket den kostar fick jag reda på att den var gratis.

Så jag tror att barnmorskorna inte är tillåtna att ge ut information angående kopparspiralen i Värmland om ingen ställer en direkt fråga angående preventivmedlet, eftersom då skulle ju bolagen gå minus om alla kvinnor i hela Värmland visste att de kunde få gratis preventivmedel som höll i 5 år.

Åsa S
0

Tycker barnmorskor verkar rätt okunniga om preventivmedel som inte har ett stort rikt läkemedelsbolag bakom sig. Kopparspiral tycker jag nog att de brukar prata om för det tyckte de att jag skulle testa när p-piller gjorde mig så sjuk och när jag sa min gynekolog bedömt mig som olämplig kandidat för spiral då sa de att isåfall fanns det just inget mer att välja på. Pessar verkade de knappt veta vad det är och femcap visste de verkligen inte vad det var.

Ribessa
0

Jag blir nästan chockad över det ni skriver om hur lite information ni verkar få från barnmorskorna. Här i Luleå är det helt annat. Det är inte många procent av ungdomarna här som inte är välinformerade om vad det finns för möjligheter, och kan helt välja själv vad de vill.

och på tal om påverka miljön, haha, Qlaira, som jag käkar är helt miljösäkra. ;)

Men, som sagt, jag har ingen aning om hur lite info man får på andra ställen i Sverige, men det verkar ju vara långt ifrån kvalitén vi har här.