Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 9800 ggr
MissInAction
0

Tampong i gym-duschen?

Ser att det finns jättemånga tampong-trådar… men startar ändå en ny pga en särskild situation 😇

Hur gör ni vid t.ex. träning på gym och ni vill duscha efteråt?
Har ni tampongen inne då?

Jag tränade idag för första gången med tampong, och jag har aldrig varit något större fan av det.. tycker att jag känner av den när jag sitter ner osv. 

Tänker som så att det känns ju fräschare att ha tampong, så är det ingen risk att det börjar droppa… men å andra sidan, så hänger det där jäkla snöret ut!!! 

Hur gör ni? 😞😐

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jetaime
0

Jag klara bara av att ha vissa sorter av tamponger, annars gör det megaont! Men annars tycker jag bättre om att ha tampong, för det känns inte så obekvämt, och jag har inga problem med att duscha med det efter att jag har tränat.. Man behöver ju inte gå runt och flasha med snöret, men man kan göra det lite smidigt sådär ;) Inget konstigt tycker jag.

[rosakontorstol]
0

Jag brukar som lägga in snöret mellan den yttre och inre läppen på ena sidan, och det brukar hålla sig där hela tiden:)

MissInAction
0

Tack för svar! Haha ja ni har ju rätt i att man kan försöka göra det lite smidigt. Fast då måste jag nog in på toa eller nåt och fixa, annars lär de ju undra vad jag pysslar med och se det ändå 😊

Det var en annan sak på skolgympan.. då använde jag alltid binda och alltså ingenting i duschen. 
Men nu när det är så mycket folk och som inte känner mig så är nog tampong bättre 🙂

Kluring om Ryssland

Intehärutandär
0

Jag stoppar in tråden mellan blygdläpparna med då jag är i badhusets dusch. :)

Tina-A
1

Skaffa en menskopp så slipper du det problemet! :)

Men när jag använde tampong stoppade jag helt enkelt in snöret.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

MissInAction
0

Ja har tänkt länge på menskopp också. Mailade dem för rådgivning kring vilken storlek jag ska ha, eftersom jag oftast har rätt riklig mens dag 2 (ibland även dag 1) och sedan väldigt lite. Är 32 år gammal och inte fött barn. Har du koll, Tina-A? 🙂

Kluring om Ryssland

Tina-A
0

Det beror väl på hur riktig din riktiga men mellanstorleken passar nog! Den har jag nu trots att jag fött barn men det funkar fint :-)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

pistenbully
0

Känner man av tampongen så sitter den förmodligen inte tillräckligt långt upp/in. Gör precis som #2 med snöret. Risken finns dock att snöret tittar ut, men vad gör det egentligen så länge man byter om med andra kvinnor, som förmodligen har samma problem. Förstår dock om man själv tycker att det är pinsamt, men jag skulle kunna tro att de flesta inte bryr sig i att det hänger ett snöre där.

MissInAction
0

Ja egentligen… de allra flesta kvinnor har ju mens, så de vet vad det handlar om 😃 får försöka att tänka så, helt enkelt!
Blir att testa imorgon! 

Ehm ja.. men kan man inte råka sätta den FÖR långt in då? Det är lite det jag är rädd för, att den ska hamna bakom "benet" och inte gå att dra ut lika lätt 😊

Kluring om Ryssland

pistenbully
2

#9 nej, man kan inte få upp den för långt. Dock kan den skava mot livmodertappen (heter det verkligen så?!) men då drar man ut den lite med hjälp av snöre. En tampong ska som sagt inte skava om det sitter tillräckligt långt upp, det som kan vara obehagligt är att dra ut den när den är torr, vilket man ej bör göra. Man behöver inte heller vara orolig att den försvunnit någonstans ;-) Lycka till :-D

MissInAction
0

Hehe tack! Provade en normalvariant idag och ajajaj vad det sved och brände. Får nog köra på de små ett tag till och trosskydd/binda som komplement för att se hur det går.

Kluring om Ryssland

Yolle
0

Menskopp for the win ^^

Har haft min i lite mer än ett halvår. Behöver inte köpa några bindor och tamponger så det blir ju billigare i längden, och det blir fräschare.

Och det bästa är ju att ingen kan se att man använder den :D
tipsar om tampongshoppen :)

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

MissInAction
0

Åh tack så mycket för tipset om tampongshoppen! Blev lite nyfiken på tygbindor. Kan tänka mig att det blir en del extraarbete och lite blodigt.. hehe.. men de verkar sköna 🙂

Jag ska klura lite mer på Vilken menskopp? som skulle kunna passa mig.

Kluring om Ryssland

Yolle
0

De är helt fantastiska. De har ju beppy tamponger, som inte heller syns och som man utan problem kan ha sex med, men de är ju inte lika miljövänliga :) funderade ett ag själv på tygbindor, men fastnade för menskopp eftersom man inte behöver tömma så ofta eftersom den rymmer en hel del, så är man ute och shoppar eller nåt behöver man inte leta upp en ofräsch toalett som man får betala 5kr för att använda. Det behövs liksom inte :)

MissInAction
0

Hm ja de där har jag hört talas om nån gång. Låter ju skönt att de är mjuka. Men är de verkligen lätta att få ut?? Tänker att de måste ju åka långt in 🤔 Huuua, paniken om något fastnar där inne… haha!

Har ett att vissa menskopp-modeller verkar vara mjukare. Får någ prova en sådan, då jag verkar vara väldigt känslig.

Kluring om Ryssland

[rosakontorstol]
0

Förlåt att  jag hoppar in mitt i tråden men hur gör man med uttagning av menskopp? blir  det som en flod och måste man typ duscha bort allting?  Finns dessutom möjligheten att den lossnar? som vid när man sitter ned eller gymmar?

Yolle
0

#15 Beppy är lite droppformade med ett litet hål långst ner så det ska vara enkelt att fiska tag i den och bara dra ut :) och det finns ju inte så mkt att åka in i. de jag pratat med har inga problem iaf, och alla kvinnor är olika så det verkar inte vara några problem.

Jag har me lunas menskopp eftersom jag är lite smått allergisk mot silikon. Anledningen till att många kvinnor blir känsliga är att de använder tamponger, som ju suger upp allt därnere, även det som är bra. Det är ju klart att det blir irriterat då liksom.en menskopp stor inte den naturliga floran, den bara sitter på plats och samlar upp kladdet :)

#16Nä, man blöder inte så mkt så det finns risk för det, om man inte slarvar med att tömma den lite då och då. Man lär sig snart hur ofta man behöver tömma. Men att sova med den är inga problem. Och lossnar gör den inte. De är oftast gjorda i silikon, så de formar sig efter kroppen. I början innan man riktigt lärt sig att sätta i den rätt kan det läcka lite. Men de flesta lär sig direkt. Och de sitter verkligen på plats, va iväg och simmade med min förra gången, inte ett spår. inget vatten i menskoppen eller blod i bassängen. Det är faktiskt sjukt skönt att träna med den. har en kompis som tipsade mig om dem, hon tränar och har egna pass på  sitt gym, ingen fara alls :) som sagt, de är mjuka och formar sig efter kroppen :)

MissInAction
0

Tack 🙂 igen! ♥
Hehe.

För min del så beror känsligheten knappst på tamponger, då jag nog kan räkna på min ena hands fingrar hur många jag har använt under mina år (är 32 år gammal). 
Med känslig menar jag att jag är överlag väldigt medveten om kroppsliga sensationer (på både gott och ont) och är nog rätt trång, möjligtvis har slemhinnorna blivit torrare också. Har rätt torr hud.

Kluring om Ryssland

Carrolinline
0

Undrar om man kan använda menskopp när man använder p-ring? Har aldrig hört talas om menskopp förrän nu, har det funnits länge? :/

pistenbully
0

#19 tar man ur ringen under menstruationen så kan man använda menskopp ;-)

pistenbully
0

Jag har dock en fråga, hur förvarar min koppen mellan användningarna så att den ej blir dammig eller liknande?

Carrolinline
0

Okej #20 Jag har ju ringen ute när jag får mens men jag har fortfarande mens när jag ska sätta in ringen, så då antar jag att det inte fungerar att använda kopp för mig då.. synd :/

andersson..
0

Jag duschar aldrig på offentliga duschar. Åker alltid direkt hem efter gym eller bad och duschar hemma. Ogillar starkt att duscha bland andra

NatasjaHemby
0

#21 Man får med en liten tygpåse när man köper menskopp, den fungerar utmärkt för förvaring :)

SE*Simbelmynes

JossanH
0

Jag har en large menskopp. De första 2 dagarna har jag riklig mens och då kan det snabbt bli fullt och läcka. De första nätterna sover jag med både kopp och binda då den kan läcka annars. Det är väldigt individuellt hur sådant funkar. Men jag älskar koppen! Är den lite för långt in för att bara fiska ut den direkt kan man bara krysta till så åker den längre ned. Den är perfekt för simhallen eller offentliga duschar :)

Sajtvärd på Iller.ifokus