Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: arbetslivet
Läst 2444 ggr
[Medelone]
0

Ni kvinnor i arbete!

Goddag alla ni kvinnor som har ett jobb! Jag skriver ett arbete om kvinnor i arbetslivet och tänkte att jag kunde skriva lite frågor här. 1. Vad jobbar du med? 2. Anser du att du blir behandlad annorlunda pga. ditt kön där du jobbar? 3. Tycker du att kvinnors roll i arbetslivet har förändrats de senaste 50 åren? Alltså att kvinnorna börjat inta andra arbeten än vad som var vanligt för 50 år sedan.

AnneN
0
  1. Jag är hundskötare på ett hunddagis
  2. Nej det tycker jag absolut inte, dock så är det mest kvinnor på min arbetsplats.
  3. Kan du förtydliga denna fråga?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mona22
0

Innan jag blev sjuk jobbade jag bl.a som målare och flygplanslastare (med endast män runt mig). 

Ja jag blev annorlunda behandlad för att jag är kvinna, var tvungen att visa att man klarade allt. Särskilt de äldre männen ville inte riktigt acceptera mig. 

Tycker det är bra att kvinnor gör "mansjobb" och tvärt om . Har man bilar tex som intresse så ska man hålla på med det oavsett om man är man eller kvinna.

ettlitetalias
0

1. Jag jobbar som 24h "hemtjanst" for svart mentalt sjuka personer
2. Nej det blir jag inte. Vi ar alla valdigt lika behandlade da vi alla ar valdigt professionella och ser oss for vad vi ar. Varat jobb kraver att vi ser PERSONEN, inte konet, sjukdomen, eller ens grova brott som mord eller pedofili.
3. Ja, rollerna har definitivt breddats. Folk har insett att kvinnor kan likabra, och aven battre ibland. Vi kanske inte ar bra pa samma satt, men pa ett annat.

Åsa S
0

Säljare och sitter i ledningen för en systembolagsbutik.

Nej jag tycker inte vi kvinnor behandlas annorlunda än män.

Systembolaget vhar på många ställen varit en arbetsplats med mest kvinnor historiskt sett men nu är vi ganska jämnt uppdelade på könen + det är vanligare det är större bredd i ålder på arbetsplatsen än det var förr. Blir dock mycket sämre för kvinnor med barn i handeln då butiker ska vara öppna längre och längre, förr var ju inte bolaget öppet till 19 på kvällarna och det var ju lördagsstängt. Jag hade inte kunnat jobba de tider jag gör idag ifall jag varit ensamstående med barn det hade kanske funkat förr i tiden och som ledning måste jag kunna vara där kl 7 på morronen eller stanna kvar till kl 20 ett visst antal dagar i veckan..

bellabu
0

1*Kallskänka/restaurang ansvarig

2* Nej inte alls har aldrig märkt av något sådan någon stans jag jobbat.

3* Ja det har det väl absolut gjort förr var det ju väldigt vanligt med hemmafruar och männen jobbade.