Raka bikinilinjen?
Jag rakar bikinilinjen och även övrigt hår jag inte vill ha med intims rakgel och använder intims after shave. Men ändå blir huden ganska irriterad. Det är först en-två dagar efteråt som det börjar klia.
Hur rakar man på bästa sätt för att slippa irritationen? Vill ju inte se så hårig ut där nere så raka måste jag.
Raka med hårs och inte mot håret. Det vanligaste " felet".
Annars prova att vaxa? Huden blir irriterad där med men med längre mellanrum, för vaxa gör man ju inte lika ofta :)
Epilator + klorhexidinglösning ev natriumklorid + babyolja/helosan salva
#1 Jag tycker inte håret rakas bort helt när man rakar medhårs. Eller är det jag som har slö rakhyvel kanske.
Jag ska kanske testa att vaxa då, om jag klarar av det! har svårt det där med att dra i remsan när jag vet att det gör ont:/ Men värt ett försök. Är det nåt speciellt vax du rekommenderar, eller är det vanlig intimvax bara?
#2 vad får man tag på alla de lösningarna?
Köp en bra rakhyvel, gilette fusions är jättebra. och raka inte varje dag, låt huden vila lite. var trede dag räcker.:)
Hälsningar
Fredrika
Klorhexidin kan du köpa på apoteket eller natriumklorid är bara vatten (koka) + 0,9% salt! Babyolja finns på babyavdelningen på Ica eller coop! Jag har en med aloe vera. Den är jätte bra för o tvätta sig där nere överhuvudtaget. Klorhexidin är desinfekterande och får prickarna att lägga sig snabbare (iallafall på mig)
Jag brukar rulla över lite med parfymfri deo! Bästa jag någonsin provat, kliar inte alls och inga röda prickar!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#3 Nej allt gå inte bort när man rakar med hårs men det är ju bara pytte lite som man känner om man drar mot håret efteråt. Jag stör mig iallafall inte på det lilla. Kan ju alltid prova? :)
Jag vet hur det är man vill inte dra i remsan men man måste ju :) Jag är inte så bra på olika vax märken så kolla efter vanligt intim vax.
Epilator var riktigt dyrt, och inget jag har råd med just nu, så det får bli rakhyvel ett tag till. Annars lät det verkligen smidigt med epilatorn.
#7 okej, men jag ska ge ett ordentligt försök den här gången och även vaxet :P
#8 Epilator är inte dyrt, det finns olika sorter och jag köpte min för ca 100kr.
Om du inte klarar av vaxningen så lär du inte heller klara av att använda epilatorn där nere. Det är mycket mer smärtsamt eftersom smärtan bara fortsätter och fortsätter alltefter då hårstrån dras ut, en efter en. Med vax så drar man bara ett par gånger och så är ju det färdigt.
#6 gör du det efter rakningen eller när det börjar klia? Detta är något jag ska prova, tack för tipset!
#10: direkt efter rkningen, funkar toppen! Slipper alla röda prickar också :-)
#11 det ska jag verkligen prova! Just nu har jag slutat raka bikini linjen helt eftersom det blir så irriterat :-/
Jag vaxar bikinilinjen. Visst det gjorde ont första gångerna, men inte jätte, sen efter ett tag vänjer man sig. Nu är det absolut ingen fara!
Använder Veet's vax på burk som man värmer i micron. Funkar kanon! :D
Klorhexedin låter som det skulle svida som bara den och orsaka irritation på känslig hud. 
klorhexidin är ju för sår, så det svider definitivt inte, men kanske är det bättre med alsolsprit, det torkar ju ut.
Ja jag vet, så varför använda det när man rakar? :P Ingen rakar sig ju helt blodig och sårig (hoppas jag).
skulle inte rekommendera alsolsprit just eftersom att det är alkohol som torkar ut. Klorhexidin är bakteriedödande och det är främst den effekten man vill åt eftersom att det kan bli infektioner i hårsäckarna när håret dragits ut och det är helt öppet.
#9 Jag sökte snabbt på epilator, och då fick jag upp alternativ runt tusenlappen:/ Men låter bra att det finns för billigare:)
#18 Jag köpte åtminstone min på Clas Ohlson för ett jättebra pris. För 150-200 kronor får man en alldeles utmärkt epilator därifrån.
Okej, men ska titta där. de har ju jättemycket bra grejer där för övrigt. verkligen en universal butik :P
#20 Jag älskar den butiken! Där kan man lätt hitta fina och billiga julklappar.;)
Jag hatar också när det kliar. Men jag står bara ut. För om man rakar flera gånger så blir det bättre för varje gång, och sen kliar det inte längre.
Jag använder zink-salva efter. Det funkar utmärkt på mig. Dvs på benen och framsidan. Inte "mellan benen".
Tina-A, måste verkligen tacka dig! Jag har nu provat med deo och haft på detta minst 1 gång om dagen i en vecka och var inte ens fått en röd prick :-D Tack för tipset, jag kan äntligen börja intimraka mig igen, känna mig fräsch utan röda prickar, irriterad hur och rakfinnar!
Värt att testa deo om det är såpass bra :) har ni tips på bra parfymfri deo att använda till bikinilinjen? Man vill ju inte använda något starkt just där.
#25 för mig har det fungerat bra iallafall, det har gått en vecka sedan jag rakade av mig busken. Förr fick jag prickar, irriterad hud och finnar direkt. Använder en deo som heter neutral som jag hittade på Ica. Allergi och astma vanligt. "0% perfume, 0% colorants, 0% parabens"
åh, det märket har jag balsam av. Gillar det märket då de inte har slängt in en massa konstigheter i produkterna.
#27 ja, det lät iallafall bra när jag letade efter en produkt som skulle gå att använda där nere. Nog för att man vill lukta nyponros där nere, men jag tror knappast att det är bra ;-) haha! Lite roligt :-P men jag hoppas att det är bättre att välja en allergivanlig produkt till detta ändamål.
Ja precis, det tror jag också. Jag undrar just om det är bra med intimgelen att använda därnere när den har så mycket parfym? Lär ju vara en del parfym i. Jag använder ju annars rfsu gel.
Skulle inte använda epilator på muffen. Ta en pincett och ryck bort några hårstrån för att testa, det gör troligtvis ont som satan tänk dig då att dra typ 50 hårstrån åt gången.
Aldrig hört talas om att använda klorhexidin, haha men kanske funkar. Skulle nog säga som tips att kolla noga så ni använder klorhexidin LÖSNING isåfall inte och klorhexidin sprit. Hahah, jisses.
Jag själv har inga som helst problem med att raka mothårs, jag kör bara på ordentligt med babyolja före och efter, använder ju ändå det för att tvätta rent och så det inte blir några torra slemhinnor där inte. :P Jag har endast svårt för absolut mitt på, i mitten. Där gör det skitont jag börjar blöda direkt haha, men då kör jag mothårs överallt förutom där, då kör jag medhårs. Duger fint för mig just nu iallafall.
och som jag läste tidigare, visst vill man lukta nyponros där nere haha men som sagt är det verkligen inte bra med tvålliknande saker där nere. MEN, jag kör ändå på med det precis på insidan av benen, på osv. Området runt det känsliga såtsäga, precis samma effekt som önskat + inga sura slemhinnor!
#29 jag har provat något från rfsu som ska vara för intimrakning och tyckte tyvärr inte att det gjorde någon skillnad. Och de jag använde var nog parfymerat. . . #31 baby olja, smart. Det kan man ju oxå testa :-D
#24: Vad kul att läsa att det fungerar för dig också :) Vi måste sprida ordet till fler tjejer så vi slipper alla kliande, onödiga röda prickar!
#19 Vart bor du? för på Clas Ohlson här i Eskilstuna kostar en epilator 500kr
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#33 ja, absolut! Säger någon att de har problem ska jag rekommendera deo. Jag ska prova baby olja oxå, kan vara bra att ha ett alternativ :-D
Jo, baby olja är något alla borde införa varje duschning, bra för kompisens slemhinnor!
#36 men. . . . Har du det innanför de yttre blygläpparna?:-o
#37 Självfallet. Hela vägen, allt. Jag använder babyolja med aloe vera och tvättar rubbet. Otroligt bra för slemhinnor både för män och kvinnor. Min mor är barnmorska och det är självfallet genom henne jag "lärt" mig det. Det hjälper mer än om du bara tar vatten. Underbart är det :)
#38 ok, men rubbar man inte kroppens egna system eller något liknande då? Oparfymerad babyolja, duger det lika bra? Barnängelns?
Jag brukar ha på jättevarmt vatten, nästan skållande hett vatten (njuter mest av sådan temperatur) vilket underlättar då jag ska raka mig. Jag tar antingen lite schampo eller duschgel och lägger det över området där jag vill raka mig. Sen tar jag försiktigt och rakar mig medhårs, sedan sidledes och till slut mothårs men med lite extra schampo/duschgel då. Var extra lätt med hyveln då du rakar mothårs. Håret går nog bort ändå och det blir lent och fint.
Om jag slarvar med schampot/duschgel eller om jag inte rakar i den ordningen så brukar det resultera med irriterad hud. Det här betyder förstås inte att det här kommer att fungera för dig, du kanske helt enkelt har mer känslig hud än vad t.ex. jag har.
Nu har man lärt sig en del, jag som inte varit säker på hur jag ska göra efter rakning :O Tack! :D
#39 Nope, inte det. :) Funkar skitbra!
#42 tack, ska prova :-D
Jag har alltid rakat mig med dyrare hyvlar som är till män, tycker de håller bättre o längre. Vad jag gör är tar en parfymfri durshcrem och sen rakar jag, efter tar jag alltid parfymfri barnolja för smörja in musen 😉