Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettung-kvinna
Läst 4075 ggr
Anonym
0

bli pressad att skaffa barn

jag är en 25 åring med sådär lagom koll på livet, bor i egen lägenhet sen 3 år tillbaks, och trivs med det. men min mor tycker nu att det är ngt som enligt henne saknas, hon vill ju/kräver ju att hon ska bli mormor snart, "jag bor ju själv & allt"

men jag vet inte ens om jag vill ha barn, någonsin i denna sjuka värd där människor är kapabla till precis allt.

och jag vet att mina föräldrar inte direkt är accepterande av mit val av pojkvän, och de har hånat honom öppet inför mej pga att han har ett lite udda utseende.

men ständigt så tjatar hon, hon kan sitta & sticka babykläder då hon vet att jag ska komma på besök, hon vägrar att ta bort barnsadeln på cykeln av anledningen "det kan vara bra att ha till barnbarnen"

och hon har lådor efter lådor med gamla kläder & dyl nerstoppat i källaren som även det, är "till barnbarnen"

varje gång hon fyller år är hennes högsta önskan ett litet barnbarn innan nästa födelsedag, och likaså vid jul, men hon verkar inte fatta hur mycket detta tär på mej att hon inte kan acceptera att jag kanske aldrig vill ha några barn alls. ngn som har ett bra förslag på hur jag kan få henne att inse detta, eller är det ett hopplöst fall ???

*jag har en  4 år äldre bror, men som fokuserar mer på att sitta & spela x-box än att umgås med människor, men honom är det ingen press på*

Vyer
1

Har du sagt till henne hur jobbigt det är? Om inte; förklara för henne hur du känner. Fortsätter hon att hålla på så säg till på skarpen!

JoJo!
0

Har du sagt till din mamma att du inte riktigt bestämt dig för om du vill skaffa barn ? Berätta för henne hur du känner och hur hennes "tjat" om barnbarn bara gör dig ännu mera tveksam För både din och sin egen skull borde hon vara mer stöttande gentemot dig Oavsett vad du sedan väljer

Tycker naturligtvis din mamma gör fel som tjatar och särbehandlingen av dig och din bror gör mig verkligen irriterad Dessutom är du ju väldigt ung Väldigt många är 30-35 år när de skaffar barn

Själv har jag bestämt mig för att aldrig skaffa barn Min mamma blev inte alls förvånad när jag berättade detta Nu har jag turen att ha en storasyster som försett våra föräldrar med 3 barnbarn, så de är inte utan Men ändå

chokladfudge
0

www.barnfri.se

Det finns fler som oss, stå på dig!

[NinaCrown]
3

Min mor är i perioder precis likadan, och har sedan innan jag ens kom in i puberteten ska klanka ner på min "okvinnlighet" då jag inte vill ha barn. Själv försökte jag tala om för henne att jag är rädd att föra vidare mina problem (har bland annat asperger) till eventuellt barn men då var jag löjlig, för man är bara en riktig kvinna när man vill ha barn och att man inte ska tänka på småsaker som sjukdomar och psykiskt mående.

Min mor slutar inte förrens jag blir riktigt arg, och tills att min mormor backade upp mig vid ett tillfälle om att mina argument var helt förståeliga. Kanske är dags att ryta till och tala om att hon får dig att må dåligt?

Jag måste troligen göra det igen snart, men med far min då han med börjat gå i barnbarns-tankar…

*Min storebror verkar inte heller ha samma krav på att skaffa familj som det satts på mig, han är inte heller det minsta lockad verkar det som. Enda som sagt att den över huvud taget vill ha barn i framtiden är min lillebror*

[Qimsid]
3

Det är du som lever ditt liv, inte din mor. Jag är en av 4 barnlösa syskon, jag är yngsta. Den äldsta har knappt haft en flickvän,  den näst äldsta pluggar fortfarande och verkar inte speciellt intresserad, näst yngsta har en flickvän som inte tycker om barn och jag vill inte ha barn. Min mamma vill jätte gärna ha barnbarn men hon prackar inte på det på oss, hon är glad bara hon får vara med barn lite då och då och hon jobbar på BB-avdelning så hon får se barn hela tiden!

Världen strömmar redan över av ungar, att få barn är egoistiskt! Att inte få barn är egoistiskt! Take your pick ;)

Mabrotnosh
0

Hon kanske inte alls pressar dig hon kanske klagar i skymundan och tycker att din bror borde dra sitt strå till stacken. Men istället för att säga det till honom så "tjatar" hon på dig. Och kanske vill du inte ha några då du känner att hon tjatar. Bästa du kan göra är attstrunta i vad hon säger.

viktoria91
0

Stå på dig! Min sambos mamma sparade något till "barnbarnen" som hon sa, katterna är hennes barnbarn sa vi! Vi vill inte ha barn, så enkelt är det.