Yaz p-piller, ingen mens?
Hej!
Jag har nyligen börjat med p-piller, har aldrig tagit sådant tidigare så det är rätt nytt för mig och känner inte riktigt till hur kroppen reagerar. Det är såhär att jag är nu inne i slutet av min andra karta, och första månaden fick jag mins mens som vanligt, bara nån dag sen. Men nu, andra månaden, har inte min mens kommit alls. Visserligen har det bara gått några dagar över, men vad jag förstått så borde mensen vara betydligt mera regelbunden med p-piller?
Förra gången kom mensen på andra sockerpillret, men nu har jag tagit det fjärde (och sista) och ännu ingen mens. Tog ett gravtest igår bara för att, och det visade negativt.
Har hört att mensen kan utebliva när man tar p-piller, men jag vill ju inte varje månad gå och nojja mig om huruvuda jag har blivit gravid eller inte?! :)
Är det vanligt att mensen uteblir, och är det något jag borde oroa mig över?
Jag hade inte mens på första 3-4månaderna med Yaz :) Sedan kom det. Vissa får det inte alls av dem sa dem på UM och vissa får det :)
Blev med orolig och gick till UM och gjorde gravtest plus hemma :)
Och jag fick mensen på 2-3sockerpillret sen och sedan blev det ca 2 veckor in i kartan och där stannade det. Men har ej Yaz längre nu men hade över 1-1½ år :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det är ju visserligen skönt att inte ha mens :) men lite jobbigt också när jag går och nojjar över ifall jag har gått och blivit gravid.
Jag är så ny på dethär med p-piller så jag vet inte riktigt vad som är "normalt". Men yaz har iallafall fungerat jättebra för mig hittills, känner inte av några biverkningar, förutom mensen då som inte tycks dyka upp =)
#2 Hur länge har du haft dem? Ev biverkningar kan komma efter 2-3 månader med :)
Ja jag nojjade mig med men sedan kom mensen som tur var :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag tog Yaz första gången för ett par år sedan kom mensen ca var 3:e månad, och höll i sig bara ett par dagar. Ibland var det knappt så man märkte den ens. Finemang tycker ju jag, och har nu bytt tillbaka till Yaz. Bästa sorten för mig.
3#, jag är inne på andra månaden nu med Yaz.
Men jag fick lite mens idag (tyvärr?!) :) Nå, nu behöver jag inte nojja mig ifall jag är gravid eller inte. Men väldigt konstigt dethär, jag har ingen mensvärk överhuvudtaget, och jag brukar ha rätt kraftig värk. Skönt så länge det varar iaf! :)
När jag började med Yaz fick jag mycket mer mens och mensvärk det första halvåret. Men nu kommer inte mensen förrän efter tredje sockerpillret o så har jag några dagars mens tills det är dags att börja på en ny karta igen.
Det är nog väldigt olika och jag tror inte det är någon fara.
När jag åt Yaz (i ca 3 år) så hade jag en liten liten blödning endast 1-2 dagar varje månad. Det kan inte vara så att du helt enkelt missat det?
// Sofia
Tack för svaren. Jag hade min mens i ungefär 5 dagar, så en helt vanlig mens var det nog. Dock bara lite sen.