Kopparspiral eller pessar
Har rett ut en del med min bästa kompis, och vi vet båda två att vi har starka känslor för varandra, men inte vill ha ett förhållande just nu. Även om det inte är omöjligt i framtiden. Men med detta så kommer ju tankarna på att vi måste skydda oss, och jag är egentligen inte alls förtjust i kondomer, ser dem mer som ett nödvändigt ont. Och barn ska vi ju inte ha då jag är 21 och han snart 18.
Förut tog jag p-piller, mest för att de skulle hjälpa mot min mensvärk. Det gjorde de inte länge kan jag ju säga. En stor nackdel jag upplevde var dessutom att jag fick personlighetsförändringar, jag har aldrig varit så feminin som när jag tog dem. Så jag vill ju inte ha något som har hormoner.
Så jag funderar på kopparspiral eller pessar. Hört att man kan få väldig mensvärk av kopparspiral, och jag vill inte ha det värre än vad det redan är (ni vet, svimmar i affärer och sängliggande i en vecka). Pessar verkar det som om den stora är den säkraste, men cervixpessarret skulle nog passa mig bäst, eftersom jag redan är väldigt liten där nere.
Vad finns det för för- och nackdelar? Och när jag har bestämt mig, ringer jag då min vårdcentral och säger att jag vill prata med en barnmorska (går inte till ungdomsmottagningen för att det är en så tryckt stämmning där, känns bättre på vc)? Går det på frikortet? Stämmer det att man kan få det subventionerat (bor i västra götaland)?
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.