Underlivssmärta = endometrios?? HJÄLP
Hej tjejer!
Jag behöver er hjälp!! Jag är 27 år och har i 10 år haft en underlivssmärta vid beröring samt samlag. Kan även få ont vid ex. upphetsning. Länge var det troligtvis vestibulit, men nu verkar det ha övergått i nåt annat?!? Smärtan har flyttat sig lite inåt, den sitter där slidkransen är, både omkring samt på de små flikarna. Jag har även vaginism (det krampar ofrivilligt i musklerna där). Vad jag nu undrar över, är om det kan vara endometrios, eller något annat?? Någon som känner igen detta??
Två gynekologer har också sagt att min slidkrans (resterna från mödomshinnan) känns "vass"! Jag har frågat vad de menat men de vet inte riktigt själva, verkar det som…!? De hade tydligen aldrig stött på detta tidigare!
Jag var frisk faktiskt under 2 korta perioder (några mån) under ett år. Det var fantastiskt, jag var helt smärtfri! Sedan fick jag Bakteriell vaginos, något som plågat mig minst 15 år… Fick massa antibiotika behandlingar under 9 månader (!!) och detta i kombination med att jag mådde psykiskt dåligt under denna period pga. andra orsaker tror jag att smärtan kom tillbaka… Den har sedan dess hållit i sig i 3,5 år suck…. Om det varit vestibulit borde den ha läkt ut, då tid brukar läka detta… Men ingen skillnad alls.
Jag har en kopparspiral sedan 4 år tillbaka och jag undrar om inte denna också spökar?! Har haft fruktansvärd mensvärk och massa massa mens! Tog minst 2 år för kroppen att ställa in sig någorlunda, o jag har fortfarande ganska ont samt mens var tredje vecka i ca 8 dagar!! Vet inte längre om det beror på spiralen eller om det är min kropp… Så nu har jag äntligen bestämt att ta ut den imorgon, har ändå inget behov av precventivmedel om man inte kan ha sex.
Någon som har tips/råd/synpunkter?? Jag provar olika alt. behandlingar, bl.a. homeopati (inte känt ngn skillnad än), EFT, healing…
Byt kost, vegan, raw food… se om något sådant hjälper. Men annars verkar spiralen vara ett stort problem, speciellt det med mensen. Skippa den först och kör på kondom ett tag vid samlag.
Ja, jag har funderat på att ändra kost… Att helt utesluta kött vet jag dock inte om jag vill/kan klara av.. Provade LCHF förut, men rasade i vikt, vilket jag inte behöver..
Har tagit ut spiralen nu, men kondom får vänta, gör alldeles för ont för att ha samlag…
Ja först och främst måste du ju få bort smärtan för så kan du ju inte ha det!
Ingen fler som känner igen sig eller har tips/råd??

Hej!!
Jag har under 2 års tid haft väldigt mycket problem med mitt underliv.
och jag har bara fått svaret att det är kronisk Svamp infektion. åt flera kurer som skulle ta bort det och visst det blev bättre men inte helt bra. hade/ har en kliande,brännande svidande känsla OFTA, och vid samlag smärtar det precis vid slid mynningen.
när jag nämde för mina 2 olika gynekologer att det kanske är vestubulit svarade dom att jag ska väl inte tro det värsta och att det finns inget att göra åt vestubulit så vad gör det om jag får en diagnos på det om det ändå inte går att fixa. vad är det för svar???
jag har ätit p-piller men har slutat med det för ca 2 veckor sen nu men har fortfarande ont. jag vågar inte ens testa att ha sex med killen längre då jag får SÅÅÅ fruktansvärt ont i många dagar efter att jag anser att det inte är värt det.
det är hemskt att jämt ha onte, inte veta vad det är och inte få någon hjälp. sen att inte känna sig tillräcklig för killen är inte kul det heller. även fast han är mer än förstående så känns det inte kul.
jag slutade ett tag att utesluta socker så mycket jag bara kunde läste innehålls förtäckningar och allt men det hjälpte inte heller. =(
Hej zeus-minnie!
Ja, visst är det jobbigt… Men kronisk svampinfektion… svampbakterierna finns alltid i kroppen har jag fått höra, men sen kan de "föröka" sig mer av olika anledningar… Har du provat probiotika, tabletter för magen/immunförsvaret? Jag har också haft stora problem med Svamp som jag fick tabletter mot, fick då istället herpes och slidkatarr eftersom antibiotikan slog ut immunförsvaret…
Äter alltid probiotika just för att hålla bra mjölksyrebakterier, och svampen har hållit sig borta nu, peppar peppar! Körde också med att dränka minitamponger med naturell yoghurt och förde in dem i slidan några timmar åt gången… det lindrade tyckte jag…
Vilken dålig respons från dina gyn, tyvärr finns det många som resonerar så i läkarvärlden… Det gäller att hitta en gyn som tar en på allvar och ser problemet o vill hjälpa!
Akta dig för svampkrämer o sånt elände de skriver ut, det kan i många fall resultera i vestibulit. Det förvärrade definitivt min smärta!! Och många andras…
Har du fått någon form av behandling utöver svampmedicin??

Hej!!!
Jag minns inte namnet men någon "dunder tablett" som gyn kallade det och det hjälpte ett tag men var tillbaka igen efter någon vecka.
jag vågar inte "föra" upp något i slidan längre då det var en pärs att ta ut en tampong en gång.
Ja om jag väl behöver antibiotika om jag är sjuk så vet jag att det är lika med en helvetes tid framför imig då jag knappt kan gå för smärtan, brännande svidande känslan.
Vad är probiotika? aldrig hört talas om?
Ja jag tycker det känns jobbigt och pinsamt att kontakta gyn då man fått sån respons. men funderar mer och mer att kontakta en annan.
Som jag minns det så började det för mig då jag hade rejäl infektion i visdoms tand och jag fick pencilin, sen blev tandläkaren sjuk när den skulle dras och fick då en ny kur mer pencilin några dagar senare för att infektionen blev inte bättre utan nästan värre. då hade jag extrem Svamp fruktansvärd smärta, ochdet började blöda i sår där nere och jag klarade knappt att gå och att duscha då jag fick vatten på var hemskt. grät av smärtan. sen dess ville svampen och smärtan inte inte gå över mer än några korta perioder. och dyker ofta upp innan mens, eller om jag är sjuk, stressad längre tid, mår dåligt psykiskt m.m.
får du inte heller hjälp av gyn?
Mm… det är det som är problemet också med antibiotika, det hjälper men slår ut allt så svampen kommer tillbaks när medicinen är slut, som ett brev på posten..
Probiotika är bakterier som är bra för magen/immunförsvaret, tänk såna som finns i ex. a-fil, fast i tablettform finns det många fler och olika arter! Det finns på ex. apoteket att köpa… Man tar en - två tabletter per dag. Jag brukar beställa på internet, "Lacto Vital". Synd att det inte fungerade när du slutade med socker! Jag har också försökt mig på det, men utan resultat..
Vad använder du för preventivmedel? Jag törs inte ta p-piller längre, det kan göra slemhinnorna sköra bl.a. Har använt kopparspiral men precis tagit ut den, hoppas det blir ngn skillnad! (Den behövdes ju ändå inte, då vi inte kan ha samlag.) Äter även homeopatmedicin, vet inte om de fungerar eller ej, brukar ta många månader att bli bättre om man haft det i så många år som jag. Men jag håller hoppet uppe! Homeopaten sa till mig att han behandlat andra med smärta i underlivet och att vissa blivit bättre när de tagit ut ev. spiral!
Nä, jag får inte den hjälp jag behöver o vill ha av gyn! De vet inte vad de ska göra, så då gör de inget typ.. Men har fått remiss till en kirurg som brukar operera kvinnors underliv o se om hon kan hjälpa mig! gyn tror det är mina nerver som har blivit "uppretade" o att de inte lugnar ner sig, o kanske därför måste opereras bort..
Jag har dock haft två kortare smärtfria perioder så jag VET hur det ska kännas!! Hoppas innerligt på att få uppleva det igen!!
Jag tycker absolut att du ska söka bättre vård!! Sök gärna privata mottagningar, de brukar ta sig mer tid och visa mer intresse än de som jobbar inom landstinget (min uppfattning).
Känner igen en del av det här. Just nu går jag på behandling och får lokal östrogen, så jag hoppas att det ska stärka mina slemhinnor, känner mig orolig, men hitills så har det iaf gjort att jag kan röra mina slemhinnor och röra mig mer obehindrat.

Hej!
Jag har köpt lactovital nu på internet och får hålla tummarna på att det hjälper! tack för tipset!
Jag vågar tyvärr inte ens testa att dränka tampong i fil och föra in.
jag åt p-piller men slutade för ca 2 veckor sen med det. så vet inte om det kan hjälpa då jag ännu inte känt någon skillnad men det kanske tar ett tag att läka och få ut allt ur kroppen?
Ska dom se om dom ska operera bort nerver i ditt underliv?
om det kan hjälpa att få bort din smärta måste det ju vara värt det. för det är ett helvete att inte veta vad som är fel, inte få någon hjälp och att känna att man så gärna hade velat ha ett normalt samliv med den man älskar känns.
nu vill inte killen ha barn som det verkar men om vi hade velat så hade det inte gått ändå och jag får jätte ofta frågan när jag ska skaffa barn," jag börjar ju komma i den åldern nu", "tänk på att om du väntar kanske du inte kan få barn sen" m.m m.m (folk har såna åsikter) jag är snart 26 år och hade vi velat hade jag inte kunnat och sånt tänker folk inte på när som håller på så!
Ja jag får söka bättre vård men ska även äta lactovitalen ett tag och se om jag ser någon skillnad med den!! håll tummarna!
#10 oklart vad som är hönan eller ägget. Svamp och svampmedecin, som gett skor å slemhinnor eller sköra slemhinnor som lätt får Svamp. Jag kämpar, men otrogen har iaf gjort att besvären lättat. Mina slemhinnor tål iaf beröring, sex är inte aktuellt just nu. Har bestämt mig för att lösa det här. Jag tycker dock att operation verkade drastiskt…
För det första: Det har aldrig funnits någon mödomshinna. Vissa har det, men det är mer bara en missbildning som måste opereras bort.
Jag har endometrios. Jag får väldigt ont av sex. Det beror på hur din smärta är. Är den svidande så är det nog inte det. För mig känns det ungefär som att få hårda slag på armen eller benet med något vasst. Det liksom skär, men ändå värker och känns som slag. Sen får man ju väldigt ont vid mens av endo också.
#11: Hoppas det hjälper! Hur som helst är det bra för kroppen oavsett :) Håller tummar o tår!!!
Ja, jag hoppas på operation, det ska tydligen vara ett "mindre" ingrepp där de tar bort lite av huden där jag har ont. När det läker skall smärtan försvinna! Önskar någon kunde ha föreslagit detta tidigare. Om det hade varit vestibulit skulle det ha läkt ut nu, det brukar bli bättre om man låter området vara i fred ganska länge, men nu efter 3,5 år (sen jag fick tillbaks smärtan) har ingen förändring skett, så det känns som detta är enda utvägen…!
Vad jobbigt med en massa frågor om när man ska skaffa barn! 25 är ju ingen ålder att prata om!! Många väntarju 10 år till. De menar inte illa, men det är klart det känns! Du säger att din kille inte vill ha barn, men vad vill du? Självklart kan du skaffa barn även fast du har ont, det finns insemineringar o olika metoder just för att bli gravid. Det behöver du inte oroa dig för :)
#12: Okej! Vad är det för östrogenbehandling du får? Är det tabletter eller salva? Ger det biverkningar?
#13: Jag vet att det inte finns en "hinna". Det är ett hudveck, som kallas slidkrans, men skrev mödomshinna eftersom de flesta är mer bekanta med det ordet.
Okej, nä då är det inte samma smärta vi har. Det är en mer brännande/svindande smärta.. Har haft hemsk mensvärk, men ska se om den blir mildare nu när jag tagit ur spiralen!
# 12 Jag har både och , vagifem och salvan. Salvan är receptfri, men ta ett snack med gynekologen först, givetvis finns det biverknigar, men för mig är det värt det.
Jag är en tjej på 18 år som fått sagt från en gynekolog att jag har en lite mildare vestibulit. Det är frustrerande och det känns nästan helt omöjligt att bli av med det! Märkte första gången 2010 att de sved lite och sökte upp en gyn men fick inget direkt svar på något. De blev värre och i höstas gick jag till en annan gyn som då sa att de är vestibulit jag har. Är det någon utav er som har kommit nån vart med era problem? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att komma framåt! Någon som har tips? :( Känns inte kul att ha det redan som 17/18 årig!
"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor
#16 det bästa är att starta en ny tråd, för då läser nog fler ditt inlägg och kan hjälpa dig :)