Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpsykisk-hälsa
Läst 5196 ggr
Anonym
0

Hur bemöta svägerskan?

I helgen fick vi veta att min sambos bror och dennes flickvän väntar barn, det är rätt tidigt ännu så de vill inte säga något till andra utan bara närmsta familjen. Sambons syster verkar dock inte vara helt bekväm med situationen och jag fick en känsla av att hon är avundsjuk att det inte är hon själv som är gravid. Tidigare uttalanden och vissa saker som sas i samband med att vi fick den glada nyheten får mig att misstänka att systern väldigt gärna vill ha barn men att hennes man inte tar det på lika stort allvar eller att de kanske försöker men inget har hänt ännu.

Jag har själv erfarenhet av hur det är att längta efter barn (i en tidigare relation) utan att bli gravid och sedan få veta att nära släktingar väntar barn. Det kan vara oerhört smärtsamt och en ren plåga, så jag tänkte att jag kanske skulle försöka prata med henne enskilt och höra hur det är. Om mina misstankar stämmer så kanske hon kunde känna att hon har stöd i att det finns andra, på nära håll, som har känt som hon. Nämnde detta för min sambo och han tyckte att det var en bra idé.

Men nu kommer det svåra. Helt oväntat har jag idag fått ett positivt graviditetsbesked. Jag är jättelycklig även om det inte var planerat men det känns lite konstigt i och med att min och sambons relation är relativt ny och att vi i sådana fall kommer få barn nästan samma vecka som sambons bror. Att sedan försöka "trösta" systern känns som hyckleri. Det kommer förmodligen ges tillfälle att prata med systern nu på fredag men jag tvivlar starkt på att det är en så bra idé längre. Vi tänker förmodligen inte berätta för någon om vår egna graviditet fören runt påsk, så att brodern och dennes flickvän får njuta lite själva av att vänta tillökning.

Har ni några tankar och funderingar att erbjuda en väldigt förvirrad men glad kvinna?

Cazzos
0

Grattis till graviditeten!

Jag tror att om du bemöter henne på ett bra sätt så kommer hon att bemöta dig på samma sätt.
Om jag var i din situation så skulle jag väntat tills jag själv och min partner berättade om min graviditet, och sen om sambons syster reagerade igen, fast mycket tydligare, då skulle jag pratat med henne.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar. 🙂

Karmatarerskanise
1

Förmodar att hon är vuxen och hon borde då också kunna ta det som en vuxen och vara glad för din skull, trots att det gäller något hon själv saknar. Ibland får man vara större och sätta andras glädje före sin egen sorg, speciellt om det gäller familj.

Grattis till graviditeten 😃

Cazzos
0

Jag håller med dig, Hera. Det är även ett annat alternativ, som du säger, att hon ska "hantera det på egen hand" (detta är så jag uppfattar ditt svar samt min egen åsikt, säg till om jag har fel! 🙂) och acceptera att det är såhär det är, och att det inte finns så mycket mer att göra åt det (att TS sambos bror ska få barn med sin partner, och nu TS). Hennes tur kommer väl, så småningom, om hon vill ha barn!

pyromanen
0

Jag tycker inte du ska ändra ditt bemötande beroende på om du själv är gravid eller inte. Verkligheten är som den är och erfarenheten av att inte bli med barn har du ju fortfarande från tidigare så att du kan förstå henne. Om du pratar med henne nu innan din egen mage är officiell, då är det kanske lättare.

Anonym
4

Tack för era svar!

Nu visade det sig att jag förmodligen inte behövt vara orolig över situationen. Vi blev tvungna att berätta i förtid och det tog inte ens en halv minut innan svägerskan kläckte ur sig att hon nyss hade blivit gravid. Det kändes lite som att "titta på mig, jag kan minsann också!" men vi är glada för deras skull. Fler kusiner till vårt egna barn är ju inte fy skam 🙂

Cazzos
1

#5 Kul att höra! Grattis till alla tre!

Anonym
0

Måste vara jättekul för de blivande far-/morföräldrarna, att alla tre barn får barn ungefär samtidigt 🙂 Stort grattis!

Jojaton
0

Grattis! Vad kul för barnen sen när de växer upp också, att ha kusiner i samma ålder! :)

Johanna - Instagram