Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsjukdomar
Läst 15262 ggr
Sara
0

Finnar, utslag, eksem, rosacea..

Jag håller på att bli galen på min rosacea! Den är totalt ohanterlig när det är så mycket sol som det har varit.

Rosacea är en hudsjukdom som ger röda kvisslor och/eller varfyllda blåsor i ansiktet. Ofta runt näsan och munnen.

Skillnaden på rosacea och finnar är att finnar innehåller bakterier men det gör inte varblåsorna orsakade av Rosacean. Oftast blir inte varblåsorna lika stora som finnar heller. MEN det ser lika hemsk ut!

Jag har bara en mild variant av rosacea, vissa har hela ansiktet. Jag har "bara" utmed hårfästet (syns inte eftersom jag har håret hängande där och lite runt munnen och hakan. Utbrotten kommer inte hela tiden men solen är en stark avgörande faktor och även om jag inte sitter i solen (dumma jag gjorde det i början och därför detta utbrottet) så går man ju i solen.

En fråga till er, vad gör ni åt era finnar, utslag, eksem, rosacea osv? Låter ni det vara eller klämmer ni?

Jag tar en liten nål och gör sönder huden så varet kommer ut. Det ser lite bättre ut än gula pluppar. Sen är det täckstift för att täcka rodnaden.

Sara

Musiken
0

Förvånad Ar det sa roacea ser ut? Jag har aldrig riktigt forstatt vad det ar.. Later precis som det jag har runt tinningarna/kindbenen.

Eksem har jag en otrolig massa av under vintern, och det enda som hjalper mot det ar hydrokortison, en bra hudkram och att bara lost sittande klader.

Ang finnar osv sa klammer jag om de ar "klambara", annars sa later jag dem bara vara. Har valdigt fin hud, sa det racker med en liten klutt foundation pa prickarna for att fa dem att bli "osynliga" jamtemot huden.

Cindy
0

Jag kan aldrig låta bli en finne eller pormask, jag måste klämma dom! Sjuk böjelse, jag skyller på våra ap-gener som säger att vi ska putsa varandra på loppor, men jag älskar att poppa finnar…

Vänliga hälsningar
Cindy

Sara
0

# 1 Väldigt många har rosacea utan att söka hjälp för det. Stress, alkohol och sol är några saker som gör det värre.

# 2 Jag kan inte heller låta dem vara men jag får ofta kväljningar när jag klämmer dem.

Hade en pojkvän som bad mig klämma hans finnar på ryggen, jag höll på att dö och totalvägrade.

Sara

[Tassy]
0

det beror på vart det har satt sig, och om det är besvärande. Försöker punktera finnen om den sitter illa till, har också svårt att låta bli. Men sitter de nära munnen eller tinningarna t.ex. så vågar jag inte röra dem.

Emelie-E
0

Jag kan inte låta dem vara! Sen har jag hellre sår än stora fula äckliga gula finnar -.-
Sen hatar jag när dem sätter sig vid käkbenet. Gör så galet ont att klämma och de försvinner typ aldrig!

RuiXue
0

Har svårt att låta finnar eller pormaskar varaSkäms Tack och lov har jag sällan finnar numera.

Jennie

Sara
0

# 5 Jag har oxå hellre sår faktiskt.

Sara

Chestnut
0

Kan bara hålla med #5, har hellre ett litet, litet sår än en stor gul böld Skrikandes Har ärrbildande acne (som dessutom ger hyperpigmenterade ärr av någon orsak - växer gör de med, hudläkaren hade inte sett det förut ens Förvånad)

Annars är väl rekommendationen från hudläkaren att jag absolut inte ska klämma utan börja behandla med Finacea igen. Nackdelen är att det blir värre innan det blir bättre av Finacean….

Med vänliga hälsningar
Chess

[Chiqe]
0

Har själv Rosacea i typ hela ansiktet.. mitt liv är helt förstört . har svår bdd och social fobi pga den här skiten som tagit över ens liv

De få vänner jag hade innan var riktigt duktiga på att kommentera och tracka så jag har brytit upp med alla.. har noll vänner nu.

Twisted_T
0

Hade hudproblem för något år sedan när jag gick på Cerazette. Var hos Sahlgrenska hos hudläkaren och de sa att det var Rosacea först och fick grejer mot det. Det blev bättre för ett tag sen sedan kom det tillbaks igen. Reagerade på ena medicinen/antibiotikan? och fick prova nya. Sen kom de fram till att det var vuxenacne helt plötsligt. Tillslut var det bara 2 alternativ. Byta p-piller eller gå på Roaccutan. Jag testade att byta p-piller till Yasmin. Min hud är nu väldigt mycket bättre och får sällan mer än en möjligtvis två finnar i ansiktet på samma gång då och då. Har inte heller lika fet hy eller sådär rödflammig. Så för mig var det någon hormonrubbning troligen men har alltid haft lite problem med acne. Det är svårt att inte klämma, men försöker undvika. Har sån otur att mina lätt blir inflammerade.

PS. Vet att inlägget är gammalt men ville dela med mig av vad som hänt mig för att undvika att andra får fel diagnos och kan få hjälp med problemen lätt.

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

[luneri]
0

För lite mer än ett halvårsen fick jag hudproblem i ansiktet, fick nyligen veta av apoteksbiträdet att det är en lätt variant av rosacea. Jag fick tipset att köpa en ansiktskräm anpassad för dessa problem. Vet inte om det hjälper, men tror det. 

För mig känns det hemskt att ha utslag i ansiktet, och när det är rosacea försvinner det väl aldrig? 

Jag brukar bli rödflammig ibland och få utslag som liknar små finnar. I övrigt är det väldigt lite utslag jag har numer. Jag fick väldigt mycket runt ögonen innan och jag såg verkligen hemsk ut. Jag ville inte sminka över det eftersom jag ville att huden skulle få vila. 

Jag har också andra hudustlag som nässelutslag och eksem i hårbotten, alla hudproblem uppstod förra året så vet inte riktigt vad jag har gjort för att få allt detta.