Kläder långa och smala tjejer
Jag är en tjej på 15 år som är väldigt lång (187-188), rätt smal (har ett BMI på 19) och har, som ni kanske förstår, väldigt svårt att hitta kläder som passar!
Svårast är typ byxor och jackor samt tröjor som är långärmade. Byxor är väldigt ofta för korta, måste egentligen ha 36-längd men har 28 i midja… De enda byxor som jag faktiskt är helt nöjd med är Acne's jeans som jag har i 34 längd (men de är som 36:or). Jackor är typ alltid för korta i ärmarna, och är de inte det är de typ stora som tält för övrigt! Inte kul! Just nu har jag en Fjällräven-jacka av herrmodell… Med tröjor är det samma problem, jag måste oftast ha typ 42 för att det ska räcka till i ärmarna, men det räcker gott och väl med typ 38 i övrigt… Jag är iofs relativt bredaxlad också, så det kan behövas lite större storlek för det också.
Så min fråga är: Vart köper ni andra långa och smala era kläder? Jag vill ju inte ha några tantiga, tråkiga kläder utan gärna lite roliga, ungdomligare grejer liksom… Har ni några bra tips? :)
Nu är jag inte längre än 1.70 men tycker mycket om att ha kjol och tipsar om det. Det kanske inte är din kopp te men tights passar ju alla. Poncho funkar kanske också om man har svårt att hitta bra långärmade? Vad har du för stil? :)
Kjol och poncho är väl kanske inte direkt min stil. :) Jag har typ alltid jeans, nån snygg topp eller så och sen nåt smycke till som pimpar till det hela. :) Själva stilen varierar från ganska "casual" och sportigt, till Lexington- och Tintinstyle-inspirerat (Tintinstyle är en webbshop, se www.tintinstyle.se) till mer tuff "tonåringsstil", ála H&M och Gina Tricot. Så jag har lite allt möjligt med andra ord. :)
Okej, funkar det inte med jeggings heller? :) Kan nog inte hjälpa dig mer då, tyvärr, så lycka till!
har ofta samma problem att ärmar och midjan är för kort, men mina favoritjackor kan jag rekomendera, bergans of norway :)
Tack för tipset, jag ska kolla in de jackorna! :)
Jag är 188 cm lång och smal och har samma problem som du. Jag hittade min favvobutik Topshop i Gbg där de hade märket Tall. Jättesnygga kläde för långa OCH smala. Jeans, kavajer jackor…you name it (dock inte så stort utbud i Gbg) Jag köpte allt där och var supernöjd. Men sen helt plötsligt slutade de sälja Tall och jag har nog aldrig varit så besviken i hela mitt liv. Topshop finns i London och där har de tydligen en hel våning med bara Tall….som en dröm för oss som är långa :) Man kan däremot beställa på Topshops webbbutik, men det är ju inte samma sak, för man vill ju gärna prova. Googla på topshop och golla in kläderna, jättefina och absolut inte tantiga. :)
Hej!
Jag är 179, smal och har också svårt att hitta snygga kläder som inte sitter som tält eller är för korta! Jag beställer dock mycket via tradera, söker på "längre" ex. Sen kan man ju skriva o fråga säljaren vilka mått det gäller! Köper också annars på second hand och det är rätt bra, då är kläderna redan tvättade så man vet att de troligtvis inte kommer krympa mer! Så passar de då, kommer de passa efter en tvätt.
Jackor kan vara lite klurigt, men kör ofta på sådana som har uppvikta ärmar, som jag kan lägga ned! Då blir de mer lagom. Samma med byxor, försöker hitta någorlunda långa som har en del uppvikt som jag kan lägga ned.
#6 Åh, tack så jättemycket för tipset! :D Låter super! Ska förmodligen åka till London om ett tag, så det passar ju perfekt! Vet du om Topshop i Stockholm har Tall? :)
#7 Vad smart! :D Det ska jag prova! Tack för tipset!
Hej Emshify!
Det finns faktiskt en webshop nu med kläder i storlek small (36 också) för längre tjejer, Tall Vibes, kolla i den… Annars så får du väl göra som jag gjorde innan, köpa byxor med uppvik och ta ner eller köpa två, göra ett par korta av de ena och förlänga de andra.
#9 Schysst, ska kolla in det också! Tack så mycket för tipset! :)
Jag är ca 180 och har alltid haft samma problem som du. Allt är för kort i ben och ärmar. Även korta linnen åker upp direkt.
Vad gäller jeans så handlar jag nästan bara på JC då de har 36 i längd. Märket crocker är inte allt för dyrt men passar både i midja och längd men de har säkert fler märken som passar. JC finns ju nästan överallt så det är lätt att hitta :)
#11 Ja, det kan man ju göra också, ja. Men eftersom jag ändå ska åka dit snart så kan jag lika gärna vänta. :)
#12 Jag handlade mycket på JC när jag var yngre, och sen glömde jag typ bort att JC fanns. x) Får dra en repa där igen snart då och se om jag hittar något! Bra att de har 36 längd. :) Tack så mycket för tipset!
Min syster har samma problem, men hon löser det med att jag får sy in kläderna åt henne. Inte för att hon inte kan, men jag tycker att det är kul. Det är inte särskilt svårt, har man en symaskin och en mamma eller kompis som lax sy lär man sig snabbt :-)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.