Regelbunden mens
Hur lång tid brukar det ta innan mensen blir regelbunden? Jag fick mens för snart två år sen och den är fortfarande väldigt oregelbunden, den kan komma precis närsomhelst och med flera månaders mellanrum.
Det är väldigt individuellt. Du kanske aldrig får regelbunden tyvärr. Tycker Du ska ta ett snack med barnmorska om det.
Även om man föredrar regelbunden för planering, så kan man leva med oregelbunden förstås. Men i framtiden om Du önskar barn, så underlättar det om Du vet då Du har ägglossning. Eller om Du helt enkelt inte har någon ägglossning.
Jag hade regelbunden från start, men efter barn så är den hipp som happ.
#1 Just nu är jag ung så barn känns som väldigt långt bort!
Men det är en trygghet för mig att veta ungefär när den kommer… Jag blir alltid lika överraskad eftersom jag inte har någon aning om att jag skulle få min mens. Känner heller inte när jag får den så oftast märker någon annan att jag fått mens innan jag märker det så att säga… inte så kul!
Därför skrev jag "framtiden". ;)
Kontakta BM på ungdomsmottagning eller vårdcentralen för ett samtal tycker jag. Finns mycket som kan påverka mensen. Oregelbunden ägglossning (PCOS t ex), stress (mycket plugg t ex), ätstörningar osv.
P-piller kan hjälpa, men det vet bara Du och Din BM bäst.
Förstår att det inte känns kul. Man vill gärna kunna planera saker efter mensen. Du kanske kan använda trosskydd? Inte varje dag, det är inte bra. Anteckna alltid mensen i almanacka, så kanske du kan gå tillbaka och räkna över några månader, ett halvår - 1 år sedan. Gärna om det varit speciellt stressigt runt en mens (eller utebliven mens).
Tydligen ville den hoppa över både januari och februari? Hade typ brunaktiga flytningar i december men har inte haft "vanlig" mens sen i november. Börjar snart bli orolig.
Fick den igår, det lugnar mig lite. Men förvånar mig fortfarande att den blivit så mycket mindre i mängd. När jag hade den de första gångerna så kom det riktigt mycket, tog den tjockaste nattbindan med bäst uppsugningsförmåga jag kunde hitta men fick ändå gå upp och byta på natten, bytte varannan timme eller nåt under dagtid. Idag har det inte alls varit så mycket. Är det normalt att mängden mens blir mindre med tiden?