Vad ta för mensvärk?
Ajj min rygg! Får alltid ont i ryggen, allra längst ner, när jag har /ska ha mens. Nu har jag ju det. Fick också ont i magen i skolan hehe.
Men vad kan jag ta? Jag får bara ont i ryggen. Bara ibland eller väldigt korta kramper i magen 😊 Vill inte fråga mamma eller syrran ^^
Beror ju på hur gammal du är osv. Bäst kanske är att rådfråga på apoteket? Annars om det krisar så kolla om ni har Alvedon eller Ipren hemma och ta då enligt instruktionen i förpackningen (överdosera absolut inte - det ger inte bättre effekt utan risken för biverkningar ökar bara). Man kan alltid annars ringa 1177 för råd (öppet dygnet runt) eller prata med skolsköterskan.
Med vänliga hälsningar
Chess
#1 Jag är 14, snart 15 år :) Alltså det är inte sådär jätteont, jag brukar aldrig få mensvärk förutom att jag får lite ont i ryggen.
Så räcker alvedon/ipren mot det då? =)
#2 Ännu bättre är givetvis om du klarar dig utan värktabletter helt (har du testat till exempel värmedyna?) men behöver du ta är det väl de receptfria typ Alvedon eller Ipren/Ibumetin eller Voltaren man kan testa…
Med vänliga hälsningar
Chess
Om det gör så ont att det stör dig i att göra det du ska så testa först det som är snällast mot kroppen, typ alvedon.
Om alvedon inte hjälper och det gör för ont att stå ut med så testa ipren eller om det är ännu värre naproxen. men både ipren och voltaren/diklofenak och naproxen m.fl. är hårda mot magen, kan ge magsmärtor, sabba slemhinnan i magen, ge magsår och ökar risken för hjärtinfarkt. Så det är inget man ska stoppa i sig om man klarar sig utan.

ipren är bättre mot menssmärtor än alvedon. om det inte hjälper, testa nästa gång att blanda en alvedon och ipren. det brukar göra susen mot det mesta.
Jag har inte ont längre =)
Jag är också sån som får ont i ryggen när jag har mens tycker att ett bandage runt ryggen hjälper köpte ett sånt där bandage för ryggen på Lidl när de hade såna det både värmer och ger stöd och det tycker jag lindrar + jag tar nån smärtstillande tablett ibland ifall det behövs.
jag verkligen hatarhatar att ha M för det är såå äckligt! Önskar tjejer inte fick det