Orolig över Menscykel
Hej!
Jag har lite funderingar och då jag inte riktigt har någon att prata med om detta så skriver jag här i hopp om att få lite tips eller ideer om vad det kan vara eller hur jag ska gå till väga :)
Jag är 20 år och fick min första mens när jag var 12 år. Jag har alltid haft regelbunden menscykel på 29 dagar, men för ungefär 2 år sedan började menscykeln förlängas och de 8 senaste menscyklarna jag haft (säger man så?) har legat på 50-100 dagar och det känns inte riktigt normalt. Jag åt p-piller en period men det är inget jag vill börja om med eftersom jag började må väldigt dåligt av dem, även om jag vet att det kan vara olika märke till märke.
Förutom min ovanligt långa menscykel har jag även extrem mensvärk de få gånger jag har mens och det börjar redan en vecka innan själva mensen med svimmningar, yrsel, magsjuka (i stort sett) och alltmänt jobbigt. Dessutom har blödningarna sedan detta började minskat oerhört mycket, från att ha blött konstant i 7 dagar har jag en relativt liten blödning i ca 4 dagar.
Nu har det nog gått 100 dagar sen min senaste mens och jag har inte haft oskyddat sex sen dess, utan vi använder alltid skydd. Men ska ta ett gravtest imorgon, bara för att vara på den säkra sidan.
Jag har googlat runt lite nu och skrämt upp mig själv om att det kan vara PCO eftersom jag har en del symptom bla viktökning (inte att jag är extremt överviktig men jag har gått upp i vikt) men jag vet inte riktigt vart jag ska kolla upp detta- hos ungdomsmottagningen eller på vårdcentralen?
Jag skulle söka direkt till Kvinnokliniken, där har de ju även ultraljudsstav så de kan kolla på en gång när du kommit dit om du kanske har cystor på äggstockarna. Även jag tycker att de långa menscyklarna låter som PCO, men det är ju via undersökning du kan få besked. Så sök inte för mycket på nätet, lite info. är bra men att skrämma upp sig själv i onödan är bara dumt.