Mitt helvete i skolan
Jag får bollar, suddgummi, nycklar med mera för det är en i min klass som hatar mej och vill göra mej illa. När jag är skolan känns det som att vara i ett fängelse för att hon har koll vad jag går så hon kan följa efter och göra något mot mej. Men som tur är finns mina lärare som skyddar mej men i ofta lyckas hon kasta något en då. Jag är liv rädd i skolan . När jag ska gå på toa så måste någon av mina lärare stå och vakta så inte hon kommer och står för dörren så jag inte kommer ut. Det är skönt att lärarna vill mej väl men det är inte kul att gå till skolan . Det värsta av allt är att hennes bästes skyddar henne och det stör mej . Skulle ni vilja gå i mina skor och vara liv rädd
Nej, det är klart att ingen skulle vilja vara i din situation.
Vad är det som gör att den här galningen, kan inte se det som annat även om det kanske inte är kliniskt belagt, ger sig på dig? Anser hon att du gjort något fel, hänger hon upp sig på att du är duktig i skolan, gillar inte ditt utseende/kläder/beteende eller annat? Kan du ge en uppfattning om vad det är som utlöser det här? Det skulle bli lättare att föreslå praktiska lösningar då. Eller i varje fall ge en återkoppling som du kanske kan använda dig av för att inte förgås som individ.
Medarbetare Hittekatter iFokus
synd :/ Försök att sammla ihop all ditt mod och säg åt henne att sluta mobba dig! Visa inte att du är rädd (om du är det)
annars får du nog bättre hjälp från andra än mig ;)
Jag hon har två diagnosers
Jag är as rädd varje dag har sakt att hon ska sluta men det funkar inte över huvud taget
Du behöver hjälp från de vuxna i din skola. Vet dina föräldrar om den här situationen och vad gör de för att hjälpa dig?
Gå till rektorn eller be lärarna prata med föräldrar och dra in dina föräldrar i situationen också. Aven om hon har dignoser ger det henne ingen rätt att hålla på som hon gör.
Nej det har du rätt i. Jag vill helst inte att min mamma ska veta allt . Jag sa lite förut i dag då sa jag att hon kastar bollar men inget mer . Jag är hemst glada att mina lärare vet . Det värsta är att hennes bästa kompis skyddar henne . Hennes kompis sa att den klass kompisen. Som gör detta inte vet vad den som retas gör för fel .det är så jätte skönt att det är sport lov
Som förälder vet jag att man inte ska veta allt om sina barn, för bådas bästa. Men det här är en situation som inte ligger inom den gränsen tycker jag. Prata med mamma så du har ett stöd. Kompisen har tydligen mer än lovligt mycket stöd.
Visst ska det kännas skönt med sportlov, men inte för att man ska slippas utsättas för våld! Vad gör skolan för att reda ut situationen? De har långtgående skyldigheter att se till att alla elever har en dräglig situation. Skolgången är lagstadgad och då ska man inte utsättas för våld när man fullgör sin lagliga skyldighet!
#7 Inget barn vill att sin förälder ska veta för mycket men jag själv som förälder hade velat veta om mitt barn utsätts för våld eller dylikt i skolan. Det är högst rellevant att du pratar med din mamma om din rädsla innan rädslan eskallerar till sjunkande betyg eller liknande. Det är inte meningen du ska vara livrädd i skolan. Undrar också vad lärarna gör åt saken? För i värsta fall kan man dra in skolledningen om lärarna inte gör något och då presas lärarna att aggera. Du ska absolut inte tollerera mobbning på något plan.
Jag, som är förälder till en 13-åring som blev hemskt mobbad i 3an - tycker absolut att Du ska berätta för din mamma. Då kan hon hjälpa till att prata med personal - och kanske få ett samtal med den andra flickans mor/far.
Man vet aldrig vilken bakgrund hon har, som gör att hon agerar sådär (förutom diagnos, men diagnos är ingen ursäkt för dåligt uppförande). Men faktum är att i nästan alla fall, så är mobbaren själv utsatt för någon slags mobbning - som gör att den måste göra sig av med de hemska tankarna. Och för ett barn är det ibland lättare att säga något dumt eller slå ett annat oskyldig barn - än att fråga om hjälp för att bli av med den dåliga energin. Min sons psykolog förklarade det som en taggboll. Om någon kastar den på dig, så måste du bli av med den. Då kastar du kanske den på någon annan - och så fastnar den där. Och så går det runt, tills någon har sönder den där taggbollen som irriterar.
Det gör det inte rätt, utan alla barn ska vara trygga i skolan. Försök verkligen tala med din mamma.
#10 Vilken bra förklaring! Den ska jag försöka minnas.
#3 Dock har det inte med att göra att hon har 2 diagnoser, det kan man inte döma en persons beteende på alla gånger.
Det är inget OK beteende för någon person. Den personen måste få den hjälp som den behöver.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag pratar med en kurator på skolan
Håller tummarna för att du får hjälp. Du kan väl berätta hur det går.
Ja gärna
nu är det över för min lärare har snackat med hennes fräldar men får se hur det går
Jättebra #16! Och börjar det om igen så måste du omgående kontakta skolans personal och dina föräldrar! Du har skolplikt och det är skolans plikt att se till att du kan fullgöra den utan att må dåligt eller bli illa behandlad. Och det är dina föräldrars plikt att stödja och försvara dig från övergrepp.
ja tack för alla bra råd
Lycka till nu! Hoppas att du kommer trivas i skolan så du orkar vara där för att se till att få en bra utbildning. Det är så viktigt för hur det ska gå resten av livet.
ja verkligen men som tur är slutar ju snaaart skolan och då sliper jag henne för hon ska inte gå där jag ska gå
hon är sur i dag så får se om det händer något litet som tur är litet
Om det gör det så måste du omgående ta kontakt med någon vuxen. Att hon är sur är inte något skäl till att hon ska kunna göra dig illa!
Hon puttade på stolen jag får se hur det är på måndag se om hon gör något smått då med tyvärr är den läraren som jag kan lita på sjuk
Men nog måste det finnas någon mer i skolan som kan ta tag i det här? Skolan har en laglig skyldighet att se till att mobbin inte förekommer. Med tanke på att hon varit på dig tidigare och att det varit ett möte kring saken borde det nu vara nolltolerans som gäller. Inget puttande, pikande, snäsande. Hon ska hålla sig på mattan och är hon på dåligt humör får hon gå och få hjälp för att bemästra det. Det är också någonting som hennes föräldrar och skolan ska se till att hon får hjälp med.
#23 Man ska kunna lita på alla sina lärare, annars gör läraren inget bra jobb enligt mig. För läraryrket handlar inte enbart om att lära ut.
Ja verkligen jag är faktiskt orolig att hon tar chansen igen när min ena fröken är sjuk som har sten koll på henne . Att göra något men Fredrik ger henne inte en boll igen som tur är
Hon är typ vän med mej igen och hon är faktiskt trevlig mot mej men kroppen är fortfarande in ställt på att hon ska kasta så måste vänja min kropp att slappna av i skolan . Hon sa till mej att hon inte orkar kasta mer saker på mej . Jag kan till och med smsa henne och hon säger till när jag trigar henne . Men min fröken på c vill inte att jag ska smsa henne men gör det i alla fall . Men om hon börjar igen så slutar jag dräkt.😊
Men vill ha någon som har koll när jag går på toa i bland vill hon följa efter men det är inget hon vill göra och det gör inget om hon följet efter lite . Känner mej gladare i skolan faktiskt
jag hatar henne till döds lovar !!!! men orkar inte bry mej mer om henne fick nyss ett sms som det stog hatar dej men jag bryr mej inte . Hon väder snabbt humör. Hoppas inte saker kastandet kommer igång igen 😇
#29 Fast bara för att man hatar någon, önskar man inte folk till döds :S
men ogilar henne mycket var så sur förlåt att jag skriv så men jag tycker verkligen hon inte
Som blivande lärare så kan jag bara beklaga att dina lärare som vetat om ett bra tag att du blivit mobbad inte har meddelat dina föräldrar. Som barn/tonåring ska du inte behöva oroa dig över att lägga jobbiga saker på dina föräldrars axlar. Sedan kan jag förstå vilket hat du känner gentemot mobbaren.
Det är lärarnas och framförallt rektorns uppgift att hjälpa dig och andra elever och förebygga att någon blir mobbad eller illa behandlad på andra sätt. Det är inte okej att lärarna har agerat som de gjort, du ska inte behöva ha med dig lärare som övervakar dig för att du ska slippa bli påhoppad. Det är väldigt kortsiktigt gjort av skolan.
Istället ska de kontakta dina föräldrar, rektorn och mobbarens föräldrar och komma fram till en bra lösning för er alla. Det kan vara så att tjejen som mobbar dig kanske också mår jättedåligt, och därför ger sig på dig. Därför borde lärarna göra annat än att bara agera livvakt åt dig, de borde ta tag i situationen och reda ut varför hon beter sig som hon gör och komma fram till en långsiktig lösning.
#32 TS har tagit bort sitt konto
Hej det är jag som var morot och cesse har tagit bort mitt gammal konto och skapat ett nytt. Så ni vet vem jag är. Nu heter jag körsbärsblomma