Akne - gå till läkare?
Har haft problem med akne och dålig hy sedan 14-15 års åldern, är nu 19 fyller 20 och problemen är kvar (om inte värre). har röda aktiva utslag, variga ömma bölder och dessutom massa ärr och mår otroligt psykiskt dåligt över detta. Det påverkar absolut mitt sociala liv och min självkänsla.
Har provat allt receptfritt, inget har hjälpt, på sin höjd lindrat lite men inget långvarigt. Använder just nu enbart kokosolja som ansiktstvätt vilket jag tycker hjälpt mest av allt jag någonsin provat, framförallt då det recuderar lite av rödheten och ärren blir mindre tydliga.
Överväger nu att gå till läkare och få något starkare. Jag skulle jättegärna vilja höra från andra som gått igenom samma sak då själva momentet att boka tid o gå till läkare är stort och jobbigt för mig med min sociala fobi. Det jag undrar lite över är, kommer de ta mig på allvar? Får jag något som hjälper direkt eller kommer jag få remiss till annan läkare? Måste jag gå dit osminkad? Jag visar mig inte ute utan smink, det finns inte på världskartan. Kan man kanske tvätta av sminket där o sminka sig igen innan man går… tankarna flyger runt.
Om någon här inne gått till läkare med aknebesvär vill jag jättegärna ha lite info från er, så att jag kan förbereda mig mentalt och faktiskt ta tag i att gå dit. tack!
Är bölderna stora och irriterande kan det krävas antibiotika. det fick jag.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Jag har ingen egen erfarenhet, men hade en kusin som hade hemsk akne - och som gjort någon slags laser efteråt för att minska ärren. (Man slipar huden så groparna inte blir lika djupa) Hon gick till Dr och fick medicin som minskade aknen avsevärt i tonåren, slipningen gjorde hon 15 år senare.
Har SF som dig och förstår dina tankar. Men du får försöka tänka att aknen är nog en stor sak i SF som begränsar dig. Utan akne, skulle Du nog inte vara super social. Men att trivas med sitt yttre är en stor sak därimot. Man tror ju att alla tittar på just "mig".
Du kan absolut gå till VC sminkad, tvätta av dig på toaletten vid väntrummet. Och sminka dig efter. Dr måste ju se hur aknen ter sig, för att ge dig rätt behandling.
Är det jobbigt att ringa? Fixa bank-id på datorn (eller tfn) och boka via nätet på "mina vårdkontakter" under din stad - och VC.

jag har vuxenacne, och jag vet hur jobbigt det är, även utan social fobi. det är inget kul att vara vuxen och känna sig som en prepubertal 13-åring. jag hade djupa inflammationer som gjorde fruktansvärt ont i ansiktet, och variga bölder på ryggen och bröstet. till på köpet skapar min kropp otroligt fula upphöjda ärr, så jag hade under ett par år otroligt svårt att visa mig utan kläder, eller ikläder med djupare skärning. att gå osminkad fanns inte på kartan, jag skämdes något otroligt.
tillslut insåg jag att det inte gick. när jag började tycka att det var jobbigt att visa sig utan kläder för sambon fick det vara nog. ringde min vårdcentral och berättade om mina problem. fick en tid hos läkare bara någon dag senare.
väl där berättade jag om mina problem, och det var inga problem alls, jag fick antibiotika utskrivet. det är en ganska jobbig kur i 2-3 månader, men det började ganska snabbt visa resultat. läkaren sa det att det ibland blir som onda cirklar med vuxenacne. det blir liksom en spiral, och med antibiotika kan man bryta den onda cirkeln. jag gick min kur, i början kombinerat med en receptbelagd kräm som är mycket bättre än basiron (som jag också använt). ett par veckor senare hade det värsta lagt sig. idag kan jag fortfarande få finnar i skov. nu har jag haft en bra period, är noga med hyn efter antibiotikakuren, men det kan ändå komma tillbaks när jag har mens, dock mer som vanligt då, någon enstaka.
jag vet att det är tungt och jobbigt, och pinsamt!!!! men ring och boka en tid… det är så otroligt värt det, och det är en sådan lättnad att se att någonting hjälper och man blir bättre. du kommer inte att skickas runt, antibiotika skrivs ut redan på vårdcentralen. jag gick sminkad och behövde inte tvätta av något smink. aknen syns ändå! ta med dig smink om du känner dig orolig, och ta med servetter för sminkborttagning. på mig behövdes i alla fall inte ta bort något smink, men om det får dig att känna dig tryggare, gör så.
lycka till :)
Tusen tack snälla ni för hjälpsamma svar!
jag ska boka en tid och återkommer här om hur det går :)