Ångest över mina bröst!
Hej!
Jag var ganska tidigt inne i puberiteten jämfört med mina andra tjejkompisar. Mina bröst började komma ganska tidigt och har enda sedan jag kan minnas varit hängiga. Nu är jag snart 17 år med en kupa på 75/80D och mina bröst hänger fortfarande. Har sådant fruktansvärd ångest över detta och skäms något otroligt över mina bröst. Har absolut inga problem med storleken, utan det är själv formen. Är det normalt att som 17 åring ha hängbröst? Detta har fått mig att må dåligt så himla länge och det är psykiskt påfrestande att varje gång jag kollar mig i spegeln så är det enda jag tänker på hur mycket jag skäms över min bröst… Någon som har samma problem?
/Louise
Jag fick också bröst/kom i puberteten tidigare än mina kompisar. Och har också haft hängiga pga storleken länge.
Jag har nog aldrig mått dåligt över mina bröst i tonåren, inte vad jag minns i alla fall. Utan det är mer nu som jag tycker det är extremt jobbigt. (är också överviktg).
Om det är ovanligt eller inte vet jag inte, men allas bröst ser ju olika ut. Och visst finns det andra som sitter i samma sits som dig.
Tyvärr har jag inget tips till dig hur du ska göra mer än att tänka att allas bröst är olika. Och hoppas det hjälper lite.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag har själv ganska små bröst men tänker jag på hur olika vi såg ut i duschen efter gympan när vi gick i skolan. Det var små, stora, hängiga och fasta. Allt fanns och jag kan tänka mig att vi alla stod och hade komplex för något.. Var dom inte "för små" så var de "hängiga" osv. Vi kan ju aldrig få allt och har man fått snygga, fasta bröst så finns där nog något annat att må dåligt över… Tyvärr.. För det är sällan vi är nöjda med allt har jag märkt :/ Och hur brösten ser ut brukar nog vara en större sak för oss tjejer än för killarna men vi tror att killar gillar en viss sorts bröst och att de ska ha en form och kännas på ett visst sätt. Detta stämmer inte och jag tror att du är jättefin precis som du är :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jepps. Jag har alltid haft lite hängiga bröst och jag avskydde det. Jag har dock accepterat hur de ser ut och tycker numera om dem som de är. De är åtminstone stora och mjuka vilket min sambo uppskattar. Det är tydligen hur de känns som betyder mest här. :)
Då jag hade b-kupa tyckte jag mindre om dem. Om man ska ha lite småhängiga bröst så får de gärna va lite större, i alla fall så började jag tänka så, vilket hjälpte mig. :)
En väninna till mig fick hängbröst långt innan jag var påväg att få bröst (kändes det som)
Hon var väl 14 år då och hennes problem var att hon hade gigantiska bröst men ena bröstet var fast och det andra hängde. Dock valde hon nog att se det som så att det inte gjorde något utan var istället nöjd med att de var stora och ena hängde än att de var små. Och detta har aldrig bekymrat henne. För hon älskar uppmärksamheten hon får av alla män. (mmm , jag vet) Problemet har senare efter 15 år blivit ryggont istället.
Men jag tror du ska googla lite och verkligen kika runt hur kvinnors bröst ser ut. Tror du kommer bli förvånad över hur "normal" du är. Men detta är du kanske trött på att höra. Men med tiden kommer du nog se att problemet är inte att de hänger utan att problemet är att hitta rätt bh storlek.
Jag har hängpattar jag med och visst har jag en gång nojjat mig. Men en vacker dag orkar man inte bry sig mer.

Tycker absolut inte du ska skämmas för dem. Det är faktiskt naturligt att vissa bröst hänger. Absolut inget konstigt alls! Det finns inget magiskt bakom dem som håller upp dem utan det är bara så.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Mina hängde också mer eller mindre från början, vilket jag tyckte var jättejobbigt då och jag gömde mig i lösa tröjor i flera år. Ser man sig omkring bland levande kvinnor är det inte alls ovanligt, men unga tjejer med hängiga bröst syns alldrig på film eller i reklam så då tror man ju nästan man är extrem. Jag hade verkligen komplex över dom och det hjälpe faktiskt inte att min första seriösa pojkvän var väldians förtjust i dom och även berättade att tuttarna var det hos mig som han och hans killkompis hade pratat om o tittat på innan vi blev ihop..
Mina bästa råd är att försöka gillla dom som dom är (lättare sagt än gjort, jag vet) och skaffa bra bh. Det finns såna som får brösten att sitta precis vart man vill ha dom
-även om det är lite falsk marknadsföring
.
2# annars är badhuset ett väldigt bra ställe
blir alltid lite fascinerad när man är på ett badhus för där ser man verkligen hur olika vi kvinnor är både kroppsform och bröst och det är låååångt ifrån den returscherade verkligheten som tidningar visar…
Jag vet hur du känner, för mig är det tvärtom, jag fick aldrig några.
Försök att jobba med din självkänsla och ditt självförtroende, säg saker högt till dig själv som du är bra på och fokusera på det som är positivt med dig. Du ska inte behöva känna skam.
Alla har vi nog komplex på ett eller annat sätt, särskilt i tonåren. Det kan ta tid att ta sig igenom det, men det finns inga enkla vägar mer än att sakta förändra sina tankar och försöka vara nöjd med sig själv.
Om man inte är "rädd" för att se olika nakna kroppar så är denna sidan bra: http://kroppsbild.wordpress.com/
Där ser man hur olika kroppar och även bröst kan se ut. Tycker sidan är bra, visar att alla är vi olika och unika :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 kollade på din länk och konstaterar att till o med där är det jättemånga som har bh eller håller upp brösten själv med händerna eller gömmer dom. inte många som vill stå för hur de faktiskt hänger om de ska bära sig självt. Tankeväckande!
#10 Kollar man vidare på den så är det många som visar, jag har hittat det.
Denna sidan är med bra : http://bodypalace.blogspot.se/
Tack för alla vänliga svar!
Jag tror att precis som många av er säger så handlar det mycket om självförtroende och att vara nöjd med sig själv. Något jag definitivt behöver arbeta med! Jag får ta mig själv i kragen och verkligen försöka att bli stolt över min kropp.
När ni nämner det här med badhus så får jag minnen av när jag var yngre, i kanske 10 års åldern. Var mycket med min mamma på vårt lokala badhus och jag kan nog inte ens räkna på min fingrar hur många former och storlekar jag såg på brösten där i duschen. Men inte brydde jag mig om att andra bröst var hängigare än andra eller att vissa var lite mindre.
#9: Jag gick in och kollade på din hemsida. Bilderna som finns där får en att förstår hur varje person är unik i sig, ingen är den andra lik! 
#12 Det är inte min hemsida men tycker att den är bra, likså den andra jag länkade till. Tycker man ser bra där att alla är vi unika! :D
Var stolt över dina bröst, de är en del av dig.
Har 65/70 F/D och fick det tidigt
Det är förmodligen du som tänker på det mer än någon annan.
Däremot så märker jag att mina hänger mer när jag har gått runt med dålig hållning länge, och det går ju att träna upp musklerna runt brösten så att de inte hänger lika mycket.
Men överlag så handlar det verkligen om att vara nöjd med den kropp man har :)
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Jag är 14 år!! Och har hängiga bröst.. Verkligen inget jag mår bra över då folk (ofta killar) är väldigt kvicka med att kommentera detta! Fått otroligt mycket kommentarer om mina bröst. Och visst jag skulle kunna lyfta upp dom lite mer i BHn men de gör sjukt ont.. Och de funkar knappt att lufta upp dom, när jag sitter ner är dom vid naveln typ?!
15
Det gör mina också, när jag sitter med jättedålig hållning. När jag sträcker på ryggraden och tar bak axlarna, gör de det inte.
Och många killar har den skeva bilen att bröst ska vara toppiga, stora och bröstvårtorna ska peka rakt ut, man är kåt hela tiden. Äsch oavsett så finns det så jäkla mycket fördomar när sanningen är att bröst kommer i alla möjliga olika former!
Det kan vara så att de gör ont, för att de växer, mina var ofta väldigt ömma under den tiden.
Och alla killar som säger det, är inte värda din tid!!! Sätt ner foten och kräv mer, du är värd mer. Du kommer hitta en partner i sinom tid som kommer älska dig för precis den du är och oavsett hur du ser ut.
Josefine
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
#16 Ja iof.. Tack för fina orden iaf:))
Varsegod, uppåt i tråden så var det någon blogg nämnd. Där finns iaf bilder på hur "riktiga" människor ser ut. Där kan man se att bröst, magar, armar, lår allt kommer i alla dess formar och storlekar.
Försök lär dig att acceptera dig själv och den du är! :)
#18 Fast vadå "riktiga" människor? Jag har runda, "toppiga" bröst (och inte jättesmå heller, har 65E-F), är inte jag en riktig människa då? 😛
Alla ser som sagt olika ut och det finns inget som är rätt eller fel utseende! Min sambos bästa vän är gift med en jättestor kvinna - och han gillar hennes stora hängiga bröst! Alla har ju olika smak, precis som att vissa kvinnor älskar skägg medan andra inte gör det. :) TS, du är fullt normal och har säkert en fin kropp!
Det enda jag tänker är att man kan få ryggproblem om man har stora/hängiga bröst, så det gäller ju att vara noga med vad för slags bh man köper.
fördomar när sanningen är att bröst kommer i alla möjliga olika former!
Varsegod, uppåt i tråden så var det någon blogg nämnd. Där finns iaf bilder på hur "riktiga" människor ser ut. Där kan man se att bröst, magar, armar, lår allt kommer i alla dess formar och storlekar.
Du kommer hitta en partner i sinom tid som kommer älska dig för precis den du är och oavsett hur du ser ut.
Riktiga människor syftade till att många både tjejer och killar har en vriden bild av hur en person ser ut och hur man ska se ut. Mina bröst ser ut som dina, i storlek och form. Men unga tjejer tror att ALLAS bröst ska se ut så och att det är det som är det normala och bäst, vilket inte alls är fallet för alla är vackra precis som du är. Vi är ju inte stöpta i samma mall. Och då syftade jag på bloggarna och riktiga människor för att man kan se att alla ser olika ut, kroppen kommer i alla former.
#20 Ja okej, det är sant! Alla ser olika ut och alla är fina :) Jag tycker också det är fel att samhället får unga tjejer att tro att man måste se ut på ett visst sätt för att vara fin. 😮
Både män och kvinnor, pojkar och flickor, har lätt ångest över sina kroppar. Först den dagen då du slappnar och och skiter i vad andra tycker, älskar dig själv som du är, hela goa du, DÅ bryr du dig inte. Så sträva mot det istället ;)