Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettsamlevnad
Läst 4200 ggr
Anonym
Anonym
0

Svärmor...!?

Min svärmor är ibland lite speciell. Idag så kände jag att hon riktigt förödmjukade både mig och min sambos bror. Jag vill så gärna säga ifrån, men idag kokade jag så jag vågade inte öppna munnen, svärmor har en tendens att överdriva dessutom och jag ville inte ha en scen i affären.

Sambons bror, vi kallar honom B, ska bo här några veckor pga praktik, han är myndig och bott hemifrån (på skola) i snart 3 år. Vi pratade med svärmor (efter att ha pratat med B som hänvisade till svärmor) angående matpengar till B eftersom det blir så pass lång tid. Svärmor föreslog då att hon följer med oss och handlar till en början så kan hon vara med och visa lite vad han äter (han är lite petig i maten). Redan här kände jag att det blev tokigt, kan inte B själv tala om vad han äter och inte äter? Men visst okej, bra att hon följer med och betalar.

I affären så börjar svärmor plocka åt oss varor till höger och vänster och tala om vad B behöver. Här känner jag att min första känsla förstärks ytterligare, kan inte B själv tala om vad han äter? Jag börjar här även bli lite fundersam för jag tycker det är mycket grejer som är så akut att köpa innan B ens har anlänt. Men okej, hon är ju med och betalar så jag håller tyst.

Snart vänder sig svärmor till mig och talar om för mig att B behöver ha lunch med sig och då tyckte hon att jag skulle laga pannkakor till honom (min första tanke är att nej, jag tål inte pannkakor så det kan vi inte äta till middag, men insåg sedan att hon ansåg att jag skulle ställa mig extra och laga pannkakor som B kunde ha med sig). Alltså, nog för att jag tänker ta hand om B och se till att han känner sig hemma, men dalta med att stå och laga extra mat till honom? Vad tänker hon med? Vill han ha pannkakor till lunch med sig så kan han laga det själv. Jag anser att det inte är min uppgift att passa upp på honom och absolut inget jag tänker göra för att svärmor sagt det. Jag blev riktigt förödmjukad av att hon vänder sig till mig med frågan, som om jag är hushållets husmor och den som har hand om maten. Hade hon vänt sig till sambon så hade jag tyckt det var barnsligt att inte B själv kan laga mat, men okej om hon anser att storebror ska ta hand om lillebror, men nu förväntade hon sig att jag ska passa upp på B.

Sedan började hon plocka åt sig middagsmat åt oss och började förklara för mig vad jag ska laga för mat och hur man gör den. Hade hon frågat: 'Vet du vad du kan göra med den här? Vill du ha en sån?' eller 'Ska vi köpa en sån här? Den kan man göra si och så med?' så hade jag inte tyckt det var konstigt. Men nu tog hon upp saker och började tala om för mig vad jag ska laga för middag och frågade huruvida jag var kapabel till div olika maträtter. Alltså jag tänker inte köpa något jag inte tycker om och laga extra eller speciell mat till B och absolut inte laga något för att svärmor har bestämt det. Jag vill köpa mat som jag tycker om och som jag lagar, vill B ha något särskilt så kan han nog säga det själv när han är här. När han bor här som gäst så får han äta vad jag bjuder på (eller laga eget), självklart kommer jag vara en god värdinna och fråga om det är något han inte äter av det jag tänkt laga och då går det oftast att göra mindre förändringar för att få det att passa. Inte kan man väl som svärmor bara bestämma vad vuxna människor ska äta till middag, utan att ens fråga eller föreslå utan bara diktera…

Bläää… ville mest skriva av mig. Blev så upprörd. Dock är jag så dålig på att säga ifrån i sådana här sammanhang. Men har kommit överens med sambon om att nästa gång ger jag honom en knuff så får han säga ifrån till henne när hon beter sig såhär. Hon gör så stor affär av saker och ting och jag orkar inte riktigt säga ifrån, på något konstigt sätt så känns det lite pinsamt.

pyromanen
0

Pyhh vad jobbigt. kanske bra att du inte öppnade munnen för jag förstår verkligen om du blev upprörd.  Bästa tipset är att se till att inte gå ut med henne o handla nåt mer och inte fråga henne om hjälp med nå¨t sånt igen för att slippa hamna i samma situation igen.

Afturelding
0

Men snälla någon. Om nu brodern är myndig ska han väll egentligen kunna laga mat helt själv? Eller? Sen är det ju en sak med middag då man ofta äter tillsammans, men som du säger så kan man ju göra vissa ändringar om det är någon som inte tycker om en viss ingrediens. Men lunch, och speciellt pannkakor, ska man definitivt kunna göra själv som myndig. Det har jag fått göra sen jag var 12-13, haha.

Jag tycker din svärmor verkar vara lite konstig. Jag hade blivit fruktansvärt arg och förmodligen hade jag inte ens kunnat hålla tyst. Må så vara att hela butiken hör liksom.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Anonym
Anonym
0

#1 Ja det är ungefär så jag resonerat också. Men samtidigt känner jag ju att det uppstår allt fler och fler sådana här situationer. Det är inte första gången jag reagerar på att hon gör och säger konstiga saker och jag bli upprörd av. Är rädd att jag kommer börja ogilla henne mer och mer om man inte säger ifrån heller och då blir det tillslut bara jobbigt. Men jag vill heller inte att hon ska ta allt för illa vid sig och jag är rädd att det blir en "pinsam" stämning oss emellan. Hon är dessutom extrem dramaqueen.

#2 Ja så känner jag med liksom. Han är vuxen och borde väl kunna laga mat till sig själv helt och hållet egentligen. Sen tycker jag det känns självklart att om jag ändå står och lagar middag så får han såklart ta del av den. Jag står ju inte och lagar middag enbart till mig och sambon så att B tvingas laga sin egna mat varje dag. Och kan jag fixa så det blir en liten lunchlåda så gör jag det så gärna. Men det ska inte vara ett krav. Jag anser att vi är väldigt snälla som ger honom gratis husrum i flera veckors (typ 6-8v) tid. Jag anser inte att jag behöver passa upp på honom med att stå och fixa något särskilt (om inte han frågar och jag tycker det känns okej att ställa upp, men då är det i en helt annan situation). Men har lite svårt för det där med att brusa upp inför andra och jag känner ännu inte riktigt att jag kan säga vad som helst till henne.

Anonym
Anonym
0

Jag ser det liksom som en vuxen människa som ska vara inneboende här, inte som ett barn som jag ska ta hand om.