Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 10458 ggr
[halli]
0

För er med p-stav

Skulle ni kunna berätta lite om hur ni uppfattar er situation? Hur det är med biverkningar, mens, humör osv? Skulle gärna vilja höra lite från er som har haft den ett tag, minst ett halvår och har lite mer erfarenhet om man säger.

Gäller även er som tidigare haft stav.

[Liinda]
0

Hade den i cirka 8-9 månader och dom första månaderna fungera den jättebra, ingen mens, bra humör men dom 3 sista månaderna så blödde jag konstant varje dag och hade rejäla problem med magen, fick inte behålla mycket så börja må riktigt dåligt. Så till slut när jag fick tag i en doktor så plocka dom ur den på stört.

Anledningen till att den fungera bra första månaderna var för att verkan från P-sprutan inte hade gått ut riktigt än.

[halli]
0

Ahh okej Förvånad får väl hoppas det går lite bättre för mig då, har precis haft mens, hade det i 1- 1½ vecka ungefär lite till o från men nu är det helt borta, får hoppas det håller sig så Glad

Men vill gärna höra lite från fler folk, så jag puttar upp denna tråden lite!
Hoppas jag, så svara gärna! Rynkar på näsan

MissInAction
0

Hej :)
Jag hade den i.. osäker eftersom det är några år sen nu men jag tror det var ungefär ett år, och jag valde att ta ut den för att jag lyckades inte gå ner i vikt som de rekommenderade (för bästa skydd) och jag fick småblödningar var och varannan dag, vilket störde mig enormt.

Det tycks vara individuellt såklart, hur det fungerar. Vissa har ingen mens alls. (så var det för mig med p-spruta)

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[Theriss]
0

Första gången jag satte in p-stav blev jag rätt nedstämd i ett par månader. När det gick över var jag som vanligt, inga problem alls med någonting på två år. Hade ingen mens heller =) Men de sista månaderna av det tredje året började jag få blödningar ocfta och mycket.

Andra gången jag satte in stav blev det kanon från början, ingen mens, jag mådde som vanligt. Sista året fick jag blödningar varannan vecka så efter två månader tror jag det var tog jag ut den.

Så för mig var den bra, men den höll snarare två år än tre som de sa.

Gudris
0

Har haft min sedan november 2009. Innan åt jag cerazette och hade jobbiga humörsvängningar som blev mycket bättre med p-staven. Jag fick tillbaka mensen (hade ingen med pillren), men inte så mycket som jag skulle ha utan staven.

Rent allmänt trivs jag väldigt bra med staven. Humöret håller sig bra och mensen är stadig, men framförallt behöver jag inte bli stressad över pillerätning.

[lejonhuvaddärvädur]
0

jag satt in min p-stav föra tisdagen så får se hur det blir med mensen framåt. Men just nu har jag ingen mens

Birke
0

Satte i min för ca 1,5år sedan. Har vart till och från med mensen, var först bra, sen mens i ngn månad, sen bra ett tag, sen mens i kanske 2 månad till.. Humör har jag nog tyvärr alltid haft (a)

pixielutt
0

fortsätter trots lite äldre tråd :)

Har haft min stav i 1 år och 10 månader och har inte märkt av den alls!
Humöret har varit detsamma som alltid och mensen har jag varit utan helt sen jag satte in den. För mig har det funkat otroligt bra :)

/ M

hippieflickan
0

Satte in min för lite mer än 1½ år sedan, var inte så stor skillnad på humöret utom lite känsligare kanske. Var helt utan mens fram till för två veckor sedan och nu har jag fått den två gånger på två veckor, ush säger jag bara :/

Sarah
0

Hade i 3 år. Regelbunden mens hela tiden. Sen fick jag massor av problem med finnar på ryggen. Borde tagit ut den ganska snabbt, men var så nervös att jag inte vågade och behöll den till jag var tvungen att ta ut den. Skulle aldrig använd igen.

[WickedAlly]
0

Jag har haft p-stav i fyra år nu ganska exakt och enda biverkningen jag upplevt är att min aptit ökat rätt mycket, har blivit tjock men det är ju inte stavens fel utan mitt då jag inte orkat stå emot suget.

I två år och runt 8 månader var jag mensfri helt, sen började jag få småblödningar med några månaders mellanrum. Fast de upphörde igen av någon anledning, min stav är ju egentligen ett år för gammal nu men eftersom jag fortfarande är mensfri och inte riskerar att bli gravid så får den sitta kvar ändå. Barnmorskan sa att det var okej så :)

[morotochcesse]
0

min p stav funkar bra

[tk1971]
0

Hade den i nästan 3 år, men blev så trött på aknen och det ständiga blödandet som var helt oförutsägbart att jag sa att nu åker den ut. Och det gjorde den.