Vad fyllde dem i?
Hej. Var på ungdomsmottagningen idag för första gången. När jag kom dit ville de veta personnummer o namn osv. Varför?:o Livrädd att de kontaktar mina föräldrar, fast jag bara var där o undrade om oregelbunden mens och de sa att det var normalt. Hjälp. Jätte orolig!
Det är ingen fara, det är bara standard, typ för att ha en journal så dom ser när du varit där, och vad du har gjort. Om du tex bett att få p-piller, eller bara varit fundersam. Dom kommer inte kontakta dina föräldrar.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Så om jag går till läkare m mina föräldrar kan läkaren fråga?:o
Det är standard. De måste ha sånt, eftersom de har journaler plus att de ska kunna lätt hitta dig i systemet så att säga när du ringer dit :)
De kontaktar inte föräldrar om du inte säger extrema saker, som t.ex självskadebeteende eller liknande :) Annars har dem tystnadsplikt! :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu förstår jag inte riktigt. Vad ska läkaren fråga om tänkte du? Att du varit på ungdomsmottagningen? Ja, han kan ju göra det, men det är inte säkert.
Mvh,
Om jag e med mina föräldrar hos läkaren (går vanligtvis m deras sällskap) och då kanske läkaren frågar :o usch.. Nu blev jag orolig.
Skriver dem i min vanliga journal eller är det en journal bara umo kan se
Nu har ju inte jag med detta att göra, men är det inte enklare att prata med någon av dina föräldrar om att du varit på ungdomsmottagningen? Ev berätta varför du var där? För det är ju inget konstigt att gå dit, då dom är väldigt hjälpsamma och kan svara på frågor om det mesta man har. :)
Mvh,
#7; vågar inte prata med mamma om det… Jag ljög för henneigårom att jag har regelbunden mens. Så skulle bara vara konstigt.
Usch ångrar besöket så :(
Jag har skickat ett PM till dig 
Mvh,
Jag har för mig att dem inte får nämna någonting på läkarbesöken att du varit där, de har tystnadspliktoch du kan även säga det på t.ex UMO eller hos doktorn att de inget får säga och då gör inte de heller det, får då gör de tjänstefel.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vårdcentralen och där du går hos läkaren har inte samma journaler som UMO. Alltså så kommer läkaren inte att fråga om det. Och det har tystnadsplikt.
Frågar de däremot om du tar några mediciner och du har börjat ta ppiller så är det en bra ide att nämna det.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Och ja juste de frågar saker för att kunna ge dig de bästa råden och medicinerna om du skulle behöva.
Exempelvis så om du börjar ta ppiller så måste de fråga dig om någon i din familj har strokes och hjärtproblem eftersom att ppiller kan öka risken för blodproppar
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
Om man börjar med p-piller så rekommenderade iallafall de när jag var på UMO att man skulle berätta det för ens mamma och/eller pappa eftersom det kan vara bra ifall man hamnar i en sits där de måste prata i ens vägnar med läkare.
Har inte skaffat p-piller ^^, Men tack för alla svar! :*
Du behöver inte vara orolig. de behöver ditt personnr, så de har rätt person i journalen. Om Du kommer igen på besök, så kan de läsa vad som sas gången innan.
Och UM och Vårdcentral/lasarett delar inte journaler. Det är nytt nu att man ska kunna gå in och kika i en journal om du varit på en annan vårdscentral förut eller på semester t ex, men det måste Du själv godkänna först.
Jag som går hos psykolog, delar inte den journalen med Doktorn. Utan min psykolog måste själv skicka iväg de ord som behövs för sjukskrivning t ex. Och då är jag med & godkänner.
Eller om jag varit hos sjukgymnasten.
Så om du blir sjuk och måste till Dr, så står det inget om ditt UM-besök där.
Men jag håller med, att vara ärligast är bäst. Tänk om Du ska äta p-piller och din mamma hittar dem om hon städar ditt rum t ex. Hon kommer kanske inte förstår att dem är för mensen, utan tro att du är sexuellt aktiv - och bli orolig av fel anledning.
Mens är trots allt normalt, även oregelbunden.