Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 11065 ggr
camilla85
0

Det gör SÅ ont vid mens...

Ligger i soffan nu med kramper som kommer och går och bannar mig själv för att jag inte sökt hjälp. Tänker hela tiden att nästa gång är det nog bättre men nej det blir värre så på måndag måste jag bara ringa gyn. Har varit på undersökning på barnmorskemottagningen men hon kunde inte se någonting utan tyckte att en gynläkare behövde kolla på mig. Undrar om ni tycker att det jag har låter som endometrios? -Börjar göra ont dag 1-2 på mensen och håller i sig ca 3 dagar. -Kommer som kramper. -När jag sätter mig på toan (och annars när jag sätter mig också men på toan är det värst) så känns som att någon kör en kniv in i underlivet på mig och jag får ett jätte tryck ner i stjärten. Svanskotan känns som att den trycks neråt och pressas ur skinnet snart. -Jag kan knappt kissa än mindre bajsa för att det gör så ont. Men ändå så känns det ofta som jag skulle behöva gå på toa som ett tryck neråt och bakåt även när jag står upp. -Jag är super öm över livmodern. - Kan absolut inte använda tampong. Går konstant på två alvedon och en ipren för att kunna röra mig. Struntade i och ta innan jag la mig för jag hade bara två alvedon kvar som jag ville spara till i morgon bitti. Stort misstag av mig. Det här är femte mensen som jag har ont nu. Det började efter min senaste förlossning jag har vad jag kan minnas inte haft problem innan. Har haft tre täta graviditeter. Alla med vaginala förlossningar och utan några komplikationer. Någon som kan hjälpa mig?

JohannaEkroth
0

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

camilla85
0

Känner igen 3 av 6.

camilla85
0

Alltså det gör så fruktansvärt hemskt ont nu när tabletterna har gått ur lite så vet inte vart jag ska ta vägen. Kramperna börjar fram i magen i höjd med äggstockar och livmoder och sprider sig inåt och neråt så jag först känner mig nödig och slutar i svanskotan som gör förbannat ont och känns som den vill ut ur min kropp. Skulle behöva kissa men drar mig verkligen för att sätta mig på toa för jag vet hur det kommer kännas. Vet inte vad jag ska ta mig till och alvedonen är slut. Affären öppnar inte förens om en timme :-/. Och vi som ska ha kalas idag så har verkligen massor jag måste fixa.

Agda
0

Angående tabletter kan du blanda annat med alvedon, t.ex. diklofenak eller pronaxen istället för ipren. Båda finns att få tag på receptfria. Själv har jag tagit 50 mg diklofenak eller 500 mg pronaxen tillsammans med 2 st alvedon, morgon och kväll.

camilla85
0

Köpte diklofenak den här gången. Så länge jag går på mediciner så kan jag överleva dagen men tar jag dom bara lite för sent så tar det en timme innan jag kan röra mig igen för att det gör så ont. Hoppas på att få sova i natt för natten som var gick det ju mindre bra på.

[Devya]
0

Jag känner igen alla symptom som du beskriver. Jag har dem också men jag har min medicin som håller den värsta smärtan under någorlunda kontroll. Smärtorna då jag ska på toa försvinner inte, speciellt då jag vill bajsa men helt enkelt kan inte pga smärtan! Rena rama tortyr.

camilla85
0

#6 Har du endometrios eller någon annan sjukdom? Vilken medicin har du? Har fått en tid på måndag så får se vad de säger då.

[Devya]
0

#7 Nej, inte vad jag vet. Jag har blivit undersökt för det tidigare eftersom min syster har det, men de hittade inget fel hos mig då. Så det är nog bara "vanliga" menssmärtor, tyvärr

Jag tar ketorin 25mg vilket är det enda som hjälper. Jag skulle dock behöva starkare medicin eftersom det brukar bli att jag äter 6-8 stycken tabletter om dagen. Som värst har jag säkert stoppat i mig 11 tabletter på en dag. Inte precis något jag rekommenderar.

Zofia89
0

jag har endometrios och känner igen mig i det du beskriver! Har jag mens är det stört omöjligt att bajsa, ibland även kissa… Tampong använder jag halvt med våld för jag går inte med på att använda binda men det gör fruktansvärt ont att både ta ut tampongen och att föra in en ny…

Jag har endometrios på ena sidan så varannan mens är det en aning lättare, blöder dessutom längre då och när jag har fruktansvärt ont blöder jag bara 3 dagar…

Men det är mycket möjligt att du har endometrios utgående från vad du skriver!! Har ni endometrios i släkten?

camilla85
0

#8 Oj det låter verkligen inte bra och ta så många tabletter så det borde du nog fixa.

#9 Jag gillar verkligen inte och behöva använda binda men det gör för ont och ha tampong så det går bara inte =/. Man känner sig så ofräsch och osäker med binda.

Vad jag vet så har vi inge endometrios i släkten alls. Usch jag hoppas verkligen inte att det är det för det verkar vara en hemskt jobbig sjukdom. Och kronisk så kommer ju aldrig bli av med det. Får se vad de säger på måndag man kan ju hoppas att det är något helt annat.

Zofia89
0

ja vi får hålla tummarna! :) Jag har inte riktigt en normal smärtgräns så med många tårar klarar jag tampong, det går okej när den väl är på plats men att föra in och dra ut är ett helvete… Har funderat på att testa menskopp, har fler bekanta som säger att de inte har lika ont då, att den på nåt sätt lindrar värken lite…

[Devya]
0

#10 Nåja, jag har haft det så i 14 år nu och det fungerar för tillfället. Jag orkar bara inte ta itu med sådant där då jag är ändå så pass van med situationen.

Kanske fixar det om några år då jag har studerat färdigt.:)

Lycka till sen! Jag hoppas att allt är ok och att det är enbart "vanliga" menssmärtor!

Halvdansken
0

Naprosyn/Naproxen - det finns olika namn på dem - hjälper mot mensvärk. Tror tom att de är receptfria i Sverige. Jag bor i Danmark ch här måste man ha recept på dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

jossa5
0

Finns det inte möjlighet att ni kan få låna/köpa sån där grejj som skickar el i kroppen? Jag minns inte vad den heter, men man sätter fast några runda lappar på kroppen, och sen skickar man in svag ström för att lindra smärtan.

Har några kompisar som använt sån då dom har sån himla mensvärk, och för dom har det hjälpt till så att dom kan fungera som en normal människa.
Det kan ju vara värt att kolla upp, då man kan slippa massor av tabletter. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

JohannaEkroth
0

#14 TENS-apparat. 

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

jossa5
0

#14 Precis! Tack så mycket!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus