Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: sjukdomar
Läst 19334 ggr
muffevofflis
0

Rädd att jag har könssjukdom

Hej alla, Nu i helgen hade jag oralt sex (oskyddat) med en kille jag inte känner så väl. Han kom inte i mig (vet inte om de är en viktig detalj) Nu några dagar senare, ca 3-4 har jag ont i halsen och är rädd att det är en sjukdom i svalget? Vet inte om man får symptom i underlivet också men det svider även lite när jag kissar och inbillar mig kanske? Men tror det är mer flytningar också. Är det något ni tycker har ska oroa mig för eller ska jag vänta och hoppas de går över..?

[Devya]
2

Om du har haft oskyddat sex med någon som du inte känner så borde du testa dig för könssjukdomar. Det kan hända att det du nu upplever är bara ett sammanträffande i kombination med att du går omkring och nojjar dig, men oberoende ska man alltid testa sig då man har haft tillfälligt oskyddat sex. Det är för ditt eget välbefinnandes skull.

Så kom ihåg det här i fortsättningen. Kolla dig alltid då du har haft oskyddat sex. Lite annorlunda om man har fast partner men även då kan det vara bra att testa sig någon gång i året eller oftare. Man kan ju aldrig veta säkert om ens partner är trogen eller ej.

[lejonhuvaddärvädur]
0

du kan ju testa dej och se vad det visar

CelsiusT
3

Vad jag förstått så har du haft "oskyddat" oralt sex med en här killen?

Du har alltså sugit av honom utan att ha typ kondom i mellan och nu är du rädd att du fått en könssjukdom som satt sig i halsen på dig? Och kanske även via din kropp gått ner till din vagina?

Gjorde ni något annat än att du sög av honom? Har du haft sex med penetrering (och/eller att han gnuggat sin snopp mot din vagina) så ska man testa sig för könssjukdom. Men om du bara har haft hans snopp i din mun så lär du inte kunnat fått en könssjukdom (varken i halsen eller i vaginan). Det kan inte varit så att du kysst/pussat honom på munnen och att han kanske hade lite ont i halsen? Det är större risk att du smittats med en förkylning av honom än en könssjukdom. Är man förkyld så är hela kroppen påverkad och faktiskt så kan man få lite mer flytningar än normalt i vaginen, men annars är det även så att mängden flytningar i vaginen varierar beroende på var i cykeln man är så det kan vara en naturlig variation.

Om det svider när du kissar känns det mer oroande. Kan vara urinvägsinfektion (UVI), om han tex pillat på dig så kan han ha fört in bakterier i ditt urinrör (se till att killen tvättar händerna nogrant innan ni pillar!) som orsakar infektion. UVI är ingen könssjukdom utan man kan drabbas av det när som även om man inte varit med en kille, men det är bra att kolla upp det hos skolsyster, ungdomsmottagning, vårdcentral så man vet om det är UVI.

Har han sugit av/slickat dig? Isf kan det hända att du blivit lite uttorkad i underlivet (salivet har en viss förmåga att torka ut selmhinnorna) och det kan svida lite, även när du kissar.

Till slut:
Har du haft penetrerande sex oskyddat med ny partner, testa dig alltid!
Är du osäker på om du kan fått en könssjukdom, testa dig, det är lätt och helt gratis på UM.
Om det svider när du kissar, testa dig för UVI på UM, VC eller hos skolsyster.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Devya]
8

#3 Man kan bl.a. få gonorré, klamydia, kondylom virus och även hiv genom oralsex och speciellt om killen har kommit i munnen på en. Risken är mindre om killen inte kommer i munnen på en, men risken försvinner ju inte bara för det.

Det här med könssjukdomar i munnen är kanske inte så vanligt men det händer faktiskt. Men att det skulle via oralsex gå ner till vaginan, ja så fungerar det ju inte riktigt.

Men säg inte att man inte kan få könssjukdomar via oralsex. Det händer och därför ska man se till att skydda sig själv även vid oralsex.

CelsiusT
0

#4 Ja risken finns, men den sägs vara ytterst liten. Men det är klart, ser man något konstigt på snoppen så kanske man inte bör stoppa den i munnen ;P

Visserligen HIV, men det kan väl smitta bara av att man kysser varandra..

[silkesnosen]
0

jag tvivlar på att du ser klamydia….

CelsiusT
0

Alltså, jag tror fortfarande att det är tusen gånger större risk att TS blivit smittad av en förkylning (tex av att hon kysst den här killen hon varit med) än att hon fått en könssjukdom i munnen av att ha sugit av en kille. Även om risken finns, så är den faktiskt minimal, så minimal att jag inte skulle oroa mig för det. Könssjukdomar kan smitta till munnen (men inte till vaginan genom sin egna mun, jo i vissa fall tror jag tex herpes kan sprida sig) men det är ovanligt att det faktiskt sker. Men är man rädd så kan man såklart testa sig, men då måste man säga att man haft just oralsex, för provet måste isf tas från mun/svalg.

Jag hade inte sprungit och testat mig för könssjukdomar i munnen varje gång jag sugit av en "ny" kille. Däremot om jag får konstiga symtom som kanske inte går över eller är väldigt konstiga, då hade jag gått till VC och om inte dom vet vad det är så hade jag först då berättat att jag haft oralsex. Eftersom det är så ovanligt att det smittar till munnen så hade jag inte oroat mig i onödan.

Däremot, om man har oskyddad penetrering eller gnuggar könsorganen mot varandra. Då tycker jag gott man kan gå in och UM/BM och kissa för test bara för att, för det är ju så lätt gjort så det är änna onödigt att låta bli.

Åsa S
0

Gonorre kan även den smitta via oralsex och går man och testar sig på RFSU eller liknande kliniker så får man ju fylla i ett formulär och sedan tas prover från både svalg och vagina (ej urinprov) har man fyllt i analsex tar de även tester efter klamydia och gonorre där med.

[Devya]
3

#5 Oberoende så är det ju smart att testa sig om man har haft oskyddat sex/oralsex med någon man inte riktigt känner. Varför chansa? Jag tycker det är idiotiskt om man bara antar att man slipper undan könssjukdomar i munnen bara för att risken inte är så pass stor. Den finns ju ändå där.

Och jag tror inte man riktigt lugnar ner sig innan man har kollat upp sig oberoende. Så för att få lite sinnesro så är det ju bara bra att testa sig. Det är bra på många olika sätt.

Paimon
1

#5 Du kan inte smittas av HIV via kyssar.

Sarah
1

Hiv kan INTE smitta via kyssar.

Klamydia i halsen är inte helt ovanligt…

Anonym
0

#10 Jo, om du har tex blåsor i munnen eller munsår… Det syns inte alltid på utsidan.

Karmatarerskanise
0

Herpes kan sätta sig i halsen, har du blåsor?

Katthemsmatten
0

Även om jag tror att TS har drabbats av antingen dåligt samvete för att ha haft oskyddat sex eller fått en förkylning tycker jag att TS ska söka läkarvård. Är det någonting allvarligt så får h*n snabb hjälp och är det en banal förkylning som slipper vederbörande att oroa sig i onödan.

Knulla alltid säkert!

Medarbetare Hittekatter iFokus

probiotica
0

Jag säker som tösen ovanför gå och be om hjälp hos ungdomsmottagningen eller mödravården. Fortsätter du läsa på nätet kommer du bara oroa dig mer=)

Lycka till nu!