Kvinna iFokus

Kvinna

Etikett: den-kvinnliga-kroppen
Läst 16884 ggr
Bananbullar
8

Återkommande utslag på magen.

Hej,

Sedan några år tillbaka har jag haft problem med eksemliknande utslag kring naveln och på magen till och från. Det kliar något så fruktansvärt och blir bara rödare och rödare. När jag först fick liknande utslag på armarna så gick jag till sjuksystern på gymnasiet och hon sa att det var torreksem och gav mig tips på en salva. Efter ett tag gick det över.

Men sen dess har jag som sagt haft upprepande utslag på magen och kring naveln. Det börjar alltid i/kring navel och sträckar sig sedan både nedåt, uppåt och åt sidorna. Jag blir alldeles jätte röd och det kliar något fruktansvärt. Jag brukar då smörja in mig med Hydrocortison 1% och utslagen försvinner efter en tid, även om det brukar ta veckor ibland.

Här hemma har vi testat att byta sköljmedel och tvättmedel till parfymlösa och allergivänliga för vi tänkte att jag kanske var känslig. Men utslagen kommer fortfarande tillbaka titt som tätt.

Jag är i övrigt varken allergisk eller känslig mot något.

Jag vet att det inte går att ställa en "diagnos" bara genom en text, men jag tänkte att det kanske är någon här som har liknande problem? Eller som har något tips hur man kan undvika? Jag har ingen aning om det bara har med att göra att jag är torr.. Men jag känns inte torr på magen alls utan det blir bara JÄTTE rött och kliar något så fruktansvärt. Självklart hamnar man i den onda cirkeln att man kliar och det blir ännu rödare.

Jag brukar dra ut lite hårstrån vid naveln/under naveln om det har någon betydelse?

Jag försöker även ta kort på hur det ser ut idag för nu börjar det bli riktigt rött igen. Men det syntes inte på kortet (dålig kamerman eller ljuset..)

Tips mottages tacksamt.

Intehärutandär
0

Har du eksem året runt?

Min son hade vintereksem i några år, då han var mindre. Antar att det kan vara samma som "torreksem". En period så fick han torra fjälliga fläckar kring naveln, på benen och överarmarna. 

På sommaren, då den torra luften var borta - så försvann också eksemen helt. Provade först allehanda konstiga salvor sjukvården prackade på oss. Men det enda som funkade var min egen "medicin" - olivolja på fläckarna, varje kväll. Och då försvann dem på en vecka.

Ladydragon
0

min första tanke är nickelallergi? 

använder du mycket jeans med knapp/knappar? 

det finns nåt som heter korsallergi alltså att man egentligen inte är allergisk mot till exempel nickel utan kanske pollen men det "spiller" över så att säga och man reagerar även på andra saker  som till exempel nickel 

för mig så på våren när det är pollen i luften så får jag liknande utslag som dig när jag använder jeans och byxor med knapp/knappar men oxå mynt smycken m.m

Maria
0

Jag tänker genast på svampinfektion när det utgår från naveln.

/Maria

Bananbullar
1

Tack för svaren. 

#1 Jag får - vad jag kommer ihåg just nu - utslagen lite när som helst med mellanrum mellan varje gång. Ibland är det ett längre uppehåll och ibland kommer det tillbaka ganska fort. Det spelar ingen roll om det är sommar eller vinter. 

#2 Det har jag inte ens tänkt på! Jag har ofta tajta jeans med knapp. Jag har hål i öronen och där brukar jag inte reagera när jag har nickel, men det kanske är en helt annan sak?

#3 Svamp? Aldrig hört talas om. Kanske får söka lite på vårdguiden.

Maria
0

Svamp kan uppkomma på ställen där det blir varmt och fuktigt såsom under bröst, i hudveck och bland annat naveln. Det kan sedan sprida sig runtom området.

/Maria

[Tilde]
0

Jag tänker på min syster som fick kliande röda utslag på låren.. Det var värmeutslag (eller nått) från laptopen som hon brukade ha i knät. Fast du kanske inte ligger med laptopen på magen… Men bara en tanke. :P