Missfall eller bara sen mens?
Plötsligt en dag så svängde humöret iväg rejält. Blev grinig som gud hjälpe mig, trodde nästan att jag hade börjat med p-piller igen fast det visste jag ju att jag inte gjort. Det pågick i 2-3 dagar och sedan vände det totalt, istället blev jag otroligt känslig och grät för minsta lilla. Efter ytterligare några dagar fick jag otroligt känsligt luktsinne och upplevde lukter otroligt mycket starkare/mer intensivt än jag gjort innan och jag kände lukter jag aldrig känt. Jag blev lätt illamående av lukter och tex kunde jag inte ha hunden i närheten av mig efter att han varit ute, han luktade utomhus =S Illamåendet ökades på mer och mer för varje dag och jag blev hungrigare och hungrigare samtidigt som jag blev illamående av att bara tänka på mat, ännu värre när jag åt. Luktsinnet störde mig otroligt mycket fortfarande. Efter en vecka gick jag till VC och dom tog lite prover, dom ville ta Gravtest men jag ville inte göra det utan sambon. Insåg då att jag borde få mens just då och räknade snabbt ut att det hela (från den första kraftiga humörsvängningen) började då jag skulle haft ägglossning. Jag fortsatte att må dåligt och läkaren hittade inget fel på mig. Jag lovade att ta gravtest om inte proverna visade något, men jag ville då göra det hemma med sambon först. Fick min mens 6 dagar försent, samma dag som jag senare fick svar från läkaren att inget var fel. Mensen som kom startade med fruktansvärd mensvärk och sedan har det blött något kopiöst mycket. SÅ otroligt mycket mer än vad det brukar göra. Funderar nu, kan det varit så att jag faktiskt blev "gravid" men att det blev missfall eller nåt? Dels för jag hade flera gravid-symptom och dels för att mensen var så sen.
Kan såklart ha varit ett missfall. Dock tycker jag det låter mysko att ha så mycket "graviditetssymptom" så snabbt. Det dröjer ju att antal dagar innan fostrat ens sitter fast i livmodern och hormonerna börjar förändras. Själv har jag brukat få första symptomen (bli illamående, förändra luktsinne, trötthet, spända bröst mm) ca 2 veckor efter utebliven mens.
Kan inte uteslutas. Bäst var att besöka MVC för ev skrapning. I vecka 5 brukar de flesta (inkl jag själv) känna de första fysiska tecknen. Ont i brösten, illamående, trötthet. Det är alltså då mensen är som # 2 skriver - ca 10-14 dagar efter mensen försen.
Fast jag har hört att det är väldigt vanligt att symtomen kommer ganska med en gång, men att det inte är ovanligt att dom kommer senare heller. Dom riktiga "grviditetssymtomen" kom ju efter en vecka från ägglossning. Dom trodde ju på graviditet när jag var på VC, dom visste ju precis var jag var i cykeln. Men jag ville ju bara inte testa då, ångrar det lite grann, hade ju varit bra att veta.
Kände du symtom ända från ägglossning så tror jag verkligen inte att du var gravid. För det mesta känner man inget förrän två veckor senare. Det kan vara att du undermedvetet trodde att du var gravid, och därmed blev skengravid. Det har jag varit flera gånger, och symtomen är nästan desamma.
#4 Hade absolut ingen som helst tanke på grviditet. Trodde absolut inte att det var det, men när jag kom till VC (samma dag som jag skulle haft mens) så trodde läkaren det var grvidsymtom och det var hon som kläckte idén för mig. Själv trodde jag att jag hade fått magsjuka/influensa eller liknande, kanske nån konstig allergi eller så.
Symptom redan från ägglossning är väl svårt att säga. Illamåendet började en veckan innan mensen var beräknad. Luktkänsligheten började lite tidigare och irritabiliteten kom nog redan vid ägglossning/strax efter ägglossning. Så symtomen fanns ju innan mensen var beräknad. Men efter ägglossningen borde varit (vilket ju också kunnat varit tidigare såklart, den vet jag ju inte när den var).
Om du var gravid då måste det i så fall varit så att befruktning skedde månaden innan och att senaste mensen innan grav.symptom började inte var en riktig mens utan "mensliknande blödning" fast man är gravid, vilket inte är helt ovanligt. I så fall har din kraftiga blödning/missfall kommit 6 veckor och 6 dagar efter befruktning ungefär (inte 2 veckor och 6 dagar). Då skulle det stämma mycket bättre att du började få grav.symptom ungefär mitt i senaste "cyklus".
Var den sista mensen innan symptomen började alldeles som vanligt eller svagare?
En annan relevant fråga för att lista ut om du var gravid är om du haft oskyddat sex.
Det går mycket magsjuka just nu, i sonens klass var de 4 st i skolan en dag och min brors familj har sovit i badrummet i natt. Så det är ju inte alls otänkbart att någon virusinfektion get dig illamående. Dock brukar det ju itne påverka mensen!
Nej, låter inte som något missfall och brukar inte vara symptom så tidigt inte hört om någon som haft det så tidigt eller haft det själv. hade det varit missfall så är det inte samma sletiga blod som vanlig mens. Det är mycket lösare och så sprutar som blod som utspätt i vatten sen bildas det stora blodklumparklumpar som bara faller. Och gör jävulusiskt ont antingen gråter du , skriker du och på det svimmar du. Ingen kul upplevelse. Har själv upplevt det. Men som sagt vet ej om det går att få i så tidigt stadie. Och om det var det du hade.
Men kan förstå dina frågor är det något nytt så blir man ju fundersam.
Man kan väldigt känslig under ägglossning. Men man behöver inte bli det vid varje ägglossning. Ibland blir man extra pilsk , vid vissa mår man illa och humöret svänger. Eller så ömmar kropp. Man blir deppig. Ja hela alltet är en gåta. Mycket hormoner hit och dit. vissa månader får man otroligt smärtsam och riklig mens och andra knappt någonting.
#7 man behöver inte känna så mycket av missfall, och ingen majoritet svimmar! Det är bara dumt att ens påstå. Med de flesta missfall så brukar det egentligen vara så att det hänt utan att man ens vet om det. Allt är precis som vanligt. Kanske små skillnader, men det är inte alla som är uppmärksamma på det. Sen finns det ju också de som har det som du beskriver. Men man kan inte dra alla över en kam för det!
#7 Ett så tidigt missfall som t.ex. vecka 3 eller 7 blir inte alls så som du beksriver. Det måste vara ett senare missfall du varit med om (kanske vecka 12 eller senare?)! Läser man om tidigaste varianten som dessutom är mycket vanligt så står det att man oftast alldrig ens förstått man varit gravid utan upplevar bara en lite försenad mens. Det har inte hunnit bildas fostervatten i märkbar mängd än och foster + moderkaka är så smått att det knappt är nån klump alls.
Jag har fått missfall i vecka 18. Då kommer det som #7 nämner annan vätska än blod. mycket större mängd blod - (och en liten halvfärdig bäbis
).
#6 Jo vi har oskyddat sex hela tiden, vi kör med avbrutet, men ibland kommer det ju i ändå. Jag klarar inte hormonella preventivmedel och vi anser att det inte är hela världen om det skulle bli barn. Förra mensen… ptja, minns inte exakt för jag tänkte inte så mycket på det, mer än att den var på markant färre antal dagar. Jag blödde bara i 2-3 dagar istället för normalt 5-7 dagar. Men tror nog det var ungefär samma mängd som vanligt.
Ja jag trodde ju att jag fått magsjuka. Men jag mådde dåligt en dag, bättre nästa och sedan dåligt igen. Det svängde upp och ner under dagen (mer på morgon och kväll och bättre mitt på dagen). Kände mig kräkfärdig, men kräkte inget. Läkaren trodde dock inte att det var magsjuka.
#9 Det är det jag läst också. Och därför jag tänkte att detta kunde varit ett missfall. Har läst något om att det faktiskt händer lite titt som tätt att man kan bli gravid utan att veta om det och sedan blir det missfall innan man ens hunnit märka att man är gravid, tex att mensen bara är lite sen.