Blir galen på menskoppen!
Ja, var ska jag börja…… hade mitt första möte med menskoppen för 3 år sen, jag fick aldrig bukt på läckandet så gav upp.
Nu i höst gav jag mig på en omgång till. En Meluna storlek M, eftersom min förra försvunnit. Har testat massa olika vikningar, försökt sätta den rätt (långt ner) osv osv - den läcker ändå!!
Köpte ännu en ny kopp - Lunette storlek 2 (typ L alltså, för den är större än Meluna storlek M) och likadant är detdär.. den läcker och läcker. Har lagt ut närmare 1000 spänn på att få en fungerande menskopp (eftersom jag nu köpt 3 st totalt och varje kopp kostar runt 300-350:-)
Jag gräver i slidan varenda gång för att få den att veckla ut sig därinne (oavsett vikning vecklar den aldrig ut sig…!) men NEJ, den vill inte..
Använder jag Meluna storlek M åker den dessutom så långt upp att jag inte får ut den förrän efter 5 minuters krystande så jag är alldeles slut i huvudet sen (känns som jag ska krysta ut hela livmodern).
Känns som jag snarare töjer ut mig själv där nere med tanke på hur mycket jag är där och töjer med den enorma koppen..
Jag är så otroligt trött på att byta trosor 5 ggr/dagen bara för att jag vill få detta med menskopp att FUNKA. Det borde ju vara en fröjd att ha mens om man får menskoppen att funka + att jag vill vara miljövänligare..
Nån som har samma problem som jag som aldrig får bukt på detta?!
Vad kan jag göra för fel? Varför vecklas den aldrig ut inuti? Och varför åker den upp för långt? Varför läcker fanskapet?
Letat sönder mig på info och läser på vad som kan vara fel o testar det men nej.. fortfarande vill det inte funka.
Jag vill bara sätta mig ner o skrika o gråta på alltihop, det känns lönlöst 

Jag sätter min lagom långt upp och ser till så att livmoderhalstappen är "i" lixom :P
Min läcker inte, men jag kan ha jävligt svårt att få in den över huvudtaget. Plus att handtaget eller piggen skaver på mig.. Kan man klippa bort den kanske?
När jag tar upp den så viker jag den som de visade i instruktionen, att man trycker in den ena kanten så att det runtom blir en pil typ… Sen vecklar den ut sig inne efter en stund, eller så kan man knipa lite så hjäloer man den. ttyp…

#2 Har klippt dän min :)
Birke: Men hur tar du ut den sen då om den sitter så långt upp? Då måste man ju liksom krysta utav helvete + "gräva" i slidan för att få ut den..? 
Gillar verkligen inte att det ska vara så mycket krångel kring menskoppen.. blir mer o mer övertygad om att menskoppen inte fungerar på mig
Just att man behöver vara så beroende av att man måste hitta rätt vikning, hitta exakt rätt plats, den måste vecklas ut, det måste skapas ett vakuum osv osv - för att den inte ska läcka.
Med t.ex en tampong stoppar man ju bara in den = KLART! Ingen jobbig vikning, hitta exakta plats i slidan, inget vecklas ut och inget skapande av vakuum. Nada.
På det sättet är ju tamponger hundra gånger enklare..

#4 Jag når min även om jag har den med tappen nästan i själva koppen. Folk kanske ser olika ut innuti:P
#5 Hm okey, ja det gör vi nog minsann! För jag har tydligen en hel "värld" mellan mina ben, verkar få plats hur mycket som helst för har jag Meluna storlek M i så åker den upp såpass mycket att jag inte får ut den sen!
Utan då måste jag slappna av, krysta galet och sen nästan bokstavligen stoppa in hela handen för att få tag i piggen/botten på koppen..
Ja, flera fingrar iallafall.. o knappt når dom upp.. (och ändå har jag långa fingar!)
Man ser nog vääldigt olika ut 
6#samma här. många fingrar ¨lååångt upp innan jag får tag i den!
Har du prövat att snurra koppen när du väl satt in den (ihopvikt)? Det funkar för mig, kom jag fram till efter många bökiga försök. :) Man bara tar i längst ner på koppens botten och vrider runt ett varv eller så, då brukar den veckla ut sig och samtidigt skapa vakuum.
#8 Ja det har jag.. många gånger.
Några gånger har jag både fått vakuum och utveckling på Lunette storlek 2. Men den läcker ändå.
Helt hopplöst så igår köpte jag tre påsar med tamponger och gav upp koppen
så otroligt skönt att kunna gå en hel dag utan att behöva byta trosor 25/7 och läcka.
Tamponger är det enda jag känner mig säker med.
Tror inte menskoppen passar för alla kvinnor….
Jag har inte provat menskoppen, men en vän lovprisar den. Och har använt sin i flera år och värvat kompisar. Jag vill gärna också för ekonomin.
Min tanke är att Du kanske kan gå till MVC och få hjälp. De borde ju kunna sätta den på plats i gynstolen och ha en spegel kanske så Du ser?
Och så får jag en fundering om Du kan satt den snett. Om jag för in min tampong lite fel, så får jag ont. Då kan jag bara ta ut den och börja om. Jag har dessutom min livmoderhals bakåt istället för framåt (eller om det är tvärsom). En sån sak eller annat kanske kan ställa till det.
Så jag föreslår ett besök hos MVC med funderingarna, innan du kastar menskoppen helt.
#10 Tack för ditt svar :) Är MVC en förkortning för mödravårdscentralen..?
Annars kanske man kan gå till ungdomsmottagningen..? Eller gör dom sånt där..? Dom kanske inte ens vet vad menskopp är ju
Kanske kan man boka tid hos en gynekolog?
Vill ju verkligen ha hjälp att få den att funka men ensam går det inte.
# 11
Ja, precis. Det borde gå lika bra hos Ungdoms mottagningen. Det skadar inte att fråga. Det brukar vara så tillmötesgående.
Är du säker på att du inte har en för stor kopp? Det verkar ju lurt. Jag använder en lunette S trots att alla beskrivningar säger att jag ska ha M.
Just Meluna är mjukare än andra koppar, så du kanske kan testa ett annat märke som är lite hårdare, typ Mooncup?
Min tanke var också att den kanske är för stor om den inte vill veckla ut sig? Min läcker också så fort den blir full men älskar den ändå! Använder trosskydd som komplement till den :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ja, ungdomsmottagningen (umo) är till för ungdomar upp till 25, och dit ska vi först och främst vända oss.
Jag brukar stoppa in den och sedan tar jag fingret och drar ett varv runt och liksom trycker ut slidväggen så jag änna skapar plats för att veckla ut den.För mis spelar det mindre roll om jag har den högt eller lågt. Har jag den högt så petar jag bara in fingret längst in och viker ihop den när jag ska ha ut den, inget krystande här inte. Däremot så känns det som om den sitter tajtare om jag stoppar in den längst in och sedan drar ner den så att den nästan sitter utanför (inte riktigt så långt ner att den kommer ut, men det känns nästan så), då blir det vacuum och där nere känns det som om jag är tajtare i väggarna än uppe vid tappen.
Dock så upplever jag att när jag blöder som mest så läcker det ändå. Ibland fungerar det bättre, ibland sämre. Men det läcker inga mängder utan bara att det kan bli lite fläckar i trosan. Använder ibland då trosskydd, men vill ju helst komma ifrån det pga svamprisken (har lätt att få svamp).
Medarbetare på westernridning.ifokus