Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 16063 ggr
Cochon
0

P-stav, Nexplanon

Hallojsan =)

Jag satte in min första p-stav i för två dagar sedan (satte in den i torsdags kl. åtta på morgonen), och jag har inte fått några som helst biverkningar. Allt är som vanligt. 
Är det jag som har tur och helt enkelt klarar mig undan biverkningar eller kommer biverkningarna komma snart?
Ni som har p-stav hur lång tid tog det innan ni märkte av biverkningar? (Ni som har andra p-medel får gärna också svara hur lång tid det tog för er)

//:Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[PuffBuck]
1

Jag har använt mig av p-piller och jag kände inte av någonting, men samma sak gäller för alla p-medel. Alla drabbas inte av biverkningar och det varierar mycket om tiden innan dessa börjar bryta ut. Huvudvärk, migrän, magont eller illamående hör till de vanligare biverkningarna, så mitt tips till dig är att hålla utkik efter dessa om du vill se hur lång tid det faktiskt tar. Jag tror inte att det ska vara någon fara med de mer sällsynta biverkningarna om du ännu inte känt av dem. Hoppas att mitt svar hjälpte något. Du får gärna fråga om det är något mer du undrar över eller om svaret inte var tillräckligt. Lycka till! :)

Cochon
0

Puttar upp, har haft den en månad och har bara fått blödningar som är över nu.

#1 Tack för svaret. =) Hur länge har du haft p-piller?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Gia91an
0

Jag har inte fått några biverkningar i och med att jag satt in mina två stavar. Så det behöver inte finnas biverkningar ;)

Anonym
0

Gör det ont att sätta in en stav?

Visst innehåller det (mycket?) mindre hormoner än traditionella p-piller?

Gia91an
1

4# JA och nej!

Det gör brutalt ont om man bara får embla kräm på huden som är ett bedövningsmedel som bedövar huden. Då gör det asont. Jag gjorde så med min första stav då den ungdomsmottagningen inte gav sprutor.

Inför min andra stav KRÄVDE jag att få bedövningsspruta. Och den sticker ju till lite men när staven sen sätts in så är det helokej.

I vilket fall gör det inte ont efteråt när du satt in staven, utan bara när du inte får spruta vid insättning.

Jag vet inte om det är mindre hormon, jag tror inte det, men du har ju fördelen att det utsöndras jämnt i kroppen istället för i dalar och toppar med p-piller om du tar pillrena på olika tider och så. Så för kroppen är det lättare att ha och göra med stavarna.

Så har jag förstått det i alla fall!

Cochon
0

#4 Ont och ont, det kändes, men det gjorde inte ont utan det var mer obehagligt. Jag sa lite halvhjärtat "aj" när barnmorskan satte in den, så det var inget farligt tycker jag. Jag hade bara fått två embla plåster som bedövning och det tycker jag var tillräckligt. =)
Som Gia91an säger så blir hormonbalansen mycket jämnare i kroppen, men jag tror att mängden hormoner man får i sig dagligen är det samma som med p-piller.

#3 Har du inte fått några biverkningar alls? Inte ens någon liten blödning i början eller något sånt?

Gia91an
1

Nej… det enda som kan räknas som biverkning är antagligen att jag slutade att ha mens första halvåret, satte sedan igång exakt som vanligt.

Min första stav gjorde verkligen brutalt ont. Det var några år sen nu, och på den tiden var det en stoooooor spruta, men nu på många ställen har de bytt till en slags skena istället. Skenan är mkt bättre, och det är möjligt att den inte gör lika ont. (Jag hade ju riktig bedövning då men det verkade enklare iaf..)

Men ja. Jag är ganska smärttålig, men jag skrek och grät. Det gjorde så ont. Och då hade jag ändå haft emblaplåstrena hur länge som helst.

(Jag har dock senare upptäckt att min lokala UM på den orten inte var så jävla bra…)

Cochon
0

#7 Oki dockie, låter chill. =)

Oj, låter mysko, kan nog vara så att min stav sattes in med en bättre metod i så fall, vet inte. =)

Gia91an
0

8# Den som är bra att sätta in med ser ut som en skridskoskena, du vet en sån som skyddar? Den funkar tydligen bättre.

Hade du haft den stora nålen hade du kommit ihåg det, den var 20 cm lång från punkt till punkt. (Jag är dessutom extremt nålrädd, så redan där gick det ju dåligt) Menmen…

drika
0

2 år tog de innan de ko mbiverkningar för mig^^,

Hälsningar

Fredrika

Cochon
0

#10 Vilka biverkningar fick du?

drika
0

Det blödde hela tiden bla. Hela sista året:) Annars var den bra men vill ju inte chansa, men de är så olika hur de fungerar:)

Hälsningar

Fredrika

ErikaAndersson
0

Jag satte in min i början på december, under de 3 första veckorna var det inget allt, sen precis innan nyår började det med lite blädningar, och har varit konstant sen dess, och nu blöder det fortfarande, inte alls lika myket som med vanlig mens men ändå konstant, börjar bli ganska störigt att ha haft det i snart en månad, vad ska jag göra?

Ratlings
0

Jag fick inga biverkningar av p-stav mer än konstant mens i 6 månader. Samma med cerazette. 
Novletta mådde jag otroligt illa av den första månaden, så illa att jag inte kunde gå till skolan. Pringen har jag inte fått några biverkningar av alls. Glad

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lia
0

Ofta med p-medel så tar det ju längre tid än 2 dagar för kroppen att reagera.

pixielutt
1

Jag har haft stav i 1 år o 10 månader nu och har inga som helst biverkningar :) Samma humör som alltid, inte gått upp i vikt av den och mensen har uteblivit under hela min "p-stavstid" :)

/ M