Kvinna iFokus

Kvinna

Etikettpreventivmedel
Läst 13518 ggr
malinmagnusson
0

Känns spiralen?

Jag är en tjej som aldrig använt spiral men funderar på att testa. Känns det inte irriterande att ha den? Alltså att den trycker/skaver, att nånting är där osv? Eller känns det verkligen bara "som vanligt"?

Kan tillägga att jag aldrig fött barn el varit gravid

[Annica.78]
0

Jag hade spiral i 5 år. Kände aldrig av den på något vis alls. Det kändes som vanligt för mig.

malinmagnusson
0

okej tack!

pavor-nocturnus
0

Nope, känner inte av den. Däremot har jag fått ägglossnings- och menssmärtor som blivit värre (hormonspiral)

Gia91an
0

Jag kände inte av mion första, men var tvungen att ta ut den då jag fick menssmärteliknande ont i en månad.

Med den andra spiralen klippte dem trådarna för korta, så den stack mig hela tiden. När jag red min häst så kändes det som små sparkar i magen med. Tror den stötte emot något.

När jag satte in och tog ut dem gjorde det ofantligt ont. Första insättningen så vart jag medvetslös i 6 timmar av smärta. Barnmorskan sa att det kan mycket väl bli så om man sätter in utan att ha fått barn.

malinmagnusson
0

Men ojdå. Medvetslös i 6 timmar låter ju hemskt. Ordnar dom inte så man får smärtstillande om det gör så ont?

Maria
0

#4 Om du blev medvetslös måste de väl ha kört i väg dig till akuten?

Det är ju riktigt allvarligt.

/Maria

Gia91an
0

Nope, de sa det var normalt när mamma ringde. Jag fick en ipren innan de satte in den första. Har aldrig haft så ont varken före eller efter.

Vid andra spiralen gav mamma mig morfin. Jävligt tacksam över.

Det är jävligt plågsamt om man inte fött barn. Något med att livmodern inte är stor nog. Så det är inte något jag rekomenderar ifall man inte fått barn. Har däremot förstått att det är underbart när man väl har barn!

Men jag klarade mig. Spiralen annars när jag inte kände den var jättepraktisk. Men när man red, hade sex och motionerade så kändes den mycket. Och gjorde dessutom ont. Så ja.

Maria
0

#7 Nu fattar jag ingenting.

Att bli medvetslös är inget normalt utan något som är synnerligen akut.

Är din mamma läkare?

/Maria

Gia91an
0

Nej vi ringde till UM eller läkare. Hon berättade hur ont jag hade och att jag liksom "försvann" för det gjorde ont. De sa att det är normalt med så ont. Ge henne en ipren ungefär.

Är man mindreårig så blir det så. Jag var vid tillfället inte myndig. Ska också tillägga att den Ungdomsmottagningen varit ganska ordentligt dåliga.

De sa när mamma ringde att det jag kände motsvarade födslovärkar. Och det var därför jag "försvann" då jag inte kunde hantera det vid min ålder. typ.

pyromanen
0

Jag kände av spiralen eftersom min livmoder försökte bli av med "skiten" och jag fick en massa sammandragningar och blödningar. Trodde först den satt fel och blev kollat. Den satt rätt, men tydligen finns det några kvinnor som inte kan ha spiral för att livmodern är mycket aktiv med att dra ihop sig för att försöka stöta bort det främmnade som hamnat där,  och då "kramar" den ju typ om spiralen och blir irriterad på väggarna vilket ger blödning.

pavor-nocturnus
0

Efter allt jag har hört härifrån och från vänner som har spiral verkar det inte finnas något mellanting, antingen är det super eller rätt sunkigt :/

Gia91an
0

Alltså, jag kan känna lite såhär. Jag har ju verkligen haft världens hemskaste upplevelse med mina två spiraler med olika problem med dem. Men när det funkade så var det jätteskönt. När jag inte hade ont så funkade det superbra. Problemet var ju mest att jag hade ont mestadels av tiden.

Man får inte MOOD-swings så som med piller. Och det känns mycket mer naturligt.

Om du väljer att prova hoppas jag att det funkar för dig och din kropp. Annars kan jag starkt rekommendera P-stav. Som är det absolut bästa jag haft. ;)

(Se bara till att få bedövnings-SPRUTA innan staven sätts in i så fall) Inte bara embla-kräm!

TS, hur känner du just nu för saken?

pyromanen
0

Som motvikt mot min egen negativa erfarenhet så kan jag väl nämna min bästa kompis i gymnasiet. Hon fick satt in en kopparspiral redan när hon var 18 eller 19. Det gjorde ont just vid insättningen och nån timme efter. Sen hade hon den samma i 10 år helt utan problem och var supernöjd.

-Cissi-
0

Har ingen erfarenhet av spiral men har hört många som sagt att trådarna kan sticka både en själv och partnern under sex

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Gia91an
0

14# Jo det kan hända. Med min första spiral kände inte jag något, killen stack sig dock och slog i den (vilket gör äckligt ont). Med andra spiralen klipptes trådarna annorlunda, så då stack dem mig!

-Cissi-
0

#15 Ja det är ju lite därför jag inte valde spiral :P kan inte vara så kul att bli stucken och stickas

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Namiko
0

Min spiral känns inte av alls, det gjorde inte ont att sätta i den och trådarna sticker varken mig eller andra. Helt klart bästa beslutet jag någonsin tagit.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Lich Queen]
0

Mina spiraler fick tas ut för det gjorde ont.

isafisa
0

Hade en spiral i fem år, kände aldrig av den, hade nästan aldrig mens och ingen mensvärk att tala om (hormonspiral). Underbart. MEN blev som många andra sängliggande hela första dygnet efter isättning, var som att ha otroligt stark mensvärk och var yr och illamående. Men det gick över.