Kaos i kroppen
Jag vet inte om det är jag som övereagerar eller så, men jag förstår mig inte på min kropp alls just nu. 
Jag är 18 år, hade oskyddat sex med min pojkvän för 5-6 veckor sedan. Vi brukar annars använda kondom, men vi har varit dåliga på det den senaste tiden. Tog mig till UMO och fick dagen efter-piller, och pratade lite om att börja använda minipiller (Cerazette). Kom tillbaka efter några veckor och gjorde graviditetstest som visade negativt, och fick även Cerazette utskrivet. Är egentligen jätterädd för biverkningarna man brukar få av preventivmedel (ostabilt humör, blödningar, dålig hy etc.) men jag måste nog testa det ändå…
Nu till problemet. Det är som att jag har börjat få alla biverkningar redan nu, utan att ha börjat med tabletterna! Otroligt mycket sämre hy än vad jag brukar, känsliga bröst, illamående, ostabilt humör som gör att jag blir ledsen för minsta lilla, och dessutom en liten blödning igår, bara pyttelite och har inte haft något idag. Jag hade tänkt börja med Cerazette första dagen i nästa cykel (om några dagar), men om jag får alla biverkningar utan att ens ha börjat med dom, hur ska det bli med dom??
Jag som redan är så orolig för att testa minipiller mår verkligen dåligt över det här… Jag förstår om ni tycker jag är fånig, men det känns så konstigt. Jag har aldrig haft mensvärk, kan få lite sämre hy dagarna innan mens men inget konstigt PMS-humör eller så…
När jag kände av illamåendet ganska akut blev jag jätterädd att jag skulle vara gravid, men det borde jag väl inte kunna vara om jag tagit dagen efter-piller OCH gjort negativt graviditetstest? Men jag stämmer ju in på flera av dessa symptom. http://www.familjeliv.se/Planerar_barn/1.1626653
Det bästa vore väl att prata med barnmorskan på UMO, men det är säkert en månads väntetid för att boka ett möte, och jag har inte möjlighet att gå till någon annan heller. Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig för svar här, kanske något tips på vad jag kan göra för att få bort dessa konstiga symtom? Tror ni jag kan vara gravid? Och vad tycker ni, ska jag våga börja med tabletterna?
Har du dåliga erfarenheter kring antingen p-medel eller annan medicin sedan tidigare som kan har triggat igång dessa "biverkningar"? Det låter som att det är psykiskt, att du skrämt upp dig själv till den grad att du får stressymptom istället, vilket dålig hud och illamående t ex kan vara.
Eftersom du tagit piller och dessutom gjort neg. test så tror jag inte att du är gravid, finns säker någon som inte pillret fungerar för men jag skulle gissa på att de är väldigt få.
Däremot tycker jag, att du för din egna hälsas skull, både psykisk och fysisk, ska ringa UM och få en tid. Berätta att du är orolig och vänta med att börja med pillrena tills du är säker på att allting står rätt till. Har ni ingen drop in på UM hos er? :)
Du kan ju också köpa ett test och göra hemma om det känns bättre.
Jag har haft p-piller och p-stav i sju år nu och jag har inte haft någon annan biverkning än att jag blivit fet men det är mitt eget fel och inte hormonerna. Det går ju att undvika att falla för frestelserna hela tiden, jag är bara svag och ökad aptit gjorde inte saken bättre, heh. Många får inga biverkningar alls så jag tycker att du ska ge dem ett försök, men som sagt, gör ett grav.test till för din egen skull.
Bara en tanke: de "biverkningarna" som du känner nu, kan det härröra från dagen efter pillret? Det är ju hormoner i det också, vet dock inte om biverkningar kan komma så länge efter att man har tagit det. Och eftersom du skriver att du snart är i en ny cykel kan det ju ha blivit lite rubbningar med hormonerna, de (flesta iallafall, har inte jättebra koll) symptom du skriver kan man få innan mens, så även om du inte har haft så förr kan det ha blivit så nu p.g.a. hormonrubbningar. Dock är ju detta bara gissningar från min sida.
Annars kan det ju vara som WickedAlly skriver, att det är psyket som triggar igång. Håller även med om att du ska ringa UM så fort som möjligt, för att få veta och slippa oroa dig.
Du har fantomkänslor, du stressar upp dig för mycket på vad du tror kan hända när du tar tabletten, så jag ska ge dig en liten annan fundering 
Jag äter cerazette och har gjort i 3 år de innehåller bara desogestrel som gör sekret i livmoderhalsen tjockare och förhindrar ägglossning, den efterliknar kroppens egna gulkroppshormon! Kombinerade p-piller innehåller däremot också ett östrogen. Jag själv testade Neovletta men fick allvarliga symptom av den, bland annat astma!
När jag fick cerazette blev jag jätte nöjd, alla symptom jag fick av neovletta gick tillbaka och min hy fick faktiskt en mycket bättre balans, förut hade jag hela området mellan ögonbrynen helt rött, sårigt och kvissligt, nu är där ingenting! Det blossar upp lite igen när jag slutar med pillrena tyvärr.
I början kunde jag känna lite nedstämdhet men det balanserade sig efter ett par veckor. Jag är liksom densamma, med eller utan cerazette!
Jag är dessutom en av dem 20% som inte får någon mens alls. Jag kan däremot känna lite pms, ömma bröst och lite nedstämdhet och magont när jag är i "den perioden"!
Så jag tycker du borde testa med cerazette! Mår du inte bra av dem så är det bara o sluta, det är inget farligt, och alla "symptom" som du skulle känna försvinner! 
Lite OT, har funderingar kring cerazette. Jag har inte goda erfarenheter av hormonella piller, så hur känns slemhinnorna, skillnad(jag är åt torra hållet, därav frågan). Hur är det med sexlusten, sist jag åt piller fick jag noll sexlust, så hur fungerar det? Jag åt kombinerade sist.
Min gissning är att det är fantomkänslor som skrivits tidigare men att det kan ha triggats igång lite extra från dagen efter-pillret. Är man lite hormonkänslig så kan man må riktigt illa och känna sig nere efter att ha tagit dem men det släpper när väl mensen kommit och saker återgår till det normala 
#4. Jag har inte märkt någon skillnad på någon av punkterna, har inte haft jätte mycket sexlust innan, det stannade på neutralt, pillrena varken hjälpte eller stjälpte mig. Jag upplever att cerazette i mig uppför sig väldigt neutralt, det enda som egentligen hänt är att jag inte blir gravid!
Tack för era svar, det betyder mycket 
#1 Jag har aldrig använt något annat preventivmedel förut, men jag är säkerligen bra på att "locka fram" biverkningar av läkemedel bara av att läsa bipacksedeln… Så placebo är mycket väl en möjlighet, men illamående har jag aldrig fått så plötsligt. Ska försöka kontakta UMO i veckan, men det är otroligt svårt att få tid där. Det finns drop-in, men bara för att göra graviditetstest, få dagen efter-piller och testa sig, inte för att ställa frågor tyvärr 
#2 Ja jag har tänkt den tanken jag med, men tror inte man borde kunna få biverkningar så långt efter…
#7 Men att gå på drop in och göra ett test kan ju vara bra och sedan ringa för samtalstid :)
http://www.naturafemme.se/p-datorerna/lady-comp-p-dator-583066
P dator, inga hormonella biverkningar överhuvudtaget
Jag är sugen, men den är lite dyr… Och mina ppiller har fungerat för mig i alla år.
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings